Button upozorňuje, že zodvihnúť svetlú výšku nejde len tak | Magazín F1 - F1online.sk

Button upozorňuje, že zodvihnúť svetlú výšku nejde len tak

fotka k článku undefined
zdroj: LAT Images/Pirelli

Medzinárodná automobilová federácia chce v nasledujúcich týždňoch dostať poskakovanie na prijateľnú úroveň. Komu sa to nepodarí, bude môcť byť až diskvalifikovaný, čo tímom robí vážne starosti: Odstrániť poskakovanie a narážanie monopostu na trať totiž nie je až také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá, zdôraznil Jenson Button v piatok.

Z technickej direktívy TD039 vyplýva, že FIA chce monitorovať vertikálne zrýchlenie monopostov, teda aj vertikálne preťaženie, ktoré bude pôsobiť na pilota. Ak tieto hodnoty prekročia vopred stanovenú úroveň, tím bude musieť zodvihnúť svetlú výšku o desať milimetrov. To by malo pomôcť, no niektorým to vôbec nemusí stačiť.

Jenson Button registruje tento problém, no nad navrhovaným riešením pokrútil hlavou. “Samozrejme, že drahým tímom by sme mohli odkázať: Riešenie poskakovania je jednoduché, skrátka zodvihnite svetlú výšku svojich áut. Bude vás to stáť výkon, ale tým sa vaše problémy skončia.” Takmer identické slová použil výkonný riaditeľ McLarenu Zak Brown, ktorý patrí k odporcom novej direktívy.

“Ale ono to nie je také jednoduché,” pokračuje majster sveta z roku 2009. “Pretože inžinieri, samozrejme, nechcú dvíhať svetlú výšku. Moderné autá s prísavným efektom fungujú najlepšie, keď sú čo najbližšie pri zemi.”

Toto je však spomínaný kompromis medzi výkonom a poskakovaním, a pri tejto téme by nemal hrať žiadnu úlohu. Otázka skôr znie, či tímy len zmenou nastavení auta — najmä zmenou svetlej výšky — dokážu odstrániť poskakovanie bez ohľadu na to, koľko desatín sekundy na kolo tým stratia. Prvoradé je predsa zdravie.

Problémov je však viac, rozhovoril sa Button. “Pri Mercedese by sme mali poznamenať, že George Russell a Lewis Hamilton veľmi otvorene hovorili o tom, aké nepohodlné je toto skákanie, a že tento problém treba vyriešiť ešte skôr, než piloti začnú mať dlhodobé zdravotné následky.”

“FIA zakročila, no ak teraz tímy budú musieť zodvihnúť autá, tak to bude pre Mercedes obzvlášť zlé. V prvom rade pre to, že ich monopost je navrhnutý tak, aby bol rýchly, keď je čo najnižšie. Problémy však majú oveľa ďalekosiahlejší charakter,” prezrádza bývalý pilot efjednotky. “Z kruhov Mercedesu som sa dopočul, že už narážajú na limity zadného zavesenia, vzadu už auto nedokážu zodvihnúť, a aj tak poskakujú! Rozmýšľam, čo by teda ešte mali urobiť…”

Mercedes aj počas piatkových tréningov skúšal jazdiť s rôznymi svetlými výškami a o veľkých úspechoch pri odstraňovaní vertikálneho preťaženia pôsobiaceho na pilotov nehovorí. Zodvihnutím svetlej výšky sa totiž môže podariť minimalizovať aerodynamické poskakovanie, no na to mechanické spôsobené nerovnosťami trate, tuhým odpružením a nízkoprofilovými pneumatikami je už svetlá výška prikrátka, ani nehovoriac, ak závesy neumožnia auto ešte zodvihnúť.

Jenson Button má obavy ešte z niečoho iného. “A prichádza mi na um ešte jedna vec, o ktorej sa nehovorí. Tieto autá boli vo veternom tuneli vyvíjané tak, že prísavný efekt sa má tvoriť čo najbližšie pri zemi. Ak budeme krok za krokom dvíhať svetlú výšku, dostaneme sa na takú aerodynamickú hladinu, ktorú inžinieri vo veterných tuneloch absolútne neskúmali. Nie je jasné, ako pri takých podmienkach začne auto reagovať.”

Jazdiť s monopostom, ktorý bude nastavený úplne inak, než bolo zamýšľané, by mohlo byť ešte nebezpečnejšie ako samotné poskakovanie. Keď sa auto správa nepredvídateľne, pravdepodobnosť veľkej nehody sa rapídne zvyšuje.