Horner prekukol plány Mercedesu: Aj ja by som pilotom kázal sťažovať sa
Lewis Hamilton po pretekoch vyzeral byť veľmi zničený, keď vysvetľoval, že poskakovanie mu spôsobuje obrovské bolesti chrbta, že počas jazdy musel zatínať zuby, že to vytrpel len vďaka adrenalínu a pomysleniu na tých, ktorí sa na jeho výkon spoliehali. Bolo to však naozaj také zlé, alebo šlo len o dokonalé predstavenie divadelníkov z Mercedesu? Christian Horner si myslí, že prekukol, čo má tím z Brackley za lubom.
Najhlasnejšími bojovníkmi za bezpečnosť a zdravie pilotov sú Lewis Hamilton a šéf Asociácie pretekárskych jazdcov GPDA George Russell, ktorý sa aj vďaka svojmu postu pokúša rozprúdiť debatu o možnej zmene pravidiel. Tá by mala v ideálnom prípade úplne odstrániť poskakovanie — napríklad zavedením pravidla o minimálnej svetlej výške —, a teda zo zdravotného hľadiska pomôcť celému padoku.
Christian Horner si nemyslí, že by takýto zásah bol potrebný. “Samozrejme, najľahšia vec je zodvihnúť monopost. Viete, každý tím má možnosť to spraviť. Vy si vyberáte, ako vysoko nad zemou bude vaše auto, no nie? Nikdy by ste nemali s autom jazdiť tak, že to bude nebezpečné.”
“Toto je skôr otázka na technikov, pretože niektoré autá majú problémy, a iné autá ich majú len málo,” pripomína šéf Red Bullu. “Nebolo by fér penalizovať tých, ktorí odviedli dobrú robotu, a nie tých, ktorí možno netrafili svoje ciele.”
Odkaz Mercedesu je teda jasný: Zvýšte svetlú výšku áut, ak vám skutočne ide o zdravie pilotov. Ak i napriek tomu znížite svetlú výšku pod hranicu únosnosti, naozaj sa odvažujete argumentovať bezpečnosťou a potenciálnymi zdravotnými problémami, keď je evidentné, že výkony sú u vás na prvom mieste? Nehovoriac o tom, že konkurencia dokázala postaviť monoposty, pri ktorých poskakovanie nepredstavuje taký veľký problém.
Christian Horner však Mercedesu nevyčíta jeho hlasnú taktiku. Keby mal monopost RB18 rovnaké charakteristiky ako Mercedes W13, svojim pilotom by riekol to isté, čo im zrejme nakázal Toto Wolff. “Povedal by som im, nech sa vo vysielačke sťažujú, koľko sa dá, nech z toho spravia taký veľký problém, aký len zvládnu. Toto je súčasťou hry.”
Takže o toto ide niektorým súperom? “Samozrejme, že ide,” reagoval 48-ročný Brit, akoby to bola samozrejmosť. “Pozrite: Áno, je to nepohodlné, ale existujú na to riešenia. Toto je však určujúce z pohľadu výkonu auta. Najľahšie je začať sa sťažovať na bezpečnosť, ale každý tím má voľbu.”
“Keby som si myslel, že toto je na celom rošte vážny bezpečnostný problém, potom by sme sa na to mali pozrieť. Ale pokiaľ to zasahuje len vybraných ľudí alebo tímy, tak by sa s tým mala vysporiadať daná stajňa,” predostrel svoj pohľad Horner.
George Russell však argumentuje, že to nie je len Mercedes, kto sa sťažuje na poskakovanie. Odmietol tiež špekulácie, že by za jeho vyjadreniami boli nejaké bočné úmysly ako vylepšiť výkon svojho auta aj za pomoci zmeny pravidiel.
“Nikto sa nesnaží toto hovoriť, aby získal výhodu,” ohradil sa George Russell. “Aj piloti Ferrari a dokonca Max hovorili, aké je to ťažké. Buď poskakujete a auto naráža na zem, alebo auto neposkakuje a dokážete s monopostom jazdiť aj menej ako jeden centimeter nad traťou, no vtedy narážate na hrbole. Tak či onak to je nanič a niečo sa stane, o tom nemám pochybnosti.”