logo F1online.skF1online.sk

Nepomohlo nám ani zdvihnutie svetlej výšky, hovorí o skákaní Hamilton

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 6. 2022

Aký veľký vplyv bude mať nová technická direktíva TD039 na priebeh Veľkej ceny Kanady? To je pred štartom víkendu v Montreale tá najväčšia otázka. Čaká nás zavedenie nového pravidla a reflektory mieria do garáže Mercedesu. Práve okolo tohto tímu sa táto otázka v ostatnom období točila a zodpovedať bude treba množstvo otázok. Problémy Lewisa Hamiltona s chrbtom sú takým symbolom diskusií na túto tému.

Sedemnásobný šampión sa po Veľkej cene Azerbajdžanu ledva vyštveral zo svojho kokpitu. Stojí pritom za zmienku, že piloti musia pred sezónou prejsť testom a vystúpiť z auta do desiatich sekúnd. S takými bolesťami by však niečo také bolo nereálne.

„Nemyslím si,“ odpovedal Hamilton na otázku, či by sa dokázal po Baku dostať z auta do desiatich sekúnd. „Bola to priam neznesiteľná bolesť, takže som bol len rád, že sa mi podarilo dostať von – určite nie rýchlosťou, akou by som mal.“

Otázne teraz je, či dokáže Mercedes svoje auto nastaviť tak, aby splnilo kritériá novej technickej direktívy bez časovej straty. Už sme spomínali, že tento tím momentálne nebojuje s poskakovaním („porpoisingom“), aké sme videli napríklad v priebehu predsezónnych testov. Tento jav sa inžinierom podarilo dostať pod kontrolu a Barcelonu opúšťal Mercedes spokojný s tým, ako sa monopost W13 správal.

Po Barcelone však cirkus F1 zamieril do Monaka a potom do Baku. Tam sa zistilo, že Mercedes je extrémne zraniteľný na hrboľatom asfalte, ktorý je pre mestské okruhy typický. Poskakovanie na hrboľatom povrchu a s tým súvisiace narážanie spodkom monopostu do zeme, je teraz označované anglickými slovíčkami „bouncing“ a „bottoming“. Práve toto spôsobilo, že Lewis po Baku vyzeral, akoby si prechádzal vrcholovou fázou artritídy.

Je možné, že na bouncing a bottoming nemusí byť univerzálnym liekom zdvihnutie svetlej výšky, ako je tomu pri porpoisingu. „V posledných pretekoch sme náš monopost zdvihli, ale ten aj tak poskakoval,“ prehlásil Hamilton.

„Pokiaľ ide o porpoising, tak ten sa týka skôr prúdenia vzduchu pod autom. Až do Barcelony sme preto jazdili s veľmi vysoko nastavenou svetlou výškou. Tam sme však začali byť schopní ho nastaviť o niečo nižšie a po prvýkrát sme neposkakovali, možno s výnimkou vysokorýchlostných zákrut,“ vysvetľuje sedemnásobný šampión.

„Aj keď sme však v Monaku a Baku svetlú výšku zdvihli a skúšali takto vyriešiť problémy, ktoré nám spôsoboval hrboľatý povrch, tak tá vec poskakovala naďalej. Vyššie už ísť nemôžeme, pretože nám v tom bráni zadné zavesenie,“ dodal Hamilton.

Pripomíname pritom znenie technickej direktívy, podľa ktorej ak tím nedokáže splniť limity pre poskakovanie, musí nasadiť nastavenie, s ktorým bolo týmto limitom najbližšie a potom zdvihnúť svetlú výšku o 10 milimetrov. S týmto však Mercedes môže mať problém, pretože ho limituje zadné zavesenie.

Hamilton tak v podstate potvrdil to, o čom v priebehu piatka hovoril nemecký Auto Motor und Sport. Partičke z Brackley by však malo pomôcť, že FIA povolila tímom použiť druhé kotviace lanko na spevnenie podlahy.

Lewis novinárom povedal, že v Baku bolo na najväčších hrboľoch jeho telo vystavené preťaženiu až 10 G. Väčšinu týždňa teraz vraj trávi tým, aby sa dal dokopy. Trpí pritom aj bolesťami hlavy, ktoré rieši užívaním liekov.

Sedemnásobný majster sveta tiež dostal otázku, či by táto záležitosť mohla mať vplyv aj na ďalšie pokračovanie jeho kariéry. Zmluva s Mercedesom mu končí po sezóne 2023. „Viem si predstaviť, že najneskôr do konca budúceho roka sa to podarí vyriešiť. Snáď to teda nebude niečo, čo ma od pretekania odradí, ale čas ukáže,“ povedal Hamilton.

Súvisiace články

Diskusia