Šesť tímov sa búri proti zmene pravidiel, na ktorú tlačí Mercedes
V zákulisí Formuly 1 nikdy nie je nuda. Najnovšie sa podľa informácií z padoku dokonca vytvára odboj pozostávajúci až zo šiestich tímov, ktoré chcú zabrániť zmenám v pravidlách ohľadom podláh pre rok 2023.
Technická direktíva, ktorá začne platiť od Veľkej ceny Belgicka a má riešiť flexibilitu dosiek podlahy a poskakovanie monopostov, je len predzvesťou toho, čo má prísť. FIA po zasadnutí Technickej poradnej komisie TAC po VC Rakúska oznámila, že pravidlá pre rok 2023 čakajú významné zmeny.
FIA plánuje tímom napríklad prikázať, aby okraje podlahy boli minimálne vo výške 25 milimetrov nad zemou, čo bude mať významný dopad na mieru generovaného prítlaku. Dnes sa totiž okraje podlahy takmer dotýkajú zeme a tým pomáhajú utesniť Venturiho tunely. Okrem toho sa hovorí aj o zodvihnutí hrdla difúzora, sprísnení testov flexibility a zavedení nových senzorov, ktoré by mali presnejšie merať poskakovanie.
Na konkrétny návrh pravidiel tímy stále čakajú, no už teraz si uvedomujú, o aké rozsiahle a v neposlednom rade drahé zmeny ide. Môžu mať totiž ešte väčší dopad ako úpravy podláh, ktoré FIA presadila po sezóne 2020, a po ktorých Mercedes prišiel o svoj obrovský náskok.
Podľa informácií portálu motorsport.com sa proti zmenám v pravidlách postavilo viacero tímov vrátane Ferrari, táboru Red Bullu, Alfy Romeo, Haasu a Williamsu. Športový poradca Red Bullu Helmut Marko naznačil, že proti by mal byť aj Alpine.
Vydedukovať to môžeme z hlasovania, na ktorom dali jednotlivé strany najavo svoje postoje. “McLaren, Aston Martin a Mercedes hlasovali za,” prezradil Marko. “Zábavné je, že všetky tieto tímy majú pohonné jednotky od Mercedesu. Je to náhoda?” spýtal sa neočakávajúc odpoveď.
Fanúšikovia opozície by sa mohli upokojovať tým, že ak za zmeny pravidiel hlasovali len tri tímy, tak určite nemôžu prejsť. Opak je však pravdou, FIA totiž argumentuje bezpečnosťou, pri ktorej má takmer neobmedzené právomoci. Hovorí o tom článok 1.2.2 Technických pravidiel F1: “Akékoľvek zmeny, ktoré FIA prijme z bezpečnostných dôvodov, smú začať platiť bez upozornenia a bezodkladne.”
Formulový odboj mal preto začať lobovať u prezidenta FIA Mohameda bin Sulajema. Argumentuje, že zmeny v pravidlách v skutočnosti nereagujú na žiadnu bezpečnostnú hrozbu — tímy vedia dostať poskakovanie pod kontrolu —, a preto by nemali byť prijaté.
Podľa niektorých zdrojov s takouto argumentáciu proti zmenám súhlasí nie šesť, ale dokonca až osem tímov. Ak sa ich “pevnému jadru” nepodarí celkom zmariť snahy FIA o zavedenie zmien v pravidlách, tak chcú minimálne dospieť ku kompromisu. Ten by mohol vyzerať napríklad tak, že okraje podlahy by nemuseli byť 25 milimetrov nad zemou, ale len 10 mm. Inžinieri by tak nemuseli prekopávať celú filozofiu monopostu.
Tímy majú navyše obavy z toho, že takéto zmeny najviac pomôžu Mercedesu, ktorý sa v doterajšej časti sezóny dosť trápil. V tejto súvislosti je však zaujímavé vyjadrenie jedného zo šéfov tímov: “Zmeny pre rok 2023 sú také extrémne, pretože Mercedes tvrdí, že na nasledujúci rok našiel o 40 percent viac prítlaku. Preto nalieha na FIA, aby konala. Ak sa Mercedesu skutočne podarilo niečo také, tak mu rovno môžeme udeliť majstrovský titul.”
Sú tieto tvrdenia Mercedesu úmyselne nafúknuté, aby FIA skutočne začala konať? Na to odpoveď nemáme, no po divadelnom predstavení, ktoré strieborné šípy rozbehli okolo Veľkej ceny Azerbajdžanu, by sa tomu zrejme nikto nedivil. Ak však tím z Brackley hovorí pravdu, poskakovanie by v budúcej sezóne mohlo predstavovať naozaj vážny problém.