logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Hrozí Leclercovi ďalšie sklamanie?

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala12. 6. 2022

Kvalifikácia dopadla podľa predpovedí: Charles Leclerc vďaka skvelému kolu získal pole position, ktorú pridal k ostatným piatim. Problémom však je, že Ferrari sa v tejto sezóne vôbec nedarí premieňať kvalifikačné víťazstvá na tie pretekové. Nuž a v Baku do istej miery hrozí, že sa podobný scenár opäť zopakuje. Red Bull má veľmi dobre rozohranú túto partiu, avšak ani Ferrari nie je bezbranné.

Od analýz kvalifikačného tempa sa presuňme k pretekovému. Čo vlastne ukázali piatkové dlhé jazdy? V prvom rade to, že Red Bull by mal mať z pohľadu čistej rýchlosti navrch. A keďže v Azerbajdžane sa dá predbiehať, rozhodne môže pomýšľať na víťazstvo.

Väčšina tímov rozdelila svojim pilotom úlohy, jedného poslala preveriť mediumky, druhého softy. Vo Ferrari dostal gumy s červeným označením Leclerc, v Red Bulle zas Verstappen, a títo dvaja si boli viac-menej vyrovnaní. Holanďanove “dlhé” jazdy síce boli v priemere o tri desatiny rýchlejšie, avšak trvali len tri kolá. Viac sa nestihlo; mechanici ešte na začiatku druhého tréningu dávali dokopy zadné krídlo na jeho monoposte. Na rozdiel od neho Leclerc obišiel okruh v Baku šesťkrát. (Priemery z piatkových tréningov nájdete nižšie)

Porovnanie na mediumkách je o čosi hodnotnejšie. Sergio Pérez a Carlos Sainz odjazdili rovnako veľa kôl a Mexičan bol o desatinu sekundy na kolo rýchlejší. A táto hodnota ešte nereflektuje rozhodnutie Red Bullu staviť na nedeľu.

“Myslím si, že oni sú z hľadiska jedného kola rýchlejší, ale my sme sa aj tak viac koncentrovali na preteky,” prezradil Christian Horner po sobote. “Štartujeme z dobrých pozícií. Už pred kvalifikáciou som čakal, že Ferrari bude vpredu a presne to sa aj stalo.”

“Ale doposiaľ ukazujeme, že v nedeľu máme dobré auto. Na trati, na ktorej sa dá predbiehať, ich chceme dostať pod tlak. Dúfam, že sa nám to podarí,” mädlí si ruky šéf Red Bull, ktorý si dobre spomína na to, ako v Monaku zlyhali stratégovia Ferrari, keď sa dostali pod tlak.

Nedeľa robí starosti aj športovému riaditeľovi Ferrari Laurentovi Mekiesovi. “Vieme, že Red Bull bude v pretekoch rýchlejší. Očakávame, že s vyššou maximálkou sú lepšie pripravení na veľkú cenu. Dôležité tiež je, že máme vpredu Carlosa Sainza, pretože očakávame taktické preteky. Je dôležité mať v rukáve dve esá.”

Práve 2,2 kilometra dlhá rovinka bude robiť Scuderii najväčšie problémy. Charles Leclerc nevyhnutne potrebuje už v prvých dvoch sektoroch zabrať a vzdialiť sa Pérezovi s Verstappenom. Avšak, aj keď sa mu to podarí, ešte nebude mať vyhrané. Red Bull má totiž dve želiezka v ohni. Rozdelením stratégií môže Leclerca zdolať. Kiežby Sainz štartoval z druhej priečky…

Prehľad maximálnych rýchlostí dosiahnutých v kvalifikácii:

Staviť na vyššiu maximálku, ako to spravil Red Bull, však neprináša len samé plusy. Red Bull s menším krídlom je síce rýchlejší na konci roviniek, avšak zadné pneumatiky budú viac trpieť, čo bude predstavovať hendikep na konci stintov.

Pripomeňme tiež, že menšie turbo Scuderie pomáha jej monopostom rýchlejšie vyraziť zo zákrut. Ak Red Bully začnú mať problémy s trakciou, táto výhoda talianskej stajne bude ešte znásobená.

Zhodou okolností minulý rok červení býci zarobili na tom, že nasadili väčšie zadné krídlo ako Mercedes; Verstappen s Pérezom overcutli Hamiltona na Mercedese. Dnes by z lepšieho stavu pneumatík mohlo profitovať Ferrari, ktoré dokonca ani nepotrebuje nikoho predbehnúť cez boxy. Viac už napovie samotná veľká cena.

Prehľad piatkových pretekových simulácií (FP2):

Pilot Priem. čas Kolá Pneu
Verstappen 1:47,457 3 soft
Leclerc 1:47,779 6 soft
Gasly 1:49,821 6 soft
Bottas 1:49,829 5 soft
Ocon 1:50,315 8 soft
Norris 1:50,559 6 soft
Pérez 1:47,995 6 medium
Sainz 1:48,091 6 medium
Russell 1:49,677 8 medium
Cunoda 1:49,743 7 medium
Hamilton 1:49,747 7 medium
Vettel 1:49,791 7 medium
Alonso 1:49,916 8 medium
Čou 1:50,257 4 medium
Stroll 1:50,271 7
medium
Magnussen 1:50,993 5 medium
Latifi 1:52,147 5 medium
Ricciardo 1:49,706 4 hard

Stred poľa

Aj keď Mercedes bol po sobote pomerne zachmúrený, piatkové pretekové simulácie naznačujú, že bude mať rýchlosť na to, aby obsadil piate a šieste miesto. Na stredne tvrdej zmesi boli totiž od Russella rýchlejší len Pérez so Sainzom.

Inžinieri nemajú strach ani tak z čistej pretekovej rýchlosti, ako z poskakovania a rýchlosti na rovinkách. “Pri týchto vibráciách sa z jazdca stáva slabý článok. Pri takom extrémnom poskakovaní v priebehu pretekov niekedy skrátka spravíte chybu.”

Ak sa po takejto chybe súperovi podarí zavesiť za zadné krídlo Mercedesu, bude mať už spolovice vyhrané. Neustále narážanie monopostu na zem spôsobuje, že maximálka pokrivkáva. To budú chcieť využiť Pierre Gasly a Júki Cunoda, z ktorých sa zrejme stanú najväčší súperi strieborných. Cunodov stint na mediumkách bol takmer rovnako dobrý ako Russellov.

Z Alpinu v piatok lietal najmä Fernando Alonso. Čo sa stalo, že sa v kvalifikácii tak prepadol a skončil len desiaty? Francúzska stajňa zrejme obetovala časť kvalifikačnej rýchlosti v prospech pretekovej, s ktorou má už od začiatku sezóny problémy. S najvyššou maximálkou a dobrým pretekovým tempom sa oplatí štartovať z desiateho miesta.

V prvej desiatke štartuje ešte Sebastian Vettel, ktorý azda môže pomýšľať na ďalšie body. Priame porovnanie jeho pretekového tempa s McLarenmi, ktoré budú štartovať hneď za ním, však nemáme. Aston Martin ako jediný tím odjazdil dlhší stint v prvom tréningu na softoch, a neskôr presedlal na mediumky. Ostatní to spravili naopak. Tím z Wokingu dokonca siahol aj po tvrdej zmesi.

Štartový rošt a stratégie

Z pole position štartuje Charles Leclerc, ktorému budú strpčovať život dva Red Bully. Ak sa Carlos Sainz nedostane medzi nich už na začiatku pretekov, stratégovia červených býkov budú mať voľné pole pôsobnosti.

Image

Pravdepodobnosť výjazdu safety caru/fázy VSC je v Azerbajdžane 80 percent. Ak sa prípadnú neutrálnu fázu niekomu podarí využiť na zastávku v boxoch, ušetrí si približne desať sekúnd. Prejazd boxami počas zelenej vlajky bude trvať 19,5 sekundy, počas fázy SC/VSC len desať sekúnd.

Zohrá svoju úlohu aj počasie? Podľa predpovede by malo byť slnečno. Teploty vzduchu by sa mali vyšplhať na 28, trate až na 50 °C. To výrazne zvýši opotrebovanie pneumatík. Nezabudnime, že druhý tréning sa začínal o tri hodiny neskôr než preteky, a teda v čase, keď veľká časť okruhu už bola v tieni.

Pirelli i napriek tomu predpovedá jednozastávkové preteky. Jeden stint by mali piloti absolvovať na tvrdej zmesi, ten druhý na mäkkej alebo stredne tvrdej. Gumy s červeným označením síce na štarte poskytnú jazdcovi istú výhodu, avšak skôr sa zničia. Piloti štartujúci na stredne tvrdej a tvrdej zmesi zas budú mať vyššiu pravdepodobnosť toho, že im výjazd safety caru zahrá do karát.

Image

S výnimkou pilotov Aston Martinu a Haasu majú všetci odloženú aspoň jednu novú tvrdú zmes a taktiež jedny nové mediumky.

Image

Podľa piatkových jázd delí jednotlivé pneumatikové zmesi šesť desatín sekundy.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Sergio Pérez bol celý víkend rýchlejší ako jeho tímový kolega. Ak to Red Bull rozohrá dobre, dnes by mohol vyhrať, a ak stratégovia nič nepokazia, tak minimálne obsadiť druhú priečku.

George Russell štartuje na piatom mieste a podľa piatkovej rýchlosti Mercedesu by ho nič nemalo ohroziť. Ťažšiu nedeľu bude mať jeho tímový kolega Lewis Hamilton, ktorého monopost poskakuje o čosi viac a stráca extra jednu-dve desatinky na rovinkách.

Súboj pilotov Alpinu a McLarenu vyhrajú Ocon s Alonsom. McLaren má s maximálkou vážne problémy a nedá sa očakávať, že by dokázal predbehnúť Alpine, ktorý je z pohľadu rýchlosti na cieľovej rovinke na úplne opačnom konci rebríčka.

Matúš Pavlík

Preteky v Baku bývajú plné prekvapení a zvratov. Víťazstvo na tomto mieste pilotovi neprinesie iba 25 bodov, ale aj poriadnu dávku sebadôvery. Možno trochu paradoxne je za mňa stávka na Charlesa Leclerca ako víťaza pretekov najriskantnejšia. Myslím si však, že kombinácia jazdca, auta a okruhu aspoň na papieri hovorí v Charlesov prospech. A ako druhého v poradí táto kombinácia favorizuje Sergia Péreza.

Tipy na Georgea Russella a Landa Norrisa sú založené na ich pretekovom tempe a výnimočnej konzistentnosti výkonov, ktorí títo jazdci v priebehu sezóny podávajú.

Číňan Kuan-jü Čou je podľa mňa mužom, ktorý by dnes mohol vynikajúco ťažiť z nepredvídateľných okolností, s ktorými je tento okruh neodmysliteľne spätý.

Slavo Dzuričko

Azerbajdžan je atraktívny mestský okruh, na ktorom však bude chcieť dominovať Charles Leclerc po štarte z prvého miesta. Max Verstappen však bude prilepený na jeho zadnom krídle a osobne ho dnes vidím na druhom mieste, hneď po tom, ako sa dostane cez svojho tímového kolegu Sergia Péreza.

Podmienky na mestskom okruhu sú náročné a nevyspytateľné, svoju úlohu bude hrať aj spoľahlivosť či prenechanie dostatku miesta pri predbiehaní. Aj z tohto dôvodu tipujem Georga Russella v prvej päťke pilotov a Valtteriho Bottasa v prvej desiatke.

Tomáš Schügerl

Sergio Pérez cíti šancu. V sobotu aj napriek absencii zákrytu v závere Q3 dosiahol druhý najrýchlejší čas a prekonal svojho tímového kolegu Maxa Verstappena. Red Bull je v pretekovom tempe zväčša ešte silnejší než v sobotu, čo by mu mohlo pomôcť v bitke s Ferrari. Pérez je minimálne na štarte bližšie k Charlesovi Leclercovi, a pokiaľ by sa mu podarilo cez neho prejsť, mohol by vykročiť k víťazstvu. Bude však zaujímavé sledovať, či by v prípade, ak by boli Red Bully pri sebe, nevstúpila do hry tímová réžia. Pérez však bodovo nestráca na čele šampionátu tak veľa…

George Russell predviedol ďalší výborný kvalifikačný výsledok a dnes by mohol potvrdiť svoj titul konzistentného pilota. Možno to budú preňho aj trochu osamelé preteky, v ktorých sa môže umiestniť v najlepšej päťke, čo by prinieslo ďalšie cenné body.

Daniel Ricciardo prežíva v Baku o niečo lepší víkend. V kvalifikácii bol blízko k Landovi Norrisovi. McLaren, zdá sa, nastavil auto na vyšší prítlak, kvôli čomu trpí v treťom sektore, no v pretekoch by to nemuselo byť až také zlé rozhodnutie, aj vzhľadom na opotrebovanie pneumatík. Je najvyšší čas, aby to Ricciardo dotiahol znovu do TOP10.

Red Bull by dnes mohol mať voči Ferrari o niečo navrch, zvlášť v horúcom počasí, ktoré sa očakáva. V celkovom účtovaní by teda Max Verstappen mohol prísť do cieľa pred Charlesom Leclercom.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 50 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!