Tri kolá a Verstappenov agregát by v nedeľu zlyhal, prezradil Horner | Magazín F1 - F1online.sk

Tri kolá a Verstappenov agregát by v nedeľu zlyhal, prezradil Horner

fotka k článku undefined
zdroj: Getty Images/Red Bull Content Pool

Možno ste si v sobotu hovorili, akú má Max Verstappen smolu, keď ho v závere kvalifikácie prestala poslúchať pohonná jednotka. V skutočnosti to však bolo šťastie v nešťastí, vysvetlil Christian Horner po pretekoch. Chýbalo len málo, aby sa tento problém objavil pár minút pred ich štartom.

Maxovi Verstappenovi sa na štartovom rošte ušla len desiata priečka po tom, čo posledný pokus v Q3 nemohol odjazdiť. Už vo výjazdovom kole totiž zistil, že stratil časť výkonu pohonnej jednotky, ktorú sa nepodarilo resuscitovať ani po masáži tlačidiel na volante.

Red Bull preto v noci zo soboty na nedeľu vymenil kompletne celú pohonnú jednotku, aj keď problém súvisel len s MGU-K. Podľa tímu je takáto výmena rýchlejšia ako odpájanie kinetického motorgenerátora, ktorý bola už tesne za hranicou zlyhania.

“Vymenili sme pohonnú jednotku, pretože v sobotu sa na Maxovom aute zničil jeden komponent,” prezradil šéf stajne Christian Horner. “Vďakabohu, teraz s odstupom času sme veľmi vďační za to, že zlyhal už v sobotu. Keby zvládol ešte ďalších dvanásť kilometrov, tak by nám odišiel cestou na štartový rošt!”

“Rozhodli sme sa vymeniť celú pohonnú jednotku namiesto toho, aby sme sa to pokúsili opravovať priamo na mieste. A v rámci prevencie sme ju vymenili aj Checovi,” vysvetlil dvojitú rošádu motorových komponentov.

Piloti majú 40 minút pred štartom veľkej ceny vyhradenú jednu desaťminútovku na inštalačné kolá a radenie sa na rošt. Keby vtedy došlo k zlyhaniu jednotky MGU-K, Verstappen by bol bez šance. Ale aj tak neprebehla nedeľa úplne bez problémov. Všetko sa to začalo pri spojke.

“V úvode pretekov sme mali problém so spojkou na Maxovom aute, musel to manažovať. Teploty sa nám trochu vymkli spod kontroly. Preto sme ho držali ďalej za Carlosom Sainzom, najmä po prvej zastávke. Avšak, akonáhle sme dostali tie problémy pod kontrolu a vypustili sme ho, tak mal neskutočnú rýchlosť,” pochvaľoval si Horner.

Holanďan bol taký rýchly, že nakoniec vyhral. To vraj pred pretekmi vôbec nepovažovali za reálne. “Na tomto okruhu nám predpretekové analýzy predpovedali, že ak všetko pôjde dobre, tak by sme mohli získať piate a šieste miesto. Víťazstvo po štarte z desiatej priečky prekonalo všetky naše očakávania.”

Red Bull za tento triumf vďačí aj rozhodnosti stratégov. Aj keď sa už od sobotňajšej kvalifikácie pripravovali na to, že odštartujú na tvrdej zmesi, na poslednú chvíľu ochotne vyhodili pripravené strategické prepočty z okna a začali odznova.

“Cestou na štartový rošt sme zmenili našu stratégiu. Obaja naši piloti mali pocit, že majú problém zohriať mäkkú zmes. Na nej sme šli na štartový rošt, no štartovať sme mali na hardoch,” ozrejmil Horner. Matematika je tu jednoduchá: Ak neviete poriadne zohriať softy, pri tvrdej zmesi sa môžete akurát tak modliť.

Navyše hrozil dážď, takže nasadiť softy dávalo zmysel. “Aby sme sa vysporiadali s vonkajšími teplotami a tou trochou dažďa, tak sme vymenili stratégie. A mäkká zmes vydržala dlhšie, než sme čakali. Vtedy sme sa rozhodli pre dve zastávky soft-medium-medium. Myslím si, že z nášho pohľadu bol kľúčový moment — OK, bolo ich niekoľko —, ale bol to hlavne ten, keď sme zbadali Charlesa siahať po tvrdej zmesi. Vtedy sme si pomysleli, tak a teraz máme ozajstnú šancu.” Odrazu boxový múrik neuvažoval nad spomínaným piatym miestom, ale nad víťazstvom.

Výrazne sa však pod to podpísalo aj rozhodnutie vynechať tvrdé pneumatiky. “Na štarte sme ich chceli obuť obom našim jazdcom. Z čisto štatistiky, z dát, to bol najlepší spôsob, ako dosiahnuť to piate a šieste miesto.”

“Avšak niekedy musíte vyhodiť dáta z okna, pozrieť sa von na počasie, na teploty a vypočuť si jazdcov. Obaja sa sťažovali, že nedokážu zohriať mäkké pneumatiky. Povedali sme si, OK, musíme upraviť stratégiu,” uzavrel nedeľu Horner.