Hannah Schmitzová: žena ktorá stojí za porážkou Ferrari v Monaku
Diskusie po prehratých pretekoch v Monaku prebiehali ešte dlho po skončení ceremoniálu v kniežacej lóži. Napokon sa všetci zhodli na tom, že Ferrari pri určovaní stratégie žiadnu zásadnú chybu nespravilo. Stačilo vlastne len málo – byť v správny čas na správnom mieste. A to sa Scuderii už niekoľko sezón nedarí. Aj preto sa na konci dňa tešili v Red Bulle. V kniežatstve na azúrovom pobreží stála za rozhodnutím povolať Sergia Péreza do boxov hlavná strategická inžinierka tímu Red Bull Racing Hannah Schmitzová, ktorá v rakúskej stajni pracuje už od sezóny 2009, keď sa k tímu pridala ako stážistka.
Stála tak pri všetkých významných úspechoch tímu z Milton Keynes v celej jeho histórii a významnou mierou prispela aj k zisku minuloročného titulu Maxa Verstappena. Svet Formuly 1 túto absolventku univerzity v Cambridge v odbore strojárstva prvýkrát výraznejšie zaregistroval na Veľkej cene Brazílie v sezóne 2019, keď práve ona stála za rozhodnutím tretíkrát povolať do boxov Maxa Verstappena, napriek tomu, že to v tej chvíli znamenalo stratu priebežného vedenia v pretekoch. Tento krok napokon viedol k víťazstvu Holanďana, pričom Red Bull vtedy ešte zďaleka nebol takým dominantným tímom, akým je dnes. Hannah Schmitzová vtedy vystúpila po boku budúceho majstra sveta na pódium, aby prevzala víťaznú trofej pre konštruktérov. „Bol to neuveriteľne špeciálny moment a vrchol mojej kariéry,“ prezrádza Hannah Schmitzová. „Vlastne som sa vrátila do práce po narodení prvého dieťaťa, takže to bola pre mňa veľká vec, dokázať, že som stále tu a že svoju prácu dokážem stále robiť dobre. Bol to jednoducho neuveriteľný zážitok.“
Počas trinástich sezón v tíme pracovala s väčšinou jazdcov a v súčasnosti býva na pretekárskej dráhe pripravená odpovedať na otázky Sergia Péreza a Maxa Verstappena tak, aby pochopili všetky detaily stratégie, s ktorými tím nastupuje do pretekov. V boxovej uličke sa strieda spolu s vedúcim mužom zodpovedným v Milton Keynes za pretekársku stratégiu Willom Courtenayom. Za sebou majú skúsený tím, ale je to práve ich strategická brilantnosť a schopnosť rozhodnúť sa v zlomku sekundy, ktorá stála aj za ďalším triumfom červených býkov v Monaku. Trať, na ktorej sa za normálnych podmienok len veľmi ťažko predbieha, mala pomôcť Ferrari, ktoré obsadilo prvý rad na štarte, aby sa vrátilo opäť na víťaznú vlnu. Plán zastávok v boxoch, ktorý zorganizovala práve Hannah Schmitzová, napokon viedol k tomu, že Sergio Pérez prevzal víťazný pohár a Max Verstappen si vybojoval pódiové umiestnenie. Za stratégiou v Monaku bol odvážny a proaktívny prístup, ktorý ocenil aj Helmut Marko: „Všetci sme boli výnimoční, ale to, že sme vyhrali, bolo hlavne vďaka Hannah.“
Pozícia Hannah na boxovom múriku je odmenou za oddanosť, ktorá bola potrebná pri ceste k jej vysnívanej práci. Už od detstva sa zaujímala o autá, ale aj o to, ako veci fungujú. To sa počas školy rýchlo zmenilo na vášeň pre inžinierstvo. Nasledoval magisterský titul v odbore strojné inžinierstvo na univerzite v Cambridgei, odkiaľ v roku 2009 jej cesta viedla rovno do tímu Red Bull Racing, kde začínala ako študentská stážistka. Samozrejme, trvalo nejaký čas, kým si vybudovala potrebnú sebadôveru a istotu, k čomu si musela získať aj dôveru ostatných. „Myslím si, že je veľa ľudí, ktorí vo vás spočiatku možno nemajú dôveru, že zvládnete túto prácu,“ hovorí hlavná strategická inžinierka. Sama dúfa, že tento proces nebude rovnaký pre ženy, ktoré sa v budúcnosti vydajú v stopách.
Hannah Schmitzová totiž patrí medzi malú, ale stále rastúcu skupinu žien vo vysokých funkciách v kolotoči Formuly 1. Okrem nej na rovnakej pozícii pôsobí ešte Ruth Buscombeová v tíme Alfa Romeo a Bernie Collinsová v Aston Martine. Zástupkyňa červených býkov preto verí, že jej pozícia bude inšpiráciou pre mladú generáciu talentov, ktoré sa budú chcieť presadiť v tomto ešte donedávna čisto mužskom biznise. „Ako stratég musíte mnohým ľuďom povedať, čo majú robiť, a oni vás musia poslúchať, takže si musíte vybudovať dôveru a myslím si, že ako žena som to, žiaľ, mala ťažšie. Ale teraz mám ten rešpekt a dúfam, že ostatné mladé ženy, ktoré sa chcú venovať tomuto športu, uvidia, že to môžu dokázať, že dokážu prijať túto výzvu a uvidíme väčšiu rozmanitosť. Rozmanitý tím je silnejším tímom,“ dodáva Schmitzová. „Myslím si, že je naozaj dôležité mať ľudí rôzneho pohlavia, z rôznych prostredí a etnických skupín. Keď som vyrastala, nevidela som veľa žien v motoristickom športe, takže naozaj chcem pomôcť povzbudiť ďalšiu generáciu a povedať: ‚Áno, poď a urob to! Je to úžasná práca a absolútne ju milujem.‘“
Pozíciu stážistky rýchlo premenila na trvalé miesto inžinierky zodpovednej za modelovanie a simulácie, až sa napokon v roku 2011 stala súčasťou hlavného strategického tímu v Milton Keynes. „Pracovala som na dynamike vozidiel, najskôr som robila modelovanie a simulácie, a potom som nadobudla pocit, že chcem byť viac zapojená do pretekania. Práve vtedy prišla ponuka na pozíciu v strategickom oddelení,“ spomína na svoje začiatky v tíme Hannah Schmitzová. „Prešla som sa na toto oddelenie a odvtedy som tam už takmer jedenásť rokov.“
Byť prispôsobivá a schopná okamžite reagovať na aktuálnu situáciu je tou časťou práce Hannah Schmitzovej, ktorá jej nepochybne prináša najväčší tlak, ale aj najväčší adrenalín. Ak ju na svojich obrazovkách vidíte hovoriť s dlaňami nadol, tak práve robí množstvo rozhodnutí, ktoré budú definovať preteky a ktoré by v konečnom dôsledku mohli zmeniť výsledok majstrovstiev sveta. Je to povolanie, ktoré si zakaždým vyžaduje maximálnu koncentráciu a práve toto je technika, ktorú používa, aby zostala sústredená počas vzrušenia, ktoré prinášajú preteky. „Myslím si, že zostať pokojný je jednou z najdôležitejších vlastností stratéga,“ pripomína Hannah. „Raz som dostala tip, podľa ktorého ak otočíte ruky tak, aby dlane smerovali nadol, pomôže vám to jasnejšie a lepšie ovládať to, čo hovoríte. Myslím si, že je to neuveriteľne vzrušujúce. Keď sa v zlomku sekundy rozhodnete, sadnete si na kraj stoličky. Potom máte možno 20 sekúnd, čo neznie ako veľmi veľa času, ale keď sedíte počas pretekov a čakáte, či sa vaše rozhodnutie vyplatilo, môže vám to pripadať ako celý život.“
Ako vyzerá bežný pretekársky víkend z pohľadu tejto sympatickej Angličanky? Ráno sa zúčastňuje stretnutí s jazdcami, pretekárskymi inžiniermi, Adrianom Neweyom a Christianom Hornerom. Tie prebiehajú vo forme diskusií, na ktorých sa zvažujú plány na samotné preteky. Je to tak zakaždým, či už sa nachádza na boxovom múriku na okruhu alebo v modernom centre riadenia pretekárskych operácií v Milton Keynes, kde sa pravidelne strieda s Willom Courtenayom, mužom zodpovedným za všetky pretekárske stratégie v Red Bulle. Cieľ je rovnaký bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú, ale úlohy sú veľmi odlišné. Na boxovom múriku je najdôležitejšou úlohou zachovať si čistú hlavu a pozrieť sa s nadhľadom na to, ako vyhrať preteky. V centre riadenia pretekárskych operácií jej tím v reálnom čase vypočítava a analyzuje miliardy údajov spolu s alternatívnymi simulačnými scenármi predtým, ako všetky použiteľné informácie poskytne členom tímu sediacim na boxovom múriku, aby mohli spolu s pretekárskymi inžiniermi urobiť optimálne rozhodnutie.
Ako prezrádza Hannah Schmitzová, miestnosť v centre riadenia pretekárskych operácií, ktorá skôr pripomína riadiace stredisko NASA, úplne zmenila samotné pretekanie. „Môžeme počúvať vysielačky každého tímu, môžeme sledovať záznamy z paluby monopostu každého tímu, môžeme si podrobne pozrieť všetky čísla a v priebehu niekoľkých sekúnd ich spracovať a preniesť do boxov. Je to akoby sme boli v jednej miestnosti. Žiadne meškanie.“
V dnešnej ére Formuly 1, keď o výsledkoch rozhoduje špičková technológia, sa často treba rozhodnúť v správnom momente a niekedy doslova rozhodujú milisekundy, pričom každá jedna voľba môže byť rozdielom medzi výhrou alebo prehrou. Tieto strategické rozhodnutia, ktoré je často potrebné urobiť pod veľkým tlakom, sú súčasťou toho, prečo je sledovanie veľkých cien také vzrušujúce.
Žiadna simulácia vás však nikdy nemôže úplne pripraviť na to, čo sa stane v pretekoch plných žltých a červených vlajok, nehôd, trestov a nevyspytateľného počasia. Kedy a koľkokrát zájsť do boxov, aké pneumatiky použiť, kedy zaútočiť alebo udržať tempo a kedy je potrebná súčinnosť oboch jazdcov. To všetko sú kľúčové rozhodnutia založené na údajoch. Hannah Schmitzová preto spolupracuje s veľkým tímom analytikov, ktorí pred každou veľkou cenou spracovávajú množstvo simulácií a počas pretekárskeho víkendu systém ďalej kŕmia údajmi o aktuálnom tempe monopostu, stave na trati a o degradácii pneumatík, aby čo najviac zoptimalizovali tímovú stratégiu a vypracovali ideálny plán zastávok v boxoch.
V čase, keď sedí Will Courtenay na boxovom múriku, dolaďuje Hannah Schmitzová v operačnej miestnosti stratégie, ktoré boli pripravené ešte pred zhasnutím červených svetiel na štarte. Prvotné výpočty, s ktorými celý tím pracuje počas pretekárskeho víkendu, dokonca vznikajú niekoľko týždňov pred samotnými pretekmi. Pred veľkou cenou Hannah Schmitzová spolu so svojím tímom stratégov vytvoria predbežnú správu, ktorá sa zaoberá všetkými potenciálnymi stratégiami, ktorými sa pretekársky tím môže riadiť v deň pretekov.
Správa obsahuje množstvo údajov, ako analýzu pretekov z minulých sezón a historické údaje pre konkrétnu trať, ktoré pomáhajú predpovedať výkon pneumatík a monopostov. Sú v nej popísané modelové situácie, čo sa stane, ak dôjde k nehode na rôznych miestach okolo trate, v rôznych fázach pretekov. Zohľadňujú sa predpovede počasia a pravdepodobnosť slabého alebo silného dažďa. To všetko sú však len tie najdôležitejšie časti a správa obsahuje aj mnoho ďalších scenárov a možných výsledkov. „Údaje sú súčasťou každého nášho rozhodnutia,“ zdôrazňuje Hannah. „Skôr než sa vôbec dostaneme na trať, obsahujú naše simulácie to, čo očakávame. Ako sa budú správať pneumatiky, aké zložité bude predbiehanie na konkrétnej trati a všetky rýchlosti, ktoré očakávame od našich konkurentov, ale aj od nás. A potom, keď sme na mieste, môžeme použiť údaje na lepší odhad všetkých týchto premenných. V podstate neustále používame nové údaje a dolaďujeme tieto modely.“
Keď sa tím dostane na trať, najvyššie postavená žena v tíme Red Bull analyzuje údaje z tréningov a kvalifikácie, pričom sa zameriava na už spomínané premenné, ako sú aktuálne podmienky na trati, rýchlosť auta a degradácia pneumatík, aby sa ďalej rozvíjala tímová stratégia a rozvrhli sa zastávky v boxoch. Analýza konkurentov je ďalším kľúčovým komponentom, ktorý pomáha určiť, ako sa orientovať v stratégiách súpera počas pretekárskeho víkendu. Ako sa preteky vyvíjajú a tieto možnosti sa stávajú realitou, stratégovia pokračujú v rýchlom modelovaní scenárov a ponúkajú tímu možnosti, ktoré poskytujú jazdcom tú najlepšiu šancu uspieť. „Simulácia je v podstate spôsob využitia náhodnosti na vyriešenie problému,“ zamýšľa sa Hannah Schmitzová. „Môžeme prísť s grafmi, ktoré nám ukážu naše očakávané bodové skóre na základe určitých stratégií. A získame pekné grafy, na ktorých môžeme vidieť, kde je vrchol týchto bodov. A to nám pomáha rozhodnúť sa, koľko zastávok absolvujeme, aké pneumatiky nasadíme a počas ktorých kôl by sme mohli myslieť na zastávky v boxoch.“
Ako hlavná strategická inžinierka tímu Red Bull má Hannah Schmitzová za úlohu analyzovať kľúčové faktory s pomocou využitia testovania miliárd scenárov a kombinácií. Tieto simulácie bežia na cloudových informačných systémoch spoločnosti Oracle. „Je to kľúčová úloha, sedieť na trati na boxovom múriku a využívať všetky údaje a informácie na rozhodovanie o stratégii pretekov,“ pripomína nezastupiteľnú rolu Hannah šéf Red Bullu Christian Horner.
Zatiaľ čo tímy Formuly 1 majú arzenál nástrojov a technológií, ktoré im pomáhajú pri určovaní stratégií, sú viazané predpismi o rozpočtovom strope. V sezóne 2022 tak majú obmedzený čas, ktorý môžu stráviť modelovaním a simuláciou na trati. Aj v tomto smere Red Bullu významne pomáha nový titulárny sponzor. Použitím moderných technológií na spracovanie údajov od spoločnosti Oracle sa červeným býkom už v minulej sezóne podarilo zvýšiť počet simulácií o 25 percent. To umožnilo tímu preskúmať viac premenných a zvýšiť presnosť simulácií. Využitím výkonu na virtuálnych cloudových serveroch Oracle môže tím rozšíriť svoje simulačné možnosti a zároveň sa mu darí udržať náklady v rámci prísnych pravidiel rozpočtového stropu. „Používanie Oracle nám umožňuje spustiť viac simulácií, pozrieť sa na viac vecí a mať náskok pred našimi konkurentmi,“ upresňuje Hannah Schmitzová.
Ako to prebieha v praxi ukazuje konkrétny príklad použitia pneumatík. Každý tím má rovnaké množstvo pneumatík, ktoré môže na základe predpisov použiť počas pretekárskeho víkendu. Takže rozhodnutie o tom, ktorá zmes sa použije pre každú časť víkendu, je zároveň aj nesmierne dôležité z pohľadu strategického rozhodovania pre samotné preteky. Čerstvosť pneumatík priamo ovplyvňuje tempo a výkon monopostu, preto sa správne rozhodnutie môže premietnuť do situácie, ktorá pomôže vyhrať preteky.
Nikto v tíme Red Bull sa však dnes nezaoberá slávou, ktorá prichádza ruka v ruke s úspechmi. Aby ostal tím konkurencieschopným je Hannah Schmitzová vždy nútená premýšľať o ďalších pretekoch, pričom neustále hľadá spôsoby, ako by mohla inovovať a využívať technológie, akými sú napríklad cloudové informačné systémy, čím pomáha získať tímu výhodu. Nie sú to však samotné informácie, ktoré vyhrávajú preteky. „Všetci majú rovnaký prístup k rovnakým údajom, ale náskok vám dáva to, čo s týmito údajmi robíte,“ hovorí Schmitzová. „A potom je to aj o ľuďoch a skúsenostiach. To všetko dohromady vám dáva výhodu a pomáha vám stať sa tímom, ktorý vyhráva šampionát.“
Dnes je hlavnou úlohou Willa Courtenaya a Hannah Schmitzovej ďalej navyšovať bodový náskok v šampionáte jazdcov aj konštruktérov. Na to je v tejto sezóne potrebné poradiť si predovšetkým s Ferrari, ktoré zvykne bývať v sobotu rýchlejšie. Ale ako hovorí stará známa pravda, body sa rozdávajú až v nedeľu a na tom, aby ich “červené býky” získali čo najviac, má nemalý podiel aj táto dvojica stratégov.