logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Leclerca čakajú krušné chvíle

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala24. 7. 2022

Tak ako v sobotu avizoval Max Verstappen, dnes čaká Formulu 1 bitka filozofií. O víťazstvo si to totiž rozdajú Ferrari a Red Bull, teda tímy, ktoré už dlhodobo vyznávajú rozdielne štýly. Vo Ferrari veria, že sa vybrali správnou cestou, no aj keby to bola pravda, dnes čaká Charlesa Leclerca veľmi ťažká nedeľa. Chcel by byť niekto v jeho koži?

Nico Rosberg sa v sobotu pripojil do priameho prenosu cez telemost a po kvalifikácii vyhlásil, že by “určite radšej bol v koži Maxa Verstappena” i napriek tomu, že bude štartovať až z druhej pozície. Má na to niekoľko pádnych dôvodov.

Ferrari aj tento víkend nasadilo konfiguráciu na väčší prítlak. Verí, že vo vysokých teplotách mu pomôže udržať pneumatiky pri živote o niečo dlhšie vďaka tomu, že sa monopost v zákrute nebude tak veľmi šmýkať, a tým pádom sa gumy budú o niečo menej prehrievať.

Red Bull naproti tomu bude jazdiť s menšími krídlami a lepšou maximálkou. Žeby sa v tábore červených býkov nepoučili z Rakúska, kde Verstappenovi robil vážne problémy práve manažment pneumatík?

Odpoveď môžeme nájsť pri pohľade na samotný okruh, ktorý sa od Red Bull Ringu líši v jednej podstatnej veci: Oveľa viac “žerie” predné pneumatiky ako tie zadné, čo je presný opak toho, čo sme mohli pozorovať v Rakúsku s tvrdými brzdeniami a dlhými rovinkami. Ferrari je známe tým, že so zadnou nápravou nemá až také problémy, no zvykne príliš tlačiť na predné gumy. To je cenná vlastnosť v kvalifikácii, keďže sa rýchlejšie zohrejú, no v pretekoch to predstavuje nemalý hendikep.

Keďže Red Bull Ring trestal zadnú nápravu a nie prednú, Scuderia si mohla dovoliť nasadiť aj menšie krídla. Tu však nemá inú možnosť, len nasadiť viac prítlaku a dúfať, že jej predné pneumatiky budú aspoň v takej kondícii ako Verstappenove.

“Problémom je, že Red Bull je rýchly na rovinkách. Ferrari nemôže príliš zvoľniť, pretože ak sa Red Bull dostane príliš blízko, tak by Charlesa mohol predbehnúť na rovinkách,” upozornil Nico Rosberg na to, že Charlesovi Leclercovi hrozí, že v prvých kolách prepáli tempo v snahe vzdialiť sa Maxovi Verstappenovi, ktorý bude mať navyše strategickú pomoc v podobe Sergia Péreza.

“Úprimne, keď sa pozriem na Verstappenovu rýchlosť z piatkových simulácií, rozhodne radšej by som bol vo Verstappenovej koži. Áno, na štarte je až druhý, ale ich auto je v pretekovom tempe bleskurýchle a vieme, že preteky sú dlhé,” podotýka majster sveta zo sezóny 2016.

Red Bull si už v piatok uvedomoval význam pretekových simulácií, preto Maxovi Verstappenovi odporučil ukončiť kvalifikačné jazdy skôr a začať sa venovať príprave na nedeľu. “To už neskúsime ďalšie kolo?” pýtal sa Holanďan po tom, čo zajazdil tretí najlepší čas druhého tréningu.

“Už je čas na dlhé jazdy, Max,” zareagoval inžinier. “Tvoje prvé kolo bolo konkurencieschopné. V druhých ostrých kolách bolo Ferrari rýchlejšie o päť až šesť desatín, avšak tvoje prvé kolo je relatívne k ich kolám konkurencieschopné… Preteky sa vyhrávajú v nedeľu a myslím si, že jazdy s plnou nádržou sú dôležité. Ale je to na tebe.”

“Áno, ale nechcem štartovať tretí alebo štvrtý,” povzdychol si Verstappen, ktorému očividne robila väčšie starosti sobota ako nedeľa. A keď sa pozrieme na priemerné časy z pretekových simulácií, nemôžeme sa mu ani čudovať.

Max Verstappen odjazdil sedemkolový stint na stredne tvrdých pneumatikách, počas ktorého dosahoval priemerný čas na úrovni 1:37,725. Charles Leclerc obišiel okruh jedenásťkrát s priemerom 1:38,383, no na niekoľko kôl zostal “trčať” v premávke, a tak porovnanie týchto dvoch jazdcov je mierne skreslené.

Avšak aj Carlos Sainz, ktorého čakali tresty, a preto ho mala zaujímať len preteková rýchlosť, na Verstappena dosť stratil. V priemere takmer polovicu sekundy na kolo! To pôsobí hrozivo.

Dlhé jazdy však boli v skutočnosti relatívne krátke. Ferrari preto má nádej, že v priebehu stintu sa ešte niečo môže stať. V piatok sme sa totiž ani nedostali do bodu, keď by mediumky začali odchádzať.

Nádej tu žije, no dokáže Charles Leclerc dostať pod kontrolu žrúta predných pneumatík s menom F1-75, zároveň sa držať mimo dosah DRS Maxa Verstappena a dosť ďaleko od Sergia Péreza na to, aby Red Bull pred neho cez boxy nedostal ani jeden monopost? Toľko prekážok a len jeden Leclerc…

Prehľad pretekových simulácií z druhého tréningu podľa dát magazínu Auto Motor und Sport:

Pilot Priem. čas Kolá Pneu P. č. stintu
Ricciardo 1:38,968 4 Soft 2
Schumacher 1:41,146 8 Soft 1
Verstappen 1:37,725 7 Medium 1
Sainz 1:38,199 6 Medium 1
Pérez 1:38,315 6 Medium 1
Leclerc 1:38,383 11 Medium 1
Russell 1:38,544 6 Medium 1
Sainz 1:38,755 8 Medium 2
Hamilton 1:38,893 6 Medium 1
Vettel 1:39,385 10 Medium 1
Norris 1:39,606 7 Medium 1
Alonso 1:39,619 12 Medium 1
Gasly 1:39,706 8 Medium 1
Albon 1:39,733 11 Medium 1
Cunoda 1:39,740 8 Medium 1
Ocon 1:39,963 12 Medium 1
Bottas 1:40,014 6 Medium 1
Magnussen 1:40,239 10 Medium 1
Čou 1:40,264 8 Medium 1
Stroll 1:39,694 10 Hard 1
Latifi 1:40,302 12 Hard 1
Ricciardo 1:40,438 7 Hard 1

Stred poľa

Mercedes chcel pred víkendom vo Francúzsku útočiť na pódium či dokonca víťazstvo, nakoniec sa zrejme bude musieť uspokojiť so štvrtým a piatym miestom. George Russell bol v sobotu presvedčený, že Lando Norris na McLarene nebude robiť Mercedesu žiadne problémy, veď v piatok na to ani nemal dostatočnú rýchlosť. Russell bol na stredne tvrdej zmesi takmer o sekundu na kolo rýchlejší ako jeho krajan.

Aspoň jeden z pilotov strieborných šípov by však mohol pomýšľať aj na pódium. Russell v sobotu tiež uviedol, že monopost W13 nestráca na Sergia Péreza vôbec veľa. Ak vezmeme do úvahy aj skvelý manažment pneumatík a prípadné využitie stratégie na jeden pitstop, Mercedes by Mexičana mohol preskočiť.

Mimochodom, rýchlosť Mercedesu bude kľúčová pre nádeje Charlesa Leclerca. Ak sa Mercedes nedokáže držať za Red Bullmi, tie budú môcť bez obáv rozdeliť svojim jazdcom stratégie (pozri sekciu Štartový rošt a stratégie) a vyšachovať Scuderiu. Tak čo, budú dnes fandiť Hamiltonovi s Russellom aj Ferraristi?

V strede poľa mal až prekvapivo dobrú pretekovú simuláciu Sebastian Vettel. Pri Aston Martine je v posledných veľkých cenách už pravidlom, že v sobotu trú biedu, no v nedeľu útočia na body. Nemec po piatku uviedol, že postup do Q2 bude pre bodové nádeje kľúčový, a teraz bude štartovať zo skvelého dvanásteho miesta. Nie je to stratené.

McLaren s Mercedesmi zrejme nebude bojovať. Lando Norris zvedie skôr súboj s Alpinom Fernanda Alonsa. Španiel v piatok avizoval, že jeho tím pracuje najmä na manažmente pneumatík a počas pretekových simulácií dosiahol takmer identický čas ako Norris i napriek tomu, že jeho stint bol o päť kôl dlhší. Tento súboj sa oplatí sledovať.

Štartový rošt a stratégie

Na pole position sa dnes postaví Charles Leclerc, ktorý bude hneď od prvého kola bojovať sám proti presile dvoch Red Bullov za jeho chrbtom.

Pripomeňme, že Carlos Sainz a Kevin Magnussen budú štartovať z posledného radu pre výmenu motorových komponentov. Vďaka tomu všetci jazdci od Ricciarda nižšie si na rošte polepšia o dve pozície oproti výsledkom z kvalifikácie.

https://pbs.twimg.com/media/FYXJxiKXkAE98gO?format=png&name=large

Strategické predikcie z dielne Pirelli určite potešia fanúšikov Red Bullu. Dodávateľ pneumatík totiž predpovedá, že jednozastávková stratégia bude rovnako rýchla ako dvojzastávková, čo znamená, že pre červených býkov bude ešte výhodnejšie rozdeliť svojim pilotom stratégie a minimálne jedného tak dostať pred Charlesa Leclerca. A ak mu to náhodou nevyjde, minimálne na tímového kolegu nič nestratí. Aspoň papierovo.

Podľa odhadov je stratégia medium/hard rovnako rýchla ako taktika s dvoma stintami na mediumkách a jedným na hardoch. Mäkké pneumatiky v predpovediach vôbec nevystupujú, no v prípade neskorého výjazdu bezpečnostného vozidla treba rátať aj s nimi.

Pravdepodobnosť SC/VSC je 67 percent a počas tejto fázy pilot zastávkou v boxoch stratí 16,5 sekundy. Pitstop pod zelenou vlajkou vás však vyjde až na 27 sekúnd! Načasovanie bude kľúčové, rovnako tak šťastie.

Image

Nasledujúca grafika sa nám určite zíde počas prípadných výjazdov bezpečnostného vozidla, keď budeme dumať, prečo niektorý pilot nenasadil zmes, ktorú by sme čakali. Možno ju už totiž nemá.

Pripomeňme, že Aston Martin pracuje s pneumatikami pomerne neštandardne; na každej tvrdej, resp. stredne tvrdej sade v tréningoch najskôr odjazdí jedno inštalačné kolo, aby ju “zabehol”, a následne mohol nasadiť v pretekoch. Ich “použité” zmesi v tejto grafike teda majú za sebou len jediné kolo.

Image

Pirelli po piatku hlási, že mäkká zmes je o 0,6 sekundy rýchlejšia ako stredne tvrdá a o 1,5 sekundy lepšia ako tvrdá.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Sebastian Vettel mal v piatok najlepšie tempo zo stredu poľa a keďže štartuje dvanásty, kurz 2,50 na body považujem za atraktívny. Už menej však verím Danielovi Ricciardovi v súboji s Estebanom Oconom. Austrálčanovi to v tejto sezóne skrátka nejde, navyše Alpine mal v piatok takmer identické tempo ako McLaren. Ricciardo po pretekoch bude ceriť zuby, ale až za Oconom.

Pierre Gasly po katastrofálnej sobote hovoril, že mal v pomalých zákrutách pocit, akoby mal defekt. Zle sa však necítil len v kvalifikácii, ale už v treťom tréningu. Môže sa na tom niečo zmeniť pod parc fermé?

Carlos Sainz sa do prvej desiatky dostane hravo, ale nepredpokladám, že dokáže predbehnúť Mercedes Georgea Russella. Strieborné šípy majú dobrý manažment pneumatík, slušnú pretekovú rýchlosť a oveľa lepšie štartové pozície.

Kto dnes vyhrá? Stratégovia Red Bullu nenechajú nič na náhodu. Celý rad faktorov hovorí vo Verstappenov prospech.

Matúš Pavlík

Dnes idem vo svojich tipoch do veľkého rizika. Spoliehať sa na to, že na čele nedôjde k žiadnej kolízii ani problému so spoľahlivosťou (zvlášť pri týchto teplotách), je šialené. Podporím to však jasným argumentom, podľa ktorého majú prvé tri tímy viac ako jednoznačnú prevahu nad zvyškom poľa.

Pokiaľ ide o „hádanie“ porúch, nehôd či degradácie pneumatík, tak to je na tomto okruhu úplná lotéria.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!