logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Bitku na čele rozhodnú pneumatiky

Max Verstappen a Carlos Sainz
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala3. 7. 2022

Scuderia Ferrari získala už siedmu pole position v aktuálnej sezóne, no doposiaľ dokázala na víťazstvo premeniť len dve z nich. Pridá dnes tretie? Nebude to mať jednoduché, všetko nasvedčuje tomu, že nás čaká ďalší tesný súboj medzi červenými a červenými býkmi.

Mokrá trať v prvom tréning pre tímy znamenala, že si museli vystačiť len s druhou polovicou piatkového programu. Do nej sa viacerí pokúsili vtesnať aspoň krátke pretekové simulácie. Ferrari preto rozdelilo svojim pilotom úlohy. Kým Carlos Sainz odjazdil dlhý stint na mäkkej zmesi, Charles Leclerc obul stredne tvrdé pneumatiky.

Ich simulácie napokon boli v rámci možností celkom dlhé. Sainz zvládol osem kôl, Charles Leclerc desať. A ako to vyzerá z hľadiska časov? Carlos Sainz odjazdil na mäkkej zmesi o jedno kolo viac ako Verstappen a jeho priemerný čas sa veľmi podobal na Holanďanov. Na stredne tvrdej zmesi bol Leclerc len o málo rýchlejší než Hamilton, no odjazdil o dve kolá viac. Je to veľmi vyrovnané.

Keďže Red Bully mediumky vôbec nepreverili, z hľadiska informácií o pneumatikách bude mať navrch Ferrari. A práve gumy by dnes mali rozhodovať. Mäkká zmes totiž degradovala veľmi rýchlo.

“Na mäkkých gumách som odjazdil len pár kôl a pocítil som to,” uviedol Max Verstappen. Po piatku sa dokonca aj George Russell tešil z toho, že v priebehu stintu začal predbiehať papierovo rýchlejších súperov.

V prospech Scuderie hovorí nastavenie monopostu, ktorý má viac prítlaku. V tiahlych rýchlych zákrutách by sa takto nastavené auto nemalo toľko šmýkať, čo pomôže predchádzať prehrievaniu gúm. Red Bull sa na druhej strane môže popýšiť lepšou maximálkou.

Mattia Binotto upozornil, že momentálne nie je jasné, či bude lepšia jednozastávková alebo dvojzastávková stratégia. Pri aktuálnej výkonnostnej vyrovnanosti preto bude rozhodovať správanie pneumatík v úvodných kolách a následne strategické oddelenie.

V Anglicku však nesmieme zabudnúť ani na počasie. Najmä prvú polovicu pretekov by totiž mohli ovplyvniť menšie prehánky.

Prehľad piatkových pretekových simulácií podľa AMuSu:

Pilot Priem. čas Kolá Pneu P. č. stintu
Russell 1:32,904 4 soft 2
Verstappen 1:33,476 7 soft 1
Sainz 1:33,515 8 soft 1
Pérez 1:33,793 4 soft 1
Ricciardo 1:34,738 11 soft 1
Magnussen 1:35,474 11 soft 1
Cunoda 1:35,536 11 soft 1
Leclerc 1:33,797 10 medium 1
Hamilton 1:33,802 8 medium 1
Čou 1:34,398 9 medium 1
Schumacher 1:35,374 13 medium 1
Latifi 1:35,470 10 medium 1
Russell 1:33,961 8 hard 1
Norris 1:34,760 14 hard 1
Bottas 1:34,975 11 hard 1
Gasly 1:35,337 9 hard 1

Stred poľa

Na hranici top tímov a stredu poľa sa nachádza Mercedes, ktorý by nemal mať žiadne problémy s McLarenom či Alpinom. Lando Norris po kvalifikácii otvorene priznal, že rýchlostne na strieborné šípy nemá, a tak Georgea Russella pravdepodobne nebude príliš zdržovať.

Mercedes by dnes mal s prehľadom obsadiť piate a šieste miesto, no tím z neďalekého Brackley bude chcieť určite viac. Inžinieri predpovedajú, že nádej tu žije a nie je malá. “Lewis na stredne tvrdej zmesi a George na tvrdej boli na úrovni Ferrari,” okomentoval pretekové simulácie Mercedes.

A keďže stredne tvrdé a tvrdé gumy by mali byť v pretekoch najobľúbenejšími, azda sa aj Mercedes dočká zaujímavejších pretekov.

Piatkové analýzy ukázali, že McLaren mal hviezdiť v kvalifikácii. Tá sa však odjazdila na vode, a tak úlohou papájových bude udržať Norrisovo šieste miesto, prinajhoršom skončiť na siedmom. Oproti Alpinu má totiž výhodu v tom, že odjazdil pretekové simulácie. Francúzska stajňa mala strach, že si zničí komponenty z nového balíčka, a tak radšej nejazdila. Nad jej pretekovým tempom tak visí veľký otáznik.

Štartový rošt a stratégie

Premiérovú pole position si v Silverstone vyjazdil Carlos Sainz, ktorého bude chcieť zosadiť z čela Max Verstappen. Za touto dvojicou sa zoradia Charles Leclerc a Sergio Pérez.

Image

A čo stratégie? Podľa inžinierov Mercedesu sa mäkkú zmes neoplatí nasadiť, ak budú nedeľné preteky trvať viac ako dvanásť kôl. Silverstone je popri Suzuke najväčším žrútom gúm, a preto Pirelli navýšilo minimálne tlaky na rekordné hodnoty. Vpredu 26, vzadu 23 PSI. Mierne obavy z tvorby defektov však stále žijú.

Pirelli preto odhaduje, že najrýchlejšia bude dvojzastávková stratégia. Tímy by mali uprednostniť stredne tvrdú a tvrdú zmes, v krajnom prípade je možné nasadiť aj mäkkú.

Stratégia na jeden pitstop je už o poznanie pomalšia.

Image

Pripomeňme, že aj v Silverstone sa oplatí zastaviť počas fázy VSC či po výjazde bezpečnostného vozidla. Namiesto 19 sekúnd totiž takýto prejazd boxami pilota vyjde len na deväť sekúnd.

Pravdepodobnosť výjazdu bezpečnostného vozidla alebo fázy VSC je 89 percent.

Keby dnešné preteky ovplyvnil výjazd bezpečnostného vozidla a dumali by ste, prečo ten-ktorý pilot po ňom nasadil “nesprávnu” zmes pneumatík, zíde sa vám nasledujúca tabuľka zostávajúcich sád. Avšak, keďže prvý tréning a kvalifikácia sa odjazdili na vode, prakticky všetky tímy by mali mať dostatok gúm.

Image

A na záver rozdiely pneumatík. Podľa Pirelli je medzi jednotlivými zmesami 1,1 sekundová medzera.

Tvrdá zmes degraduje najpomalšie (0,07s/kolo), nasleduje stredne tvrdá (0,11s/kolo) a najrýchlejšie sa ničia mäkké gumy (0,14s/kolo).

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Mohli by sme povedať, že Carlos Sainz sa k pole position dostal ako slepé kura k zrnu. A hoci Mattia Binotto ho pochválil za to, že už v aute nachádza sebadôveru, na Charlesa Leclerca rýchlostne stále nemá. Ferrari sa podľa vlastných vyjadrení navyše nezdráha využiť tímovú réžiu, a tak predpokladá, že z dvojice pilotov Ferrari zvíťazí Leclerc.

Slabinou Kuan-jü Čoua je už od začiatku sezóny kvalifikácia. Keďže tá sa mu podarila, dnes by nemal mať vážnejšie problémy udržať sa pred Valtterim Bottasom, ktorý štartuje až dvanásty.

Nebyť mokrej kvalifikácie, AlphaTauri sa mohla motať niekde okolo šestnásteho miesta. Presne to sa dá od nej očakávať aj v pretekoch, ktoré by mali byť do veľkej miery suché. McLarenu Silverstone vyhovuje a Ricciardo by sa mal dostať dopredu.

Matúš Pavlík

Domáca a obľúbená trať Lewisa Hamiltona, na ktorej by však mal kraľovať Max Verstappen. Jeho Red Bull má rýchlosť v zákrutách i na rovinkách a dáta z tréningov dosvedčujú výkonnostnú nadradenosť jeho monopostu. Mercedes však bol v tréningoch takisto rýchly, hoci ich W13 je tak trochu Enigmou, skrátka nikdy neviete, ako to „vypáli“. Nič to však nemení na tom, že podľa toho, čo už vieme, musí tento okruh Mercedesu sedieť.

Podobne tak McLarenu, ktorý obľubuje rýchle zákruty. Na rovinke síce môže byť v súboji s Alpinom zraniteľný, ale piloti Alfy Romeo, AlphaTauri či Williamsu by mali byť určite pozadu.

Tomáš Schügerl

Dnes by to konečne mohlo prísť. Carlos Sainz bol už viackrát blízko k pole position i k víťazstvu. Vždy budem tvrdiť, že v Monze 2020 si zaslúžil vyhrať, keď v prospech Pierra Gaslyho zahrala obrovská porcia šťastia. Včera Carlos prelomil čakanie na pole position, dnes by mohol dosiahnuť prvé víťazstvo. Ak bude sucho, tak kľúčové bude zvládnuť štart a následný manažment pneumatík v pretekovom tempe. Sainza sme zatiaľ možno mimo úvodného stintu v Rusku 2021 nevideli v pozícii na čele pretekov. Uvidíme, či sa na nej po štarte udrží, a ako ju zvládne.

Mercedesu sa v Silverstone darí o poznanie lepšie než na predošlých podujatiach. V pretekovom tempe by to mohlo byť v podaní strieborných šípov ešte lepšie. Ak by to tak naozaj bolo, videli by sme po dlhej dobe vyrovnanejšiu bitku troch tímov na čele. Lewis Hamilton má navyše za sebou extra silu v podobe podpory domácich fanúšikov. Dnes by mohol zaspomínať na svoje vydarené vystúpenia vo vlastnej „obývačke“ a mohol by dosiahnuť na pódium.

Lando Norris sa v sobotu večer hotoval na parádnu bitku s Fernandom Alonsom, ktorému v roku 2018 v čase, keď už zbieral skúsenosti vo voľných tréningoch, nosil v garáži kávu. Lando teda Fernanda dobre pozná, pričom obaja patria čisto jazdecky k špičke súčasnej F1. McLaren potrebuje vyťažiť z toho, že jeho nie podarený monopost MCL36 sedí charakteristikám trate v Silverstone. Norris by teda mohol v priamom súboji zdolať Alonsa, no bude to tesné.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!