logo F1online.sk

Strategička Red Bullu: Najdôležitejšie je zachovať si chladnú hlavu

Hannah Schmitz, Grand Prix of Belgium, Circuit de Spa-Francorchamps, 28. august 2020
© Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
Petra Polubňáková
Petra Polubňáková3. 8. 2022

Max Verstappen po Veľkej cene Maďarska vyzdvihol dôležitú rolu Hannah Schmitzovej, hlavnej strategičky Red Bullu, ktorá sa významnou mierou pričinila o úspech stajne z Milton Keynes. Na rozdiel od jej náprotivka z Ferrari, Iñakiho Ruedu, je za brilantné rozhodnutia vychvaľovaná zo všetkých strán. Ona sama hovorí, že také preteky, ako boli tie na Hungaroringu, sú pre stratéga vzrušujúcou výzvou.

Verstappen v nedeľu na Hungaroringu čelil náročnej úlohe po tom, čo kvôli problémom s motorom v sobotňajšej kvalifikácii obsadil len desiate miesto. Obhajca titulu to však zvládol tak, ako sa na šampióna patrí. K tomu mu samozrejme dopomohla aj výborná stratégia Hannah Schmitzovej a jej tímu.

Rakúsky tím pôvodne plánoval, že obaja jeho jazdci budú štartovať na tvrdých pneumatikách. To by im umožnilo mať dlhý prvý stint, počas ktorého by sa pokúsili prebojovať cez pilotov pred nimi. Po spätnej väzbe od pilotov sa však v Red Bulle rozhodli nasadiť mäkké pneumatiky, čo sa neskôr ukázalo ako kľúčové. Tvrdé gumy totiž v tomto chladnom počasí vôbec nefungovali, o čom sa presvedčil aj pretekár Ferrari Charles Leclerc.

Verstappen po pretekoch nešetril chválou na adresu Hannah Schmitzovej, ktorá si nie po prvýkrát zachovala chladnú hlavu a opätovne spravila dobrý ťah. Veď práve jej môže Sergio Pérez ďakovať za víťazstvo v Monaku. „Nemôžete si dovoliť robiť veľa chýb. Je samozrejme veľmi ťažké urobiť to vždy dobre. Myslím si však, že v tíme máme veľa schopných mužov a žien. Dnes bola Hannah, naša strategička, „neskutočne pokojná“. Áno, je veľmi dobrá.“

Absolventka univerzity v Cambridge, ktorá v Red Bulle pôsobí už trinásť rokov, však tvrdí, že za tvorbou stratégie stojí najmä spoločné úsilie všetkých relevantných ľudí. „Sme tím, takže počas celého víkendu spolupracujeme a počúvame rôzne názory. Zaujímajú nás pohľady všetkých. Nie je to totiž vždy len o číslach a údajoch. Jazdci majú z auta veľa pocitov, takže sa to snažíme brať do úvahy. Okrem toho rátame s tým, že inžinieri pozerajú na trochu iné údaje ako stratégovia. Takže berieme všetky tieto informácie na vedomie a o všetkom diskutujeme. Ale na konci dňa je o to stratégoch a my urobíme to konečné rozhodnutie.“

Schmitzová zároveň priznala, že preteky na Hungaroringu si veľmi užila, keďže boli z pohľadu stratéga zaujímavé. „Myslím si, že to boli skutočne vzrušujúce preteky, pretože sme toho museli urobiť veľa. Snažili sme sa, aby zafungovali undercuty, čo bolo naozaj vzrušujúce v porovnaní s pretekmi, počas ktorých idete len na jednu zastávku.“

Na stratégiu Ferrari sa oproti tomu zniesla veľká vlna kritiky. Pracovníčka Red Bullu pomenovala, v čom ich najväčší rival urobil chybu. „Ferrari začalo na stredne tvrdých pneumatikách. Použilo ich dvakrát, takže potom malo k dispozícii len tvrdú, prípadne mäkkú zmes pneumatík. Čiže pre nich to bolo v tejto situácii možno ošemetnejšie rozhodnutie. My sme našťastie odštartovali na mäkkých gumách. Potom sme mali po zvyšok pretekov k dispozícii dve sady pneumatík strednej zmesi. Ukázalo sa, že to bola najlepšia možnosť.“

Schmitzová komentovala aj Verstappenove vyjadrenie o tom, ako bola v Maďarsku až „neskutočne pokojná“. Podľa nej je nepodliehanie emóciám základ. „Myslím si, že zachovanie pokoja je jednou z najdôležitejších vlastností stratéga.“ A to je niečo, čo horúcim hlavám zo Scuderie očividne niekedy chýba.