logo F1online.skF1online.sk

Za Alonsove problémy v šprinte nemohla súčiastka od McLarenu, uznáva Szafnauer

Fernando Alonso
© XPB Images/Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala19. 7. 2022

Alpine aj uprostred sezóny prenasledujú technické zlyhania. Fernando Alonso lamentoval nad desiatkami zahodených bodov aj po šprinte v Spielbergu, do ktorého ani nenastúpil. Vtedy z toho Alpine vinil štandardizovanú súčiastku dodávanú McLarenom, no po minulotýždňovej hĺbkovej analýze musel skonštatovať, že problém bol predsa len na strane tímu.

Krátko po skončení šprintu Alpine pre médiá uviedol, že na štarte zlyhala štandardizovaná riadiaca jednotka ECU, ktorej výsostným dodávateľom je už od roku 2008 McLaren a zostane ním minimálne do sezóny 2025.

Otmar Szafnauer musel neskôr pre motorsport.com tieto tvrdenia poopraviť. “V tej chvíli sme si mysleli, že zlyhala ECU. Vzali sme ju späť do továrne a podarilo sa nám zreplikovať celý problém. Nebola to ECU, na vine bolo zariadenie, ktoré napája ECU.”

Zlyhania štandardizovaných komponentov v tejto sezóne nie sú až také ojedinelé, stačí si spomenúť na úvod roka a problémy s palivovými čerpadlami. Preto nebolo možné vylúčiť zlyhanie riadiacej jednotky, aj keď už takej zabehnutej.

“Takže ECU bola v poriadku, ale zdroj, ktorý napája ECU, v poriadku nebol. Keď ECU nedodáte šťavu, tak to vyzerá, akoby bola mŕtva. Všetky indície naznačovali, že zlyhala ona, ale vtedy sme ešte nevedeli, že nefungoval zdroj. To je súčiastka Alpinu,” prezradil šéf francúzskej stajne.

Keď sme už pri štandardizovaných komponentoch: Problémy s palivovým čerpadlom, ktoré Estebana Ocona postihli v Silverstone a objavili sa aj po šachovnicovej vlajke po šprinte na Red Bull Ringu, malo na svedomí štandardizované vysokotlakové čerpadlo, ktoré tímom dodáva Bosch, resp. tentoraz to nebolo celkom na “jeho triku”, ale na triku spoľahlivostnej “záplaty”, ktorú si vyrobil Alpine.

“Palivové čerpadlo nám niekoľkokrát zlyhalo už veľmi skoro na dynamometroch,” vysvetľuje Szafnauer. “Preto sme sa tieto problémy pokúsili odstrániť sami, keďže štandardizovaná verzia komponentu od Boschu nefungovala vo Formule 1, to je súčiastka na cestovné autá.”

“Niekoľko tímov s ním malo problémy a my a Ferrari sme dostali od FIA povolenie opraviť si to sami. Pri odstraňovaní problémov Boschu sme sa teda vydali vlastnou cestou. Prvých deväť pretekov to naše riešenie fungovalo dobre, nemali sme žiadne problémy na dynamometroch a ani na trati. Potom sa niečo udialo, z nejakého dôvodu bolo pravdepodobne inak zaťažené a začalo to zlyhávať,” objasňuje nedávne poruchy 57-ročný Rumuno-Američan.

Na svete sú tým pádom rôzne riešenia na ten istý problém; jedno má Alpine, jedno má Ferrari a ďalšie samotný Bosch. “Bosch to tiež na začiatku vylepšil, spravili nejaké zmeny, aby doladili tie elektrické spoje. Niektoré tímy teda použili toto vylepšenie od Boschu, v dvoch tímoch sme si to spravili sami.”

“Pre Francúzsko zapracujeme na našom vlastnom riešení a zároveň preskúmame, čo vlastne spravil Bosch, aby odstránil ten počiatočný problém,” odhalil ďalší plán Alpinu Szafnauer.

Súvisiace články

Diskusia