logo F1online.skF1online.sk

Horner: Jeden tím lobuje za zmenu pravidiel, aby profitoval zo svojho konceptu

Christian Horner
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 7. 2022

Na kauzy a kauzičky nebola v sezóne 2022 núdza. Ak by sme však mali vybrať tú najväčšiu, pomyselný titul by si odnieslo poskakovanie monopostov. Tento fenomén spôsobený buďto aerodynamickými charakteristikami nových monopostov alebo ich prílišnou tuhosťou, vyvolal reakciu zo strany FIA a tá avizuje zmenu pravidiel. Existuje však skupina tímov (podľa všetkého sú vo väčšine), ktorá zmeny odmieta. Veľká zákulisná hra preniká na verejnosť a môžeme sa tešiť na nemalú mediálnu prestrelku.

S úsilím vykonať zmeny prišla FIA, ktorá to vníma ako otázku bezpečnosti. Touto „bezpečnostnou pákou“ dokáže meniť pravidlá aj bez súhlasu či hlasovania desiatich tímov. Úpravy technických predpisov, ktorých tvorba práve prebieha, nie sú pritom nijak zanedbateľné. Napríklad povinnosť zdvihnúť okraje podlahy na 25 milimetrov či zvýšenie hrdla difúzora, predstavuje zásadný škrt vo vývoji budúcoročných monopostov, ktorý v súčasnosti už naplno beží.

Zmeny sú rozsiahle a drahé. Okrem toho, že časť vývoja budú po ich schválení môcť inžinieri hodiť do koša, ide taktiež o zachovanie výkonnostnej výhody. Je jasné, že tímy ako Red Bull či Ferrari budú zmeny odmietať, na druhej strane taký Mercedes si bude určite želať toľko zmien, koľko len dokáže pretlačiť.

A práve to sa v súčasnosti aj deje. Podľa portálu Motorsport.com sú totiž tímy, ktoré broja proti zavedeniu zmien vo väčšine. Helmut Marko dokonca prehlásil, že nesúhlasí ani jeden zákazník Mercedesu, konkrétne tím Williams. Naproti tomu Mercedes, Aston Martin a McLaren sú za. Tí okrem toho, že si „šplhnú“ u svojho dodávateľa, môžu v roku 2023 dostať druhú šancu, nakoľko tohtoročná sezóna im vôbec nevychádza podľa predstáv.

Nejde teda o žiadnu drobnosť, takže zákulisné boje sa prenášajú aj na verejnosť. Bojovú zástavu vztýčil pred mikrofónmi boss Red Bullu Christian Horner. Ten sa nedávnej technickej direktívy, ktorá začne platiť od Belgicka, ani trochu neobáva. Na Red Bull vraj vplyv mať nebude, avšak so zmenami pravidiel na rok 2023 má zásadný problém a médiám povedal, odkiaľ vietor fúka.

„Myslím si, že sa na to pozerajú ako na príležitosť to v budúcom roku napraviť,“ prehlásil Horner pre Sky.

„Nedávna technická direktíva neprišla preto, aby nám pomohla. Myslím si, že v zákulisí sa strašne veľa lobuje v úsilí zmeniť pravidlá na rok 2023, aby istý tím mohol jazdiť s autom nastaveným nižšie a profitovať zo svojho konceptu,“ prehlásil Horner jednoznačne poukazujúc na Mercedes.

„Už je príliš neskoro na to, aby sme urobili takúto zmenu na budúci rok. Myslím si, že prezident robí správnu vec, zhromažďuje všetky informácie a dúfam, že sa nájde rozumné riešenie, pretože na zásadné zmeny pravidiel, čím by niečo také skutočne bolo, je skrátka už neskoro,“ dodal šéf Red Bullu.

Horner pritom zopakoval svoj argument spred niekoľkých týždňov. Ak má Mercedes problém s poskakovaním, stačí zdvihnúť svetlú výšku. Zásah zo strany FIA preto vôbec nie je potrebný.

„Je to také jednoduché, skrátka zvýšte svetlú výšku monopostu. My sme s tým celý rok nemali žiadny problém. Veľký problém mal len jeden tím. V tomto športe máme najtalentovanejších inžinierov na svete a môžem vám takmer garantovať, že v budúcom roku s týmto nebude mať ťažkosti žiadne auto. V posledných pár pretekoch to bolo v poriadku, aj tu na Paul Ricard je to v poriadku. Nepotrebujeme reagovať prehnane a meniť veci spôsobom, ktorý môže zásadne ovplyvniť budúcoročné monoposty,“ povedal Horner.

Napriek tomu, že stajne v opozícii sú vo väčšine, zrejme sa im uspieť aj tak nepodarí, keďže FIA je odhodlaná zmeny presadiť a s nikým sa radiť nemusí. „Protilobing“ Ferrari a Red Bullu by však mohol mať za následok to, že sa príjme kompromisný návrh a nedôjde k žiadnym fundamentálnym zmenám. Takto by mohla „zostať koza celá aj vlk sýty“.

Súvisiace články

Diskusia