logo F1online.skF1online.sk

Sainzovi je ľúto, že dnešná F1 pôsobí pomaly. Zato zábery spred 30 rokov…

Ayrton Senna
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala2. 8. 2020

Formula 1 ešte nikdy nebola rýchlejšia ako v posledných rokoch. V televízii to tak ale nevyzerá, myslí si Carlos Sainz. Španiela mrzí, že hoci monoposty z minulého storočia neboli také rýchle ako tie dnešné, pri pohľade na dobové zábery to vyzerá presne opačne.

Po odchode Bernieho Ecclestona začali noví majitelia z Liberty Media tlačiť na to, aby sa zmenil štýl nakrúcania veľkých cien. Pozície kameramanov sa zmenili tak, aby prejazdy monopostov vyzerali živšie a akčnejšie, no aj napriek týmto vylepšeniam to stále nie je ono. Sainz si to nevie vysvetliť.

Na svojom Twittri zdieľal video z Veľkej ceny Veľkej Británie 1991, konkrétne z jazdy Ayrtona Sennu na McLarene. K príspevku pripojil aj žiadosť, či by mu vedel niekto vysvetliť, prečo na priložených záberoch vyzerá byť monopost F1 rýchlejší ako dnes.

“Tieto autá sú úžasné, ale keď sa na ne pozeráte v telke, tak nevyzerajú byť rýchlejšie ako vtedy. A to ma znervózňuje,” priblížil svoj pohľad na vec Carlos Sainz, keď sa ho na to novinári spýtali v Silverstone. “Je to kvôli tomu, ako pracujeme s kamerami, s uhlom záberov alebo kvôli vysokému rozlíšeniu? Väčšina ľudí na Twittri súhlasila s tým, že autá, keďže sú dlhšie a väčšie, pôsobia dojmom, že sú pomalšie.”

Jedným z dôvodov môže byť fakt, že hmotnosť monopostov každým rokom narastá. Okrem toho majú autá obrovské množstvo prítlaku a pri jazde nepôsobia tak obratne ako ich predchodcovia. Na druhej strane sa však práve prítlak podpisuje pod to, aká je dnešná technika rýchla.

“Tohtoročné autá sú obdivuhodné, ťažko sa to vysvetľuje. Poznám ich evolúciu medzi rokmi 2015 a 2020, a je to pokrok o takmer desať sekúnd na kolo. Pocítil som aj tie pokroky auta F1 a ako rýchlo jazdíme na miestach ako Maďarsko, Silverstone, Spa, Suzuka… je to niečo veľkolepé,” rozplýval sa španielsky matador.

“Časy na kolo sú veľmi rýchle. Predchádzajúce autá boli síce ľahšie a citlivejšie, ale čo ma naozaj ohromuje, je to, akí sme v zákrutách rýchli. A najviac záleží na časoch na kolo.”

“Autá boli v minulosti ľahšie a v televízii pôsobili možno veľkolepejšie, nič v histórii F1 sa ale nevyrovná tým dnešným. Dokonca ani tie z rokov 2004 alebo 2005, či s aktívnymi závesmi, trakčnou kontrolou, autá o sto kíl ľahšie — je to jedno. Sme o niekoľko sekúnd rýchlejší ako vtedy, zákrutami prechádzame rýchlejšie, brzdíme neskôr. A tiež v kvalifikácii máme tisíc koní,” dodal Sainz.

Súvisiace články

Diskusia