logo F1online.skF1online.sk

McLaren sa pohráva s myšlienkou nahradiť Ricciarda. V hre sú všemožné mená

Daniel Ricciardo a Andreas Seidl
© Motorsport Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 7. 2022

Rozohráva McLaren veľkú zákulisnú hru, na ktorej konci zaznie labutia pieseň Daniela Ricciarda v tíme? Počas rakúskeho víkendu totiž začali na verejnosť prenikať zaujímavé informácie a my sa teraz s vami pokúsime podeliť o všetky. Je zrejmé, že McLaren aktívne zvažuje svoje možnosti na jazdeckom trhu, a to napriek faktu, že obaja súčasní jazdci stajne majú kontrakty platné aj na rok 2023.

Čo bude s Danielom Ricciardom? To je otázka, ktorá nás všetkých zaujíma už niekoľko týždňov. Najprv sa hovorilo, že Austrálčan v tíme skončí napriek platnej zmluve, potom zas, že zotrvá. Teraz sa situácia opäť mení a je viac ako zrejmé, že vedenie vo Wokingu aktívne skúma svoje možnosti na jazdeckom trhu. Prejdeme si postupne všetky možné scenáre, ktoré sa nám v ostatnom období objavili.

Súkromné testy v Portimau

Meno Colton Herta bude fanúšikom asi pomerne známe. Tento americký mladík je dlhodobo považovaný za horúce želiezko tejto krajiny, ktorá už dlhé roky čaká na svojho zástupcu v F1. Veľkým favoritom mnohých je práve Herta, a to napriek chýbajúcej superlicencii.

Zak Brown v ostatnom období vyvinul značné úsilie, aby niektorému zo svojich krajanov pomohol do najvyššej motoristickej triedy. Momentálne má podpísanú zmluvu ako s Hertom, tak s Patom O’Wardom.

V priebehu rakúskeho víkendu špekulácie ešte posilnili. McLaren sa totiž s minuloročným monopostom MCL35M vypravil na okruh v Algarve, kde očití svedkovia zazreli aj Coltona Hertu. Tieto správy sa následne potvrdili a s nimi aj možnosť, že Američana možno uvidíme tento rok v akcii aj s tohtoročným monopostom v priebehu voľného tréningu.

„Chceli sme mu dať šancu zajazdiť si v monoposte Formuly 1, aby ukázal, čo dokáže. To je cieľ tohto testu, zistiť, ako sa mu bude dariť,“ povedal šéf McLarenu Andreas Seidl.

„Ako iste viete, tento rok musíme nasadiť v dvoch voľných tréningoch mladého jazdca. Keď otestujeme všetkých kandidátov, ktorým chceme dať šancu v našom TPC (Testing of Previous Cars, teda testovanie minulých monopostov, pozn. red.), tak sa rozhodneme, kto tieto tréningy skutočne odjazdí,“ objasnil Seidl.

„Bude to trojdňový test, takže s najväčšou pravdepodobnosťou nasadíme aj jedného alebo dvoch našich simulátorových jazdcov, aby sme sa uistili, že si taktiež odnesú nejaké čerstvé dojmy z jazdy s autom na trati,“ dodal.

McLaren sa hneď v pondelok na trať v Portimau skutočne vydal a Hertu mal v kokpite doplniť simulátorový jazdec tímu a bývalý pilot F1 Will Stevens.

Seidl tak tvrdí, že tieto testy nie sú nič viac než len prípravou mladých jazdcov na nasadenie v prvom voľnom tréningu. Je otázne, či môžeme plne dôverovať Andreasovým slovám o tom, že za takouto veľkou skúškou stovky kilometrov od základne stajne vo Wokingu nie je nič viac, než len obyčajná príprava na voľný tréning.

Motorsport.com: Testy sa natiahnu na päť dní

Ešte v priebehu soboty zaujal svojou zákulisnou informáciou reportér Roberto Chinchero z talianskej edície portálu Motorsport.com. Chinchero v ňom tvrdil, že McLaren si v termínoch 11. až 13. júla a tiež 18. a 19. júla prenajal okruh v Algarve na päťdňové súkromné testy. Jazdiť vraj majú Colton Herta, Will Stevens a junior Red Bullu Jehan Daruvala.

Indický pretekár nedávno v podcaste F1 Feeder Series hovoril o svojom teste s McLarenom v Silverstone s monopostom z roku 2021. Tento test bol vraj súkromnou záležitosťou Daruvalu a jeho otca, ktorý je zároveň jeho manažérom. Red Bull totiž neplánuje žiadne jazdy so starším monopostom a Daruvalovci sa začali rozhliadať po možnosti si prvýkrát zajazdiť s Formulou 1. Helmut Marko mu test s McLarenom ochotne povolil, keďže jeho táto skúška nestála ani cent a Jehanovi priniesla cenné skúsenosti.

Ak teda Daruvala zasadne do kokpitu opäť, môžeme to zrejme považovať len za spôsob, akým McLaren môže niečo zarobiť. Samotný indický pretekár sa síce netají svojou túžbou dostať sa do Formuly 1 a jeho aktuálne štvrté miesto v celkovom hodnotení Formuly 2 ho na tieto ambície oprávňuje, avšak len máloktorý z odborníkov vidí jeho šance na zisk sedačky v F1 v roku 2023 realisticky.

Z Chincherových správ však zatiaľ máme potvrdený len test medzi 11. a 13. júlom s Hertom a Stevensom za volantom.

Problémom je superlicencia

Keď McLaren v roku 2018 skúšal Landa Norrisa ako potenciálnu náhradu za Fernanda Alonsa a Stoffela Vandoorna, tím nebol ani tak ohromený jeho výkonmi v juniorských sériách, ale skôr výkonmi na trati v priebehu voľných tréningov. Norris ich absolvoval hneď niekoľko a práve toto malo presvedčiť Zaka Browna, že tento chlapec sa v F1 nestratí.

To je pre Hertu viac ako dobrá správa, pretože proti nemu hovorí hneď niekoľko okolností. Napriek tomu, že má vynikajúcu povesť, prirodzenú rýchlosť a schopnosti, tak táto sezóna v sérii IndyCar je preňho skôr sklamaním, čo dokumentuje aj jedenáste miesto v celkovom hodnotení.

„Ak chce presvedčiť McLaren o tom, že by mal nahradiť Daniela Ricciarda, tak musí čeliť aj dvom negatívnym skutočnostiam,“ píše reportér portálu The Race Jack Benyon.

„Napriek tomu, že McLaren do veľkej miery zakladá svoje rozhodnutie na jeho výkonoch v testoch, Herta musí zlepšiť svoju formu v IndyCar a nahnať potrebné body na zisk superlicencie. Skončiť na jedenástom mieste v IndyCar by mu neprinieslo žiadne body a na rok 2023 by mu ich tak zostalo 28, čo je o 12 menej než nevyhnutné minimum,“ dodal Benyon.

Nejaké bodíky môže Herta nahnať aj účasťou vo voľnom tréningu, ale ani to by mu nestačilo.

Ďalšie problémy predstavujú Daniel Ricciardo a jeho platná zmluva, Oscar Piastri či Pato O’Ward, ktorý je v celkovom hodnotení šampionátu IndyCar pred ním a so svojimi výsledkami by so ziskom superlicencie nemal mať problém. Nezabúdajme tiež, že to nie je len Ricciardo, ktorý má zmluvu na rok 2023, ale aj samotný Herta, ktorý je viazaný svojmu tímu Andretti Autosport v IndyCar.

Aj preto niektorí vidia Hertu v F1 až v roku 2024 a sezónu 2023 by s tímom mal ešte absolvovať Daniel Ricciardo. Ten má platnú zmluvu a podľa niektorých zdrojov aj dosť jednostranne koncipovanú, ktorá McLarenu dáva len oklieštené možnosti sa ho zbaviť.

Žolík menom Oscar Piastri

Asi by ste v tomto roku nenarazili na nejakú prestupovú špekuláciu, v ktorej by nefiguroval austrálsky mladík Oscar Piastri. Junior Alpinu získal medzi rokmi 2019 a 2021 tri juniorské tituly, vrátane tých najprestížnejších v F3 a F2. Je považovaný za skutočný pretekársky klenot, ktorý v roku 2022 v úlohe rezervného a testovacieho pilota Alpinu len plytvá svojim potenciálom.

Piastri má dnes za sebou silný manažment, na čele ktorého stojí bývalý pilot Mark Webber. Podľa dostupných informácií však pre neho francúzsky tím skrátka nemá miesto. Esteban Ocon má podpísané až do konca roka 2024 a novú dvojročnú zmluvu sa chystá s tímom podpísať Fernando Alonso. Čo teda bude s Piastrim?

Niektoré informácie hovorili o tom, že Alpine má čas do 1. júla, ak mu dovtedy nezoženie miesto, dostanú Piastri a jeho manažment voľnú ruku. Už nebudú viazaní dohodou s francúzskym tímom a stanú sa „voľnými agentmi“.

Dlho sa špekulovalo o tom, že zamieri na dvojročné „hosťovanie“ do Williamsu, kde je už na „hosťovaní“ Alex Albon z Red Bullu. Je zrejmé, že šéf stajne Jost Capito nemá s podobnými dohodami problém. Celé týždne sa hovorilo o tom, že Piastri podpíše na dva roky s Williamsom a Alpine si nechá otvorené možnosti smerom k roku 2025.

S veľkolepou informáciou však prišiel v priebehu rakúskeho víkendu reportér britskej televízie Sky Sports Ted Kravitz.

„Koluje veľa špekulácií o tom, prečo rezervný jazdec Alpinu Oscar Piastri nepodpísal zmluvu s Williamsom. Dôvodom oneskorenia môže byť skutočnosť, že sa so svojím manažérom Markom Webberom zaoberajú možnosťou nahradiť v McLarene Daniela Ricciarda, aj keď sme niekedy v čase Veľkej ceny Kanady hovorili o tom, že všetko nasvedčuje tomu, že Ricciardo si svoje miesto v roku 2023 udrží. Preteky však ubiehajú, body unikajú a Danielovi sa nedarí. Teraz to asi vyzerá skôr tak, že McLaren príde s ponukou pre Piastriho a vyfúkne ho Williamsu spred nosa,“ prehlásil Kravitz, ktorý však dodal, že možno sú to „len reči v padoku“, aby sa uistil, že jeho slová nebudeme brať ako fakt, ale skôr ako špekuláciu.

BBC: Nezabudnite na Albona a Vettela

Do víru špekulácií okolo Hertovho tajomného testu v Algarve sa vrhla aj britská BBC a jej reportér Andrew Benson. Ten aj vzhľadom na vyššie uvedené vidí Hertu v kokpite McLarenu skôr v roku 2024 a nie 2023. Avšak uviedol tiež: „McLaren údajne skúma svoje možnosti pre rok 2023 v prípade, že Ricciardo nebude chcieť pokračovať v F1.“

„Jednou z možností je príchod britsko-thajského pretekára Alexa Albona, ktorý zapôsobil pri svojom tohtoročnom návrate na štartový rošt s tímom Williams po ročnej prestávke.“

„V spojení s týmto tímom sa však spomína aj meno štvornásobného majstra sveta Sebastiana Vettela, ktorý v tomto roku pôsobí v trápiacom sa Aston Martine,“ dodal Benson do víru špekulácií ešte viac korenia.

Vidíme teda, že aj medzi najvýznamnejšími žurnalistami v padoku nepanuje jednotná zhoda o tom, čo sa v McLarene bude v budúcom roku diať.

Kam by sa mohol podieť Ricciardo v roku 2023?

Daniel Ricciardo má až príliš veľa fanúšikov na to, aby sme jeho osud ignorovali. Ak nebude v roku 2023 pokračovať v McLarene, tak čo s ním bude?

Naskytajú sa dve alternatívy. Prvá, že svoju kariéru ukončí. Druhá, dohodne sa na nejakom vyrovnaní so Zakom Brownom. Je zrejmé, že keď s ním americký biznismen bude chcieť ukončiť jeho lukratívnu zmluvu predčasne, musí sa McLaren buďto poriadne buchnúť po vrecku alebo vymyslieť nejakú lacnejšiu alternatívu.

Jednou z možností je nájsť mu prácu inde. V IndyCar má Brown silné kontakty a jazdec ako Ricciardo by v tomto šampionáte nemal žiadny problém nájsť si miesto. McLaren už svoju zostavu pre rok 2023 v IndyCar pozná, vytvoria ju súčasný pilot Pato O’Ward a bývalý pilot F1 a Andretti Autosport Alex Rossi. Je však známe, že stajňa sa naďalej pohráva s myšlienkou postaviť na rošt aj tretí monopost, čo pravidlá tejto série aj umožňujú.

McLaren pritom predĺžil zmluvu aj so svojím súčasným pilotom v IndyCar Felixom Rosenqvistom. Avšak už neuviedol, kde bude v rámci rodiny McLarenu jazdiť. Jednou z možností je posadiť ho do plánovaného tretieho monopostu v IndyCar, tou druhou je Formula E. Vieme, že tím z Wokingu prevzal stajňu Mercedesu v FE a v budúcom roku tam bude mať vlastný tím. Jeho jazdcov síce ešte nepoznáme, ale nedávno podpísaný Rosenqvist sa javí ako jasná voľba. Mohol by sa jeho tímovým kolegom stať Ricciardo?

Sargeant do Williamsu?

Čo ak má Ted Kravitz pravdu a do McLarenu napokon zamieri Piastri? Čo urobí Williams? Jazdecká dvojica tejto stajne zostáva záhadou. Je pravdepodobné, že Albon by v tíme mohol zotrvať, ale kto bude jeho tímovým kolegom? Ak napokon Piastri zamieri inam, ponechá si stajňa z Grove Nicholasa Latifiho?

Ak totiž Liberty Media tak veľmi chce amerického pretekára, prečo nesiahnuť po Loganovi Sargeantovi? Tento americký mladík totiž píše viac ako úchvatný príbeh. Ešte nedávno mu hrozil koniec kariéry alebo presun niekam do GT-čiek. Pod svoje ochranné krídla si ho však vzali Jost Capito a tím Williams, ktorí ním nahradili prepusteného Dana Ticktuma.

A Sargeant sa za dôveru odvďačil. Aj keď bol jeho potenciál odbornej verejnosti známy, tak až v tomto roku sa mu podarilo skutočne zaujať. Čoby nováčik sa v tíme Carlin zlepšuje každým víkendom. Zvíťazil na oboch posledných podujatiach v Silverstone a na Red Bull Ringu, pričom vďaka poslednej výhre poskočil na druhé miesto celkového hodnotenia F2.

Vďaka tomu preskočil veľkú nádej Sauberu Théa Pourchaira a stáva sa stále hlasnejším kandidátom na prestup do F1, kde by ako junior Williamsu mohol nahradiť Latifiho. Bolo by to ako naplnenie dokonalého amerického sna. Logana síce v Amerike nepoznajú tak dobre ako Hertu, na druhej strane, svojím výzorom, vystupovaním a príbehom by si získal srdce nejednej (nielen) americkej fanynky. Postará sa Logan, ktorý ešte v minulom roku jazdil v GT-čkach, o dokonalý americký sen?

Súvisiace články

Diskusia