logo F1online.skF1online.sk

Významné vylepšenia nasadí Red Bull až po lete, dôvodom je rozpočtový strop

Christian Horner
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 6. 2022

Kým Alpine, Aston Martin či Mercedes nasadia v Silverstone už druhý významný balík vylepšení, Red Bull ten svoj odkladá. Sledovať vývojové tempo jednotlivých tímov s ohľadom na rozpočtovú situáciu bude vo zvyšku tejto sezóny zaujímavé. Dôjdeme na jej konci k záveru, že niektorým bohatým tímom sa podarilo nasadiť viac upgradov než ostatným?

Porovnanie šestice tímov Red Bull, Ferrari, Mercedes, McLaren, Alpine a Aston Martin bude v tomto roku veľmi zaujímavé. Vieme totiž, že týchto šesť stajní by malo mať rozpočet 140 miliónov dolárov, čo je maximum dovolené súčasným rozpočtovým stropom. Ako však dopadne porovnanie najkritickejšej položky v ich rozpočte?

Red Bull totiž už avizuje, že kvôli finančným pravidlám vyčká s nasadzovaním väčších vylepšení až na druhú polovicu sezóny, kým Mercedes, Alpine a Aston Martin sa ponáhľajú a v Silverstone nasadia druhý významný balík upgradov.

„Nepovedal by som, že to bude niečo veľké,“ odpovedal Christian Horner na otázku, či Red Bull chystá v najbližšom období nejaké významné vylepšenia.

„Bude to len veľmi skromná evolúcia. Nové komponenty prichádzajú v čase, keď životnosť tých starých končí. Je to teda veľmi odlišná forma vývoja v porovnaní s tým, čo ste videli v predošlých rokoch,“ dodal šéf Red Bullu.

Ten naďalej bojuje za zvýšenie rozpočtového stropu, ktorý je podľa neho za súčasnej situácie nastavený príliš nízko. Táto téma síce trochu utíchla, ale nevytratila sa úplne. Rastúce ceny energií, nákladov za prepravu a všadeprítomná inflácia sa pre viaceré tímy stali motívom, aby sa FIA a FOM pokúsili presvedčiť o nutnosti dodatočného navýšenia rozpočtového stropu.

„Viem, že FIA sa tým spoločne s Liberty Media zaoberá, pretože takú mieru inflácie nedokázal predvídať nik,“ povedal Horner. „Možno som to ja, kto o tom najviac rozpráva, ale naše problémy nie sú v tomto smere tými najväčšími.“

„Mercedes zamestnáva viac ľudí a v rámci svojej skupiny majú vyššie platy než my. Ferrari je ďalším veľmi veľkým tímom s vysokými nákladmi. Počujete tiež stajne zo stredu poľa, ktoré sú takisto nad limitom, pritom to v minulosti boli práve oni, ktorí tlačili, aby bol rozpočtový strop čo najnižší. Myslím si, že to poukazuje na to, že vývoj nie je najväčšou položkou v nákladoch,“ vysvetľuje šéf Red Bullu.

„Ide o fixné výdavky na pretekanie ako preprava, energie či dodávky komponentov. Skrátka sa to všetko vyšplhalo do stratosférických výšok,“ dodal Horner.

Ten poukazuje aj na skvelú ekonomickú situáciu celého športu, ktorá býva hlavne v zámorí, kde koncept platových stropov funguje už dlhé roky, základným meradlom pre zvyšovanie rozpočtov. „Myslím si, že treba použiť zdravý rozum, pretože situácia sa môže ešte zhoršiť,“ hovorí Horner.

„Vidíme, že príjmy výrazne rastú, a to aj vďaka zmluvám, ktoré Formula 1 podpisuje. Ešte aj posledný tím v šampionáte má viac ako polovicu svojich výdavkov pokrytých vďaka príjmom zo športu. Nie je to teda otázka peňazí. Je to čisto len účtovná a regulatívna otázka,“ dodal Horner.

Súvisiace články

Diskusia