Kvalifikačný ťahák Niké: Ferrari nemá taký náskok, ako sa zdá
Ak by sme chceli pred kvalifikáciou vyvodzovať závery len na základe výsledkových listín z piatkových tréningov, do roly jasného favorita na pole position by sme museli pasovať Charlesa Leclerca. Ako to však býva, nebude to vôbec také jednoduché. Ferrari nemá polsekundový náskok, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
V prvom tréningu všetko prebehlo podľa očakávaní. Ferrari a Red Bull delilo len 91 tisícin sekundy. Až popoludní sa s Red Bullom niečo stalo, Max Verstappen na svojho úhlavného nepriateľa v boji o titul stratil viac než štyri desatiny, Carlos Sainz mal dokonca polsekundový náskok.
Mattia Binotto upozorňuje, že sa netreba nechať uniesť týmito hodnotami. Čísla tentoraz klamú. “Nie sme o toľko rýchlejší na jedno kolo a Red Bull nie je o toľko konzistentnejší v dlhých jazdách. Nakoniec budú medzi nami rozhodovať zlomky sekundy.”
Dôležité bude hľadanie kompromisov. Opäť totiž platilo, že Red Bull všetkých predbiehal na rovinkách, Ferrari si zas zo súperov robilo dobrý deň v zákrutách. Keby sme chceli porovnávať najlepšie kolá Maxa Verstappena a Carlosa Sainza, zistili by sme, že Holanďan výrazne stratil v zákrutách 3-5 a následne v treťom sektore. Jeho monopost sa však pýšil lepšou maximálkou.
V čom je problém? Úradujúci majster sveta sa sťažoval na značnú nedotáčavosť. Práve tá spôsobila stratu v sekcii za treťou zákrutou, a taktiež v poslednom sektore. Red Bull teda na výjazde zo siedmej zákruty mohol strácať takmer štyri desatiny, no na nasledujúcich dvoch rovinkách a s maximálkou vyššou o 6 km/h Verstappen väčšinu deficitu zmazal, dokonca i napriek tomu, že Ferrari preplo na výkonnejší motorový režim.
V treťom sektore však nasledovali ďalšie zákruty a Sainz bol opäť vpredu. Len v Le Beausset získal dve desatiny. Ferrari sa totiž spolieha na to, že tento víkend vyhrá ten, kto bude mať viac prítlaku, a teda sa dokáže šetrnejšie správať k pneumatikám.
Keby sa preferencie tímov nezmenili, miernym favoritom by v kvalifikácii bolo Ferrari. Binotto však pripomína: “Možnože Red Bull nasadí viac prítlaku a my niečo uberieme.” Nebolo by to prvýkrát v tejto sezóne, čo by si top tímy takto vymenili pozície.
Red Bull sa bude chcieť zbaviť nedotáčavosti, no podľa Helmuta Marka to dokonca ani nie je absolútne nevyhnutné. “Ak Sainz bude musieť ísť pre výmenu motorových komponentov až dozadu, tak na štartovom rošte budeme druhí. Potom by mohla priniesť ovocie naša práca s pneumatikami. A s plnou nádržou je aj naša nedotáčavosť minulosťou.”
Viac napovie tretí tréning, no už pred ním môžeme konštatovať, že kým Ferrari je miernym favoritom v sobotu, Red Bull bude v nedeľu.
Čo na to hovoria bookmakeri? Takto vyzerajú kurzy na pole position podľa nike.sk (10:45):
2,25 – Verstappen
2,35 – Leclerc
8,00 – Hamilton
13,00 – Russell
15,00 – Pérez
20,00 – Sainz
80,00 – Norris
150,00 – Alonso
Stred poľa
Hamilton a Russell s kurzami 8,00 a 13,00? Nepovažovali strieborné šípy víkend vo Francúzsku za jednu zo svojich najlepších šancí v sezóne? Niekoľko faktorov skutočne hrá v ich prospech, no po piatku sa zdá, že ani to nestačí.
V prvom rade sa v Mercedese radujú z vysokých teplôt. “V kvalifikácii rozhodne nemáme problémy so zahriatím pneumatík,” poznamenal George Russell. “A čím je teplejšie, tým viac by v náš prospech malo hrať opotrebovanie pneumatík.”
Inžinieri však nie sú až takí nadšení, Mercedes totiž stráca vyše sedem desatín. “Nemáme problémy s poskakovaním, ale sme skrátka príliš pomalí. Chýba nám prítlak,” znie z tábora strieborných šípov. Nájsť na to liek nie je jednoduché z prostého dôvodu. “Red Bull na nás získava na rovinkách, Ferrari zas v zákrutách.”
Podobne ako Red Bull, aj Mercedes po prvom sektore stráca na Ferrari tri a pol desatinky, no na rozdiel od červených býkov sa k Leclercovi so Sainzom nedokáže priblížiť na rovinke. Nuž a akoby toho nebolo málo, v dlhej pravotočivej zákrute Le Beausset stratí ďalšie takmer štyri desatiny.
Mercedes sa tak bude skôr brániť ako útočiť. McLaren a AlphaTauri si totiž priniesli nové aerodynamické balíčky, ktoré minimálne v prípade talianskej stajne zafungovali, veď v prvom tréningu bol Gasly na novej špecifikácii o 1,2 sekundy rýchlejší ako Cunoda na starej. “Sme veľmi šťastní, vylepšenie funguje lepšie, než sme čakali,” usmieva sa Franz Tost, šéf stajne.
Pierre Gasly navyše avizoval, že by sa chcel zamiešať do boja s Red Bullmi a Mercedesmi, menovite so Sergiom Pérezom a s Lewisom Hamiltonom. “Vidíme množstvo pozitívnych náznakov, že nové súčiastky fungujú. Predok auta sa vie rozhodne lepšie zahryznúť, auto oveľa lepšie reaguje na pohyby volantom. V dlhých zákrutách to pomôže aj opotrebovaniu pneumatík, pretože už na prednú nápravu netlačíme tak ako doteraz.”
V McLarene majú o čosi rozpačitejšie pocity. Daniel Ricciardo bol v novom aute o 0,4 sekundy pomalší ako Norris bez vylepšení. “Z hľadiska čísel nová verzia predstavuje krok vpred,” tvrdí však Andreas Seidl azda si uvedomujúc, že pri Ricciardovi treba rátať aj s vysokohorskou prirážkou.
Popoludní sa to aj potvrdilo a Lando Norris stratil na Lewisa Hamiltona len desatinku. McLaren však nutne musí popracovať na svojom pretekovom tempe, a tak môžeme čakať, že obetuje časť rýchlosti na jedno kolo.
Do boja o Q3 dnes istotne bude chcieť prehovoriť aj Haas. “S každými pretekmi sa toho učíme viac a viac o nastaveniach, a sme čoraz bližšie k Alpinu,” vyhlásil Mick Schumacher, ktorý v piatok obsadil len predposledné miesto, no môže si za to sám, keď sa roztočil v toľko spomínanej zákrute Le Beausset a zničil si stredne tvrdé pneumatiky. Dlhý stint preto musel absolvovať na softoch, ktoré tým pádom musel počas kvalifikačnej simulácie o čosi viac šetriť.
Kevin Magnussen však skončil ôsmy a ukázal, kde by sa Haas mohol pohybovať aj v sobotu.
Máš svojho favorita na pole position?
Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.
Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!