logo F1online.skF1online.sk

Nevyvíjame auto pre Verstappena, bráni sa Horner

Christian Horner, Helmut Marko, Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala18. 7. 2022

Na posledných veľkých cenách to v Red Bulle začínalo pripomínať sezónu 2021. Max Verstappen pridáva, Sergio Pérez čoraz viac stráca. Z padoku sa ozývajú hlasy, že to nie je žiadna náhoda, no Christian Horner ubezpečuje, že inžinieri sa nesnažia vyvíjať auto v prospech Maxa Verstappena.

Úvod sezóny bol z pohľadu jazdcov Red Bullu veľmi vyrovnaný. Sergio Pérez sa v novom aute konečne cítil lepšie ako vlani v monoposte RB16B, ktorý bol celé roky vyvíjaný podľa toho, čo si obhajca minuloročného titulu zažiadal. Od kanadského víkendu sa to však začalo lámať.

Sergiovi Pérezovi pred ním náramne vyhovovalo, že monopost má stabilnejšiu zadnú časť a je o čosi nedotáčavejší, teda pokojnejší. Nedotáčavé boli v úvode sezóny všetky autá, taký bol charakter nových pravidiel a pneumatík.

V honbe za desatinkami sekundy sa však Red Bullu začalo dariť pridávať prítlak v prednej časti auta, čo je vodou na mlyn Maxa Verstappena. Pretáčavé auto je uprostred zákruty a na výjazde z nej prirodzene rýchlejšie ako nedotáčavé, keďže pilot môže svojou jazdou agresívnejšie zvrtnúť monopost okolo zákruty.

Negatívom tohto prístupu je, že musí udržať pod kontrolou nervóznejšiu zadnú časť auta, a to rozhodne nie je každého šálka kávy. Na rozdiel od Sergia Péreza s tým však Max Verstappen nemá absolútne žiadny problém, ako ukázali predchádzajúce ročníky.

Red Bull sa teda prirodzene uberá smerom pretáčavejšieho auta. Na jednej strane teoretická maximálna rýchlosť auta sa zlepší, na druhej nechtiac uškodí Sergiovi Pérezovi. Red Bull však nejde proti Mexičanovi, Red Bull ide za výkonom, rozlišuje továreň v Milton Keynes.

Christian Horner v Rakúsku tiež vysvetľoval, že inžinieri nestavajú auto “na Verstappena”. “Toto nie je pravda,” vyhlásil šéf červených býkov s dodatkom, že Pérezovi zrejme robí problémy niečo iné. “Myslím si, že kľúčové sú nastavenia. V Silverstone bol Checo veľmi konkurencieschopný a myslím si tiež, že nás ešte čakajú preteky, na ktorých podá veľmi dobrý výkon.”

“Náš vývoj neorientujeme jedným konkrétnym smerom, ide tu len o celkové zlepšenie výkonu monopostu,” pokračoval 48-ročný Brit, ktorý svojimi slovami len zdupľoval to, čo už uviedol šéfinžinier stajne Paul Monaghan.

Keď v rámci aktuálnych pravidiel a najmä rozpočtového stropu nájdete spôsob, ako pomerne lacno získať desatinku sekundy, tak po nej siahnete aj za cenu toho, že jednému z pilotov sa to nebude celkom páčiť. Jeho úlohou následne je čo najlepšie zužitkovať nadobudnutý extra potenciál, nie motať sa vo svojej komfortnej zóne, v ktorej by nemal šancu prekročiť vlastný tieň.

Paul Monaghan však verí, že v Pérezovom prípade sa s nastaveniami stále dá niečo robiť. “Malo by byť v našich silách nájsť preňho niečo, čo mu bude viac vyhovovať. Tento rok to bolo medzi našimi jazdcami vždy vyrovnané. Checo dokonca v kvalifikácii porazil Maxa, čo sa Maxovým kolegom nepodarilo už poriadne dlho.”

“Max nechce zaspať na vavrínoch, ale to ani Checo a my. V našom tíme prebiehajú preteky, ale musia si uvedomiť, že obaja jazdia za rovnakú stajňu a my pretekáme s našimi susedmi, ktorí nás veľmi radi uvidia za vlastnými chrbtami. Zvádzame boje na mnohých frontoch, ale jeden z nich by som nevnímal ako súťaž. Je to skôr výzva medzi našimi jazdcami, ktorú treba udržať pod kontrolou. A my ich podporíme čo najlepšie, ako budeme môcť,” doložil.

Súvisiace články

Diskusia