Häkkinen je na strane Mercedesu: FIA robí správny krok | Magazín F1 - F1online.sk

Häkkinen je na strane Mercedesu: FIA robí správny krok

fotka k článku undefined
zdroj: Steve Etherington/Mercedes

Dvojnásobný majster sveta Mika Häkkinen nesúhlasí s názorom šéfa Red Bullu Christiana Hornera. Ten totiž prehlásil, že za problémy, ktorým čelí Mercedes, môže koncepcia vozidla a nie nefunkčné pravidlá Formuly 1. Fín si však naopak myslí, že je správne, aby FIA brala do úvahy obavy jazdcov a zakročila.

Kým niektorí jazdci a šéfovia tímov sú proti, Häkkinen privítal zásah FIA, ktorý má pomôcť riešiť problémy s poskakovaním. Technická direktíva vyšla pár dní po pretekoch v Azerbajdžane, po ktorých niektorí jazdci vrátane Lewisa Hamiltona či Pierra Gaslyho trpeli bolesťami chrbta.

FIA pôvodne hrozila diskvalifikáciou pre autá, ktoré príliš často alebo silno „poskakujú“. Napokon sa však rozhodla stiahnuť svoje hrozby, kým nezíska viac údajov o tejto problematike.

Medzi odporcov tohto usmernenia patrí aj Horner, ktorý považuje zmenu pravidiel v polovici sezóny za prospešnú jedine pre tímy, ktoré sa s týmto problémom nedokázali vysporiadať sami. „Problém s autom Mercedesu bol aspoň pred Kanadou určite vážnejší než s akýmkoľvek iným vozidlom.“

„Určite to závisí od tímu. Je to v ich kompetencii, aby to riešili. Viem, že bolo povedané, že aj ostatní jazdci sa sťažovali. Naši piloti sa však nikdy nesťažovali na poskakovanie. Hovorili jedine, že niektoré okruhy by potrebovali upraviť, možno by sa dal miestami zrekonštruovať ich povrch. Ale my sme nemali problém s poskakovaním. Myslím si, že problémom je skôr tuhé odpruženie a koncepcia, nie pravidlá,“ namieta šéf Red Bullu.

Horner sa teda domnieva, že je úlohou samotného Mercedesu konať. „Tieto autá sú stále relatívne nové a myslím si, že postupne, keď ich budú tímy vylepšovať, pravdepodobne začnú riešiť niektoré z týchto problémov. A nemôžete len tak zrazu zmeniť technické pravidlá v polovici sezóny. Ak je auto nebezpečné, tím by ho nemal poslať na trať: má na výber. Alebo ak má FIA pocit, že dané auto je nebezpečné, vždy má k dispozícii čiernu vlajku.“

Na rozdiel od Hornera Häkkinen pochválil FIA za to, že rýchlo a promptne koná. „Je dobré vidieť, že FIA počúva obavy o bezpečnosť jazdcov. Najlepšie bude zmerať mieru poskakovania a potom urobiť nejaké rozhodnutia na základe toho, čo ukazujú údaje.“

„Samozrejme, že niektoré tímy chcú vidieť zmeny, najmä ak poskakovanie robí ich autá nekonkurencieschopnými, ale akonáhle FIA, tímy a jazdci získajú presný obraz o tom, čo sa skutočne deje, môžu sa prijať tie správne kroky,“ myslí si „lietajúci Fín“.

Häkkinen zároveň vidí veľkú výhodu, ktorou strieborné šípy disponujú. Aktuálne sú totiž jediným tímom, ktorý ešte nečelil odstúpeniu z dôvodu nejakej poruchy. „Mercedes má jednu vec, ktorá Red Bullu aj Ferrari chýba: spoľahlivosť. Sú tiež dostatočne rýchli na to, aby boli neustále tretím najrýchlejším autom na trati a dokázali zbierať body vždy, keď má Red Bull alebo Ferrari nejaké problémy. V nedeľu to v Kanade vyzeralo pozitívne, aj napriek tomu, že stajňa skúšala na aute nové veci, čo niekedy robilo obom jazdcom veľké problémy.“