logo F1online.skF1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Rozhodnú v bitke o pole position zadné krídla?

Sergio Pérez
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala11. 6. 2022

Kým v prvom piatkovom tréningu Red Bull navodil výrazne lepší dojem ako Ferrari a Sergio Pérez plynule nadviazal na skvelý výkon z Monaka, druhý tréning priniesol už trochu iný obraz so Scuderiou v popredí. Čo sa vlastne medzi týmito tréningmi zmenilo? Najmä zadné krídla, ktoré budú v dnešnom boji o pole position kľúčové. Viac v kvalifikačnom ťaháku Niké!

Aj tohtoročná Veľká cena Azerbajdžanu predstavuje pre inžinierov istú dilemu. Musia sa totiž rozhodnúť pre správnu mieru prítlaku na okruhu, ktorý má 2,2-kilometrovú rovinku — najdlhšiu v kalendári —, ale zároveň aj veľmi technickú časť.

Red Bull preto v prvom tréningu skúšal dve verzie zadného krídla. Sergio Pérez dostal špecifikáciu na väčší, Max Verstappen zas na minimálny prítlak, ktorá mala byť papierovo rýchlejšia. Červení býci si ju mohli dovoliť nasadiť aj vďaka vylepšenej podlahe. Ona nahradila časť prítlaku, ktorý inak generovalo zadné krídlo.

Ako sa však ukázalo, Holanďanova verzia môže narobiť paseku, keďže vrchná klapka zadného krídla divoko kmitala hore a dolu, na čo sa vraj už u FIA sťažovala konkurencia. Pripomeňme, že veľmi podobné problémy s akčným členom DRS mal Red Bull už v závere minulej sezóny a tento rok Španielsku.

V druhom tréningu toto trepotanie zmizlo. Max Verstappen očividne dostal rovnaké zadné krídlo ako Pérez, ktoré očividne nemá takýto nedostatok, no na cieľovej rovinke má väčší odpor. Obhajca titulu sa s ním sťažoval na zlé vyváženie monopostu. Je však otázne, či sa tím z Milton Keynes odváži vrátiť k pôvodnej verzii a riskovať prípadný protest, ak bude vrchná klapka opäť kmitať.

Aj Ferrari v piatok experimentovalo so zadnými krídlami. V prvom tréningu nasadilo väčšie, v druhom zas menšie verzie. A odrazilo sa to aj na dosiahnutých časoch. Kým dopoludnia bol Pérez rýchlejší o viac než desatinu, po tejto zmene sa rozloženie síl zmenilo v prospech stajne z Maranella. Leclercov najlepší pokus bol o štvrťsekundy lepší než súperov.

Treba povedať, že po tejto výmene Ferrari v treťom sektore už nestrácalo dve až tri desatiny sekundy, no i napriek tomu bolo stále superrýchle v prostrednej kľukatej časti okolo hradu. Leclercov najlepší prejazd cezeň bol o tri desatiny rýchlejší, než čo dokázali červení býci.

Keď sa jazdilo bez zákrytu, na konci roviniek bol Red Bull naďalej rýchlejší. Na takejto dlhej trati piloti musia šetriť energiu z batérie, nuž a Ferrari o čosi viac ako Red Bull. Podobne ako v Monaku, aj tu GPS dáta vypovedajú o tom, že monoposty F1-75 majú výhodu na začiatkoch roviniek, kde ich menšie a reakčnejšie turbá dokážu “vystreliť” zo zákruty, no pred prvým brzdením sa dostane do popredia monopost RB18. (Viac o turbách TU v ťaháku z Monaka)

Akú úlohu zohrajú pneumatiky? Predpovede o tom, že tiene budov budú jazdcom komplikovať ich zohrievanie, sa celkom nepotvrdili. “Áno, konečne sa nám na mestskom okruhu darilo okamžite prinútiť pneumatiky pracovať. Vyzerá to tak, že to dokázali všetci,” zhodnotil Max Verstappen.

Dôležitejšie ako práca s gumami dnes bude správne načasovať výjazdy. Ako to už na tratiach s dlhými rovinkami chodí, zákryt je kľúčový. Výkony Charlesa Leclerca z druhého tréningu nám naznačili, koľko desatín sekundy sa tu dá získať.

V prvom kole na stredne tvrdej zmesi sa Monačanovi podarilo takmer dokonale vyviezť za Nicholasom Latifim a stanoviť najlepší čas, no keď sa o pár desiatok sekúnd skúsil ešte zlepšiť, na rovinke si už musel vzduch rozrážať sám. Rozdiel v treťom sektore činil 0,449 sekundy.

Porovnanie najlepších časov v jednotlivých sektoroch:

  1. sektor
    36,138 – Leclerc
    36,157 – Pérez
    36,188 – Sainz
    36,262 – Verstappen
  2. sektor
    41,319 – Sainz
    41,367 – Leclerc
    41,613 – Verstappen
    41,675 – Pérez
  3. sektor
    25,417 – Leclerc
    25,544 – Verstappen
    25,618 – Sainz
    25,640 – Pérez

Stred poľa

Po nádejnom víkende v Španielsku sa Mercedes vrátil do krutej reality a v Azerbajdžane ho môžeme bez výčitiek zaradiť medzi lepšie tímy stredu poľa. Ak sa strieborné šípy budú chcieť aj tu usadiť na pozícii tretej sily, budú musieť zabojovať. Súperi totiž medzi prvými dvoma tréningmi dokázali spraviť väčší krok vpred.

Monoposty W13 opäť trápi poskakovanie, ktoré pilotom uberá na sebavedomí pri brzdení do zákrut, ale neustále nárazy na zem znižujú aj maximálku monopostov. “Radary” v prvom a treťom sektore namerali Mercedesu o 10 km/h menej než Ferrari a Red Bullu, nuž a v poslednom sektore George Russell stratil priepastných osem desatín na azda svojho najväčšieho súpera Fernanda Alonsa.

Mercedes bol jedným z mála tímov, ktorý po piatku reportoval problémy so zahrievaním pneumatík. Lewis Hamilton vyhlásil, že on bol celkom spokojný, no jeho dojmy možno nie sú celkom relevantné, keďže podľa vlastných slov dosť experimentoval. George Russell s rýchlejšími nastaveniami nedokázal zohrievať predné a zadné gumy rovnomerne, aby boli pripravené na prvé ostré kolo.

Ako sme už spomenuli, najväčším súperom Mercedesu bude zrejme Fernando Alonso a Alpine. Francúzska stajňa si do Baku priviezla maličké predné i zadné krídlo aj vylepšené bočnice. Nečudo, že Alpiny boli na rovinkách najrýchlejšie s maximálkami na hranici 342 km/h. V poslednom sektore, ktorý je tvorený jednou zákrutou a viac než dvoma kilometrami na plný plyn, bol Alonso suverénne najrýchlejší zo všetkých.

Šéf tímu Otmar Szafnauer hlási spokojnosť: “Vylepšenia splnili svoj cieľ. Máme rovnako veľa prítlaku, no zato menší odpor.”

Podľa piatkových časov by sa do Q3 mali prebojovať monoposty AlphaTauri, nuž a boj o posledné miestečká zvedú McLareny a Aston Martiny. Mikrosúboj medzi Norrisom a Vettelom vyhral britský jazdec, no len o 0,010 sekundy.

Alfa Romeo v piatok strácala, avšak Valtteri Bottas avizuje, že v sobotu predstaví svoje vylepšenia. Tie si v piatok odložila zo strachu, že by sa poškodili. Momentálne je však nemožné vyhodnotiť, či to bude stačiť na postup do Q3.

Image
Image

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 50 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Súvisiace články

Diskusia