logo F1online.sk

Tím rakúskych maršalov sa bráni: Postupovali sme správne

Carlos Sainz
© FOM/Screenshot
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 7. 2022

Carlos Sainz utrpel na Veľkej cene Rakúska priam spektakulárnu poruchu pohonnej jednotky, pri ktorej z jeho auta šľahali obrovské plamene. Svoje auto nakoniec odstavil v pomerne prudkom kopci v štvrtej zákrute. Následná reakcia prítomných maršalov vyvolala otázniky.

Sainz svoje auto zastavil v kopci, takže sa hneď začalo spúšťať smerom dolu späť na trať. Tým nevznikla práve najbezpečnejšia situácia a hoci Carlos sprvu chcel maršalom pomôcť, napokon sa kvôli postupujúcim plameňom rozhodol čo najrýchlejšie „vypadnúť“.

„Volal som na maršalov, aby mi prišli pomôcť dať niečo pod koleso, nech sa auto prestane rútiť z kopca. Myslím si, že celé to bolo trochu pomalé. Plamene boli už také veľké, že som musel ísť a z auta vyskočiť aj tak,“ povedal po pretekoch Sainz. „Na toto sa rozhodne musíme pozrieť, čo sa dalo spraviť o trochu rýchlejšie, pretože toto nebola ľahká situácia.“

Keďže incident vyvolal určitú pozornosť, rozhodol sa bezpečnostný tím na Red Bull Ringu reagovať v stanovisku, v ktorom vysvetlil, prečo boli procedúry správne dodržané – aj keď sa zdalo, že všetko prebiehalo príliš pomaly. V prvom rade správne pripomenuli, že maršali sa nesmú angažovať, kým na to nedostanú signál a povolenie riaditeľstva pretekov.

„Po hroznej nehode Julesa Bianchiho v roku 2014 sa sprísnili pravidlá FIA ohľadne vyprosťovania monopostov a zásahy na trati sa drasticky sprísnili,“ uviedol rakúsky bezpečnostný tím.

„Zásah je povolený len na základe pokynu z riaditeľstva pretekov. Na jednej strane to prirodzene zvyšuje bezpečnosť jazdcov a maršalov, ale na druhej to má aj tú nevýhodu, že zásahy takto trvajú o niečo dlhšie.“

„V tomto konkrétnom prípade sa zišlo niekoľko nešťastných okolností. Miesto, na ktorom Sainz svoje Ferrari zastavil, nebolo zo stanovišťa maršalov viditeľné. Dostali cez vysielačku inštrukciu vyraziť k monopostu s hasiacimi prístrojmi. Keď videli tú situáciu, rozhodli sa privolať hasičské vozidlo,“ uvádza sa v stanovisku maršalov.

„Toto rozhodnutie muselo byť urobené v priebehu niekoľkých sekúnd a pri spätnom pohľade bolo absolútne správne. Ak si spomeniete na nehodu Romaina Grosjeana, tak v takej situácii nie sú ručné hasiace prístroje dostačujúce. Preto bolo auto ponechané, čo viedlo k tomu nešťastnému obrazu v televízii, ako maršal ‚uteká‘.“

„Ďalším problémom bolo, že Sainz z pochopiteľných dôvodov znervóznel a príliš skoro dal nohu z brzdy. Klin tak musel byť umiestnený pod pohybujúce sa vozidlo, čo celú situáciu nesmierne sťažilo. Navyše, vďaka odporu klinu sa vozidlo nasmerovalo k zvodidlám, o ktoré sa nakoniec zastavilo. Požiar potom mohol byť uhasený niekoľkými stlačeniami hasiaceho prístroja,“ dodávajú maršali.

Tí zároveň pripustili, že zakaždým je možné nájsť priestor na nejaké zlepšenie, avšak pokiaľ ide o dodržiavanie postupov, neurobili v tomto prípade žiadnu chybu. „Samozrejme, pri spätnom pohľade na zábery v televízii dokážete nájsť veci, ktoré treba zlepšiť. Budeme o nich aj diskutovať.“

„Avšak v tejto výnimočnej situácii, pretože ani pre nás nie je požiar každodennou záležitosťou, reagovali maršali celkom dobre. Hasičské vozidlo sme mali na mieste do tridsiatich sekúnd. Ďalšie zásahové vozidlo už bolo v pohotovosti a tretie na ceste. Aj keby Sainz nedokázal z auta vystúpiť sám, dokázali by sme ho ochrániť,“ uvádza sa v stanovisku.

„Sme tím nadšencov motoršportu, ktorí obetujú svoj voľný čas tréningom a cvičeniam, aby sme na podujatiach urobili maximum pre bezpečnosť na trati. Aj tento incident budeme brať ako príležitosť na ďalšie zlepšenie,“ dodávajú maršali na záver.