logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Red Bull to nesmie prepáliť v prvých kolách

Po štarte šprintu na VC Rakúska
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala10. 7. 2022

Šprint je za nami, a tak by sme si mohli povedať, že dnes nás už nemôže nič prekvapiť, keďže pretekové tempo jednotlivých tímov poznáme. V skutočnosti nedeľa nemusí mať rovnaký priebeh ako sobotňajší šprint, minimálne nie na čele. Dnes sa bude klásť oveľa väčší dôraz na prácu s pneumatikami a Red Bull v sobotu naznačil, že sa môže dosť do menších problémov.

Ak sa vpredu nič nestane, do boja o víťazstvo dnes prehovoria len Red Bully a Ferrari. Mercedes im v sobotu vôbec nestíhal. George Russell do pretekov vstúpil na štvrtej priečke a aj šachovnicovú vlajku videl zo štvrtého miesta. A hoci väčšinu šprintu jazdil na čistom vzduchu, v priebehu 23 kôl nabral viac ako trinásťsekundové manko, pričom na svedomí to nemali pneumatiky.

Vpredu bojovala trojica pilotov, hoci súbojom by sme to mohli nazvať azda len v prvých troch zákrutách. Max Verstappen odrazil Leclercov útok po štarte a Sainzov v tretej zákrute. Následne zmizol v diaľke a po 24 kolách s prehľadom vyhral.

Keby však prvý stint bol dlhší, Holanďan mohol mať menší problém. Už v posledných siedmich kolách bol totiž Charles Leclerc rýchlejší v priemere o 0,15 sekundy na kolo ako Verstappen. Podľa Christiana Hornera aj preto, že v úvode gumy dosť vyžmýkal.

“Myslím si, že na začiatku stintu netlačili na svoje pneumatiky tak veľmi, preto boli v závere o niečo rýchlejší,” okomentoval rýchlosť Scuderie Christian Horner. “My sme sa chceli rýchlo dostať z DRS a Max veľmi tvrdo tlačil na to, aby sa v prvom a druhom kole vzdialil na viac ako sekundu. Je to skrátka iný prístup. Manažoval pneumatiky, bol to celkom dlhý stint na týchto gumách. Čo si miniete na začiatku, stratíte na konci…”

Verstappena čaká rovnaká úloha aj dnes. Ak si v prvých dvoch kolách nevybuduje aspoň sekundový náskok, Ferrari bude mať šancu ho predbehnúť s DRS, pretože na Red Bull Ringu nasadilo menšie zadné krídlo ako obyčajne.

A ak sa Holanďanovi podarí utiecť, ale to prepáli, v závere prvého stintu môže strácať už aj viac ako 0,15 sekundy na kolo. “Sme rýchli, zajtra ich môžeme poraziť,” zneli povzbudivé slová Charlesa Leclerca po šachovnicovej vlajke.

Avšak, aby túto rýchlosť Ferrari využilo, nevyhnutne potrebuje, aby sa jeho piloti nespomaľovali internými súbojmi. Aj to v sobotu zdôraznil Monačan: “V nedeľu nesmieme spraviť to, čo sme spravili dnes.”

Má teda šancu, ale Ferrari je Ferrari a odzrkadľujú to aj kurzy v stávkovej kancelárii Niké:

1,40 – Max Verstappen
4,00 – Charles Leclerc
11,00 – Carlos Sainz
12,00 – Sergio Pérez
25,00 – George Russell
30,00 – Lewis Hamilton
200,00 – Esteban Ocon

Rýchlosť tímov na základe pretekových simulácií (strata na najrýchlejšieho v sekundách) podľa F1.com:

Štartový rošt a stratégie

Z pole position štartuje Max Verstappen, za ním sa zoradia Charles Leclerc a Carlos Sainz.

Fernando Alonso po šprinte nasadí novú pohonnú jednotku a odštartuje posledný. Valtteri Bottas zas vymenil zadné krídlo za kus inej špecifikácie a čaká ho štart z boxov.

Vo Veľkej Británii to bolo medzi jednozastávkovou a dvojzastávkovou stratégiou veľmi tesné, no v Rakúsku je situácia iná. Pirelli jednoznačne tímom radí staviť na jeden pitstop. Obrovské strategické šachy teda nečakajme, pokiaľ na trať nevyjde bezpečnostné vozidlo.

Dôležité bude kontrolovať si opotrebovanie pneumatík. Na štarte bude najobľúbenejšou zrejme stredne tvrdá zmes, ktorá si však počas pretekov prejde tromi fázami: V úvode stintu limitujú pilota predné pneumatiky a auto trpí na nedotáčavosť, následne sa zadné gumy začnú degradovať, čo na niekoľko kôl vylepší balans auta, no na konci stintu už zadné gumy odídu a auto má problém s trakciou na výjazdoch zo zákrut. Práve v tejto fáze je dôležité byť blízko za zadným krídlom súpera a pokúsiť sa ho predbehnúť v jednej z troch DRS zón.

Podľa Pirelli je v hre aj štart na tvrdých pneumatikách a následné prezutie na stredne tvrdú, prípadne aj mäkkú zmes. A kým včera niekoľko pilotov štartovalo na mäkkej zmesi, dnes sa zrejme takej stratégie nedočkáme. S plnými nádržami softy nevydržia ani toľko kôl, čo v sobotu.

Dôležité dnes bude aj načasovanie zastávky. V prípade fázy VSC alebo riadneho výjazdu bezpečnostného vozidla (pravdepodobnosť 55 percent) sa pri zastávke dá ušetriť osem sekúnd. Štandardne vás prejazd boxami pripraví o približne 20 sekúnd. Toto sa môžu pokúsiť využiť najmä autá štartujúce v druhej desiatke tým, že nasadia tvrdú zmes a natiahnu úvodný stint.

Image

Vzhľadom na to, že sa očakávajú jednozastávkové preteky, by všetci mali mať dostatok pneumatík. Podľa tejto grafiky nemá žiadne nové gumy len Aston Martin, keďže tím zo Silverstonu v tréningoch vždy odjazdí jedno inštalačné kolo na každej zo svojich sád. Vettelovi so Strollom zrejme pomáha, keď majú gumy za sebou jeden tepelný cyklus.

Image

Mäkká zmes je podľa výpočtov Pirelli o 0,4 sekundy na kolo rýchlejšia ako stredne tvrdá, tvrdá stráca ďalšie tri desatiny.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Charles Leclerc má rýchlosť na to, aby sa udržal v prvej dvojke, a Sergio Pérez by podľa pretekových simulácií nemal mať žiaden problém predbehnúť Georgea Russella. Na prvých štyroch miestach sa nám teda zoradia Red Bully a Ferrari.

Haasu sa až prekvapivo dobre darí s autom, ktoré od začiatku sezóny nebolo takmer vôbec vylepšované. I napriek tomu si Magnussen v šprinte vybojoval siedme miesto. Za sebou bude mať Lewisa Hamiltona, ktorý ho zrejme predbehne, no zvyšok to už nebude mať také ľahké. Dán si ide po body.

Nuž a body by mohol získať aj starý mazák Alonso, ktorý síce odštartuje z posledného miesta, ale s novou pohonnou jednotkou a zároveň štvrtým najrýchlejším monopostom v štartovom poli. Body nie sú vôbec nereálne.

Lando Norris si vďaka penalizácii pre Valtteriho Bottasa polepšil a na rošte sa postaví na desiate miesto, no neviem si predstaviť, ako by mohol poraziť Estebana Ocona na rýchlejšom monoposte a s ďaleko lepšou maximálkou.

Matúš Pavlík

Nie, Charles Leclerc a jeho Ferrari nie sú z milióna dôvodov považovaní za najväčších favoritov nedeľných pretekov. Avšak kurz 4,00 je veľmi lákavý. Tempo červených monopostov nebolo také zlé a keď dokážu vo svojich hlavách a pri svojich rozhodnutiach zachovať chladnú hlavu, majú šancu Red Bull vyšachovať.

Veľmi sľubne vyzerá i tempo Haasu a zvlášť Micka Schumachera. Ten bude po včerajšku zdravo naštvaný a jeho auto je dostatočne silné, aby odolalo atakom pilotov štartujúcich za nimi.

Stávka na spoľahlivý Mercedes a spoľahlivého Lewisa Hamiltona je iba optimalizáciou kurzu.

Tomáš Schügerl

Max Verstappen drží v rukách ideálne karty na víťazstvo. Štartuje z pole position a ak uvidíme v podaní Ferrari to, čo včera v šprinte či naposledy na Silverstone, nebude sa ani veľmi musieť báť tlaku dvoch červených monopostov. Pokiaľ Maxa nezradí spoľahlivosť, urobí dnes ďalší krok k obhajobe titulu.

So situáciou vo Ferrari sa priamo spája aj druhý tip. George Russell nie je na štarte ďaleko od pódiových priečok. V pretekovom tempe zrejme nebude môcť priamo súperiť s Red Bullom či Ferrari, no mohol by vyťažiť z problémov ostatných. Nemusí ísť explicitne o internú bitku Ferrari, svoje totiž na Red Bull Ringu zohrá aj spoľahlivosť, keďže je to náročný okruh na pohonnú jednotku i brzdy.

Ak chcete odvážnejší tip, skúste Fernanda Alonsa. V roku 2018 štartoval na Red Bull Ringu s vtedy veľmi slabým McLarenom z boxovej uličky, aby to nakoniec vytiahol na skvelé ôsme miesto. Súčasný Alpine je na tom lepšie než vtedajší McLaren a Fernando vie vyťažiť z akejkoľvek príležitosti, ktorá mu príde do cesty. Pokojne ho dnes môžeme vidieť na bodoch.

Daniel Ricciardo mal v šprinte výnimočne o niečo lepšie tempo než Lando Norris a cez vysielačky si pýtal povolenie ho predbehnúť, prípadne si priamo na pokyn tímu vymeniť pozície. Dnes by to v podaní Austrálčana už nemuselo byť také „slávne“ ako v šprinte, navyše Haas je na tom rýchlostne lepšie než McLaren. Mick by mohol prísť do cieľa pred Danielom.

Slavo Dzuričko

Red Bull je na svojej domácej trati naozaj rýchly. Max Verstappen podľa mňa potvrdí formu zo šprintu, a to za predpokladu, že ho nezradí technika. Dvojica pilotov Ferrari mu však bude číhať za chrbtom a verím, že nám opäť predvedie hneď niekoľko zaujímavých súbojov. Na bodovaných priečkach by sa po dobrom výkone mohli ukázať aj ďalšie dva monoposty s motorom Ferrari. Menovite Valtteri Bottas a Mick Schumacher.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!