Alonso je génius: Takto sa vyhol trestu za neutiahnuté koleso | Magazín F1 - F1online.sk

Alonso je génius: Takto sa vyhol trestu za neutiahnuté koleso

fotka k článku undefined
zdroj: Twitter/Alpine

Komisári počas pretekov spozorovali niečo neštandardné: Fernando Alonso počas fázy VSC dvakrát zamieril k svojim mechanikom na výmenu pneumatík. Prečo? Jedno možné vysvetlenie je, že z boxov odchádzal s nesprávne dotiahnutým kolesom. Rozbehli preto vyšetrovanie, ktoré však uzavreli v prospech španielskeho pretekára, a síce bez udelenia trestu. Alpine za to zrejme vďačí pohotovosti a duchaprítomnosti dvojnásobného šampióna.

Francúzsky tím sa rozhodol využiť neutrálnu fázu na výhodnú zastávku v boxoch. Fernando Alonso preto vošiel do boxov, zastavil pred svojou garážou, obul mäkkú zmes a na trať sa vrátil na desiatom mieste. Po pár desiatkach metrov si však uvedomil, že niečo nie je v poriadku.

Inžinierovi odkázal, že potrebuje zamieriť do pitlane zas. Boxovému múriku to prišlo zvláštne, no Alonso odmietol vysvetliť, čo sa mu vlastne nezdá. “Potrebujem opäť zastaviť,” stroho sa ozvalo z kokpitu.

Keby v tejto chvíli Alonso otvorene priznal, že má po zastávke uvoľnené ľavé predné koleso, komisári by zrejme nemali nad čím špekulovať. Alpine by sa len ťažko vyhol penalizácii, ktorá by zrejme prišla už počas veľkej ceny, teda bez možnosti argumentovať.

Popretekové vyšetrovanie nakoniec odhalilo, že koleso bolo skutočne “mierne uvoľnené”. A začalo sa skúmať, kedy vlastne došlo k jeho uvoľneniu a či Alpine porušil článok 34.14 Športových pravidiel F1 o “nebezpečnom vypustení monopostu” z boxov.

Komisári po prezretí všetkých záberov skonštatovali, že počas výmeny pneumatík “nič nenasvedčovalo tomu, že by zastávka nebola štandardnou zastávkou. Koleso vyzeralo byť plne pripevnené. Tímový manažér uviedol, že podľa mechanika, ktorý koleso uťahoval, všetko prebehlo normálne a jeho reč tela na záberoch sa tiež zdá byť úplne normálna. Nič nenasvedčuje tomu, že by sa niečo pokazilo, až do chvíle tesne pred treťou zákrutou, kde sa koleso jemne uvoľní.”

Na záberoch v skutočnosti vidieť, že už tesne za výjazdom z boxov sa koleso začína hýbať a keďže sa na pravej strane odiera, aj sa z neho jemne dymí. Otmar Szafnauer je však presvedčený, že Alonso odchádzal z boxov s dotiahnutým kolesom, pretože mechanici Alpinu majú nové vybavenie a “akonáhle koleso nasadíte, nedá sa dať dolu, až kým ho pištoľou neodmontujete”.

Mohol sa mechanizmus poškodiť na ceste od mechanikov po čiaru SC2 na výjazde z boxov, dokonca bez akéhokoľvek nárazu? Podľa verdiktu s takouto verziou pracovali aj komisári, a preto po pretekoch technický delegát a šéf techniky jednosedadlových monopostov FIA skontrolovali ľavé koleso, pneumatiku aj os a dospeli k verdiktu, že poškodenie na kolese a osi “je konzistentné so zlyhaním súčiastky s najväčšou pravdepodobnosťou na výjazde auta z boxov”.

Komisári preto vydali verdikt, že koleso bolo počas zastávky upevnené správne, a keďže všetky bezpečnostné systémy fungovali, Alonsovi trest neudelili.

V záveroch vyšetrovania sa tiež hovorí o potenciálnom zahmlievaní situácie zo strany Fernanda Alonsa, ktorý otvorene nepovedal, že má uvoľnené koleso. Pred komisármi to vysvetlil tým, že “cítil drobné vibrácie”, no nevidel na ráfik kolesa. Odkaz tímu “skontrolujte ľavé predné koleso” vraj súvisel len s tým, že pri zatáčaní doprava mal horší pocit ako pri zatáčaní doľava, ale zo svojho miesta si nič nevšimol.

Krátko po výjazde z boxov teda Alonso pocítil vibrácie na ľavej prednej pneumatike, ktorá sa “mierne hýbala”. Mohol tušiť alebo rovno vedieť, že ho mechanici vypustili s neutiahnutým kolesom? Španiel vo vysielačke nič nenaznačil, nehovoril ani len o vibráciách, aby zbytočne nezvyšoval riziko udelenia penalizácie. Verdikt je preto jasný: Alonso je génius.