Kvalifikačný ťahák Niké: Papier znesie všetko, aj štyri tímy v boji o prvé miesto
Každého správneho fanúšika museli výsledky druhého tréningu potešiť. Chýbalo nám totiž len sedem tisícin sekundy, aby sa do dvoch desatín vtesnali štyri tímy: Ferrari, Mercedes, McLaren a Red Bull. Môžeme sa tešiť na to, že sa tieto stajne cez víkend budú biť o čelo? Zrejme len papierovo, rýchlosť Mercedesu a McLarenu totiž nie je taká komplexná ako Ferrari a Red Bullu.
Piatkové analýzy totiž ukázali, že len Ferrari a Red Bull majú dostatočne dobrú kvalifikačnú aj pretekovú rýchlosť. Mercedes a McLaren vynikajú len v jednej disciplíne; strieborné šípy zajazdili výborné pretekové simulácie, McLaren sa zas zaskvel v rýchlosti na jedno kolo.
Momentálne sa však zdá, že Ferrari nebude mať v sobotu konkurenciu. Samozrejme, ak do hry nezasiahne počasie. Mercedes napríklad predpovedá, že červené monoposty obsadia prvý rad, keďže vo všetkých troch sektoroch boli najlepšie, hoci rozdiely boli naozaj drobné.
Na trati, ktorá si vyslovene pýta veľa stabilného prítlaku, udával tón monopost F1-75. V úvodnom sektore bol o 0,042 sekundy rýchlejší ako Norris, v druhom a treťom zas na Hamiltona získal 0,010 a 0,065 sekundy.
Poznamenajme tiež, že Carlos Sainz mohol zajazdiť ešte lepší čas, no vo svojom prvom ostrom pokuse spravil chybu a stratil približne 0,15 sekundy. Následne sa ešte dokázal zlepšiť, a to na tých istých pneumatikách, takže jeho reálny náskok by sa mal pohybovať na hranici troch desatín.
Ferrari je konzistentné, kým jeho súperi majú aj nejakú slabinu. Slabinou Mercedesu je prvý sektor, Red Bull a McLaren sa zas trápia v poslednom. Rovinky sú však už tradične teritóriom Red Bullu, ktorý bol o 4 km/h lepší ako Ferrari s efektívnejším zadným krídlom predstaveným v Kanade.
Z ostatných tímov sa, prirodzene, najviac očakáva od Red Bullu. Tím z neďalekého Milton Keynes musel v noci zabrať. Jasne to dokazujú slová mrzutého Helmuta Marka. “Netrafili sme správne naše nastavenia, auto nie je dobre vyvážené. Máme problémy s pretáčavosťou aj nedotáčavosťou a v pomalých zákrutách nevieme nájsť priľnavosť. Zatiaľ sa neuberáme správnym smerom.”
Max Verstappen v jednotlivých sektoroch stratil postupne 0,160, 0,071 a 0,151 sekundy. Vzhľadom na obrovské množstvo problémov sa však táto strata istotne dá dohnať. Koniec-koncov bolo by prekvapením, keby bol Red Bull výraznejšie pomalší ako Ferrari.
Majú sa Ferrari a Red Bully obávať konkurencie z Mercedesu? V pretekoch možno, ale v kvalifikácii nie. Lewisovi Hamiltonovi okruh v Silverstone vyhovuje, ale polsekundovú stratu, ktorú má na čelo, dohnať nedokáže. Podľa inžinierov totiž platí, že monopostu W13 vyhovuje silverstonský povrch, ale v ostatných oblastiach to nevyzerá tak ružovo.
“Ak vezmeme do úvahy množstvo paliva a motorové režimy, tak Ferrari je od nás o polovicu sekundy rýchlejšie,” vysvetľujú inžinieri Mercedesu. Pozitívnejšie preto vyzerajú dlhé jazdy, no o tých viac v nedeľu.
A čo vylepšenia? Andrew Shovlin v piatok vyhlásil, že zaregistroval zlepšenie, no momentálne nie je ľahké vyhodnotiť, do akej miery za to môže charakter okruhu a do akej samotné vylepšenia.
Mercedes teda na svoje pomery vyniká v pretekovom tempe, McLaren zas v opačnej disciplíne. Rýchle zákruty McLarenu sedia viac. Optimizmus cítiť aj zo slov Andreasa Seidla. “Pretože sme boli silní aj v Barcelone. Táto trať vyhovuje nášmu autu.”
McLaren MCL36 síce nie je aerodynamicky veľmi efektívny, ale zato má množstvo prítlaku, ktorý sa v rýchlych silverstonských zákrutách zíde. Keby sa McLaren rozhodol pokračovať rovnakým smerom ako v piatok, do boja o kvalifikačné pódium by istotne mohol prehovoriť.
Pravdepodobnejšie však je, že obetuje časť kvalifikačnej rýchlosti v prospech tej pretekovej. V piatok bol totiž v pretekových simuláciách o sekundu pomalší ako Mercedes, na ktorý by si mohol trúfnuť.
Kurzy na pole position z nike.sk:
2,20 – Leclerc
3,00 – Verstappen
7,00 – Hamilton
8,00 – Sainz
15,00 – Pérez
20,00 – Russell
25,00 – Norris
30,00 – Alonso
100,00 – Bottas
Stred poľa
V strede poľa udával tempo Alpine s vylepšeným monopostom, no pri ňom treba po piatku vždy brzdiť očakávania. Prvé dva tréningy francúzsky tím obyčajne hviezdi, no následne jeho hviezda zhasne. Na druhej strane však Alonso zajazdil svoje najlepšie kolo o čosi skôr ako zvyšok stredu poľa, a teda na menej pogumovanej trati.
Tak či onak, Alpine môže byť spokojný so svojimi sobotňajšími vyhliadkami… pokiaľ sa nerozhodne nový balík odložiť do šuplíka. Monoposty A522 totiž v rýchlych zákrutách poskakujú, čo na aute Estebana Ocona viedlo k poškodeniu deflektorov.
V obave, že sa poškodenie bude zhoršovať, Alpine vynechal dlhé jazdy. Do zvyšku víkendu tak vstupuje do istej miery naslepo a bez cenných dát o pneumatikách. V noci sa inžinieri mali rozhodnúť, či vylepšenia vôbec nasadia; stačí jedno ďalšie poškodenie v rovnakej oblasti a s náhradnými dielmi to bude tesné.
AlphaTauri a Haas sa trápili na chvoste štartového poľa, keďže juniorka Red Bullu si do Silverstonu nepriniesla žiadne novinky, a Haas sa rozhodol len mierne upraviť koncovú lištu predného krídla.
Pozitívnejšia atmosféra vládne vo Williamse, ktorý prekopal takmer celý monopost. Alex Albon na novej špecifikácii bol o 1,1 sekundy rýchlejší ako Latifi na starom aute, obyčajne má výhodu len troch až piatich desatín.
“Už vo veternom tuneli tento balík predstavoval významný posun vpred,” hovorí technický riaditeľ tímu Willy Rampf. Keďže inžinieri museli najskôr spoznať nový balík na trati, veľa experimentovali. Ak sa im podarí nájsť správne nastavenia, Albon si trúfa aj na postup do Q3.
Máš svojho favorita na pole position?
Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.
Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 50 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!