logo F1online.sk

Pérez: Gumy boli príliš studené, ľudia tu nedodržiavali delty

Sergio Pérez a Carlos Sainz
© Twitter/F1
Milan Kubala
Milan Kubala28. 5. 2022

Sergiovi Pérezovi sa bude pozerať veľmi ťažko na výsledky dnešnej kvalifikácie. Na Carlosa Sainza totiž stratil len tri stotinky sekundy, ktoré určite mohol nájsť, keby… Keby v prípravnom kole ostatní toľko nezdržovali a dodržiavali prikázané časové delty, lamentoval Mexičan.

Na pravidlo o maximálnom čase prejazdu medzi prvou a druhou čiarou bezpečnostného vozidla upozorňoval pred týždňom Lewis Hamilton. Komisári vtedy odhalili 55 porušení pravidla u osemnástich jazdcov. Všetci títo piloti prechádzali úsek od výjazdu z boxov až po vjazd do nich dlhšie ako minútu a 31 sekúnd.

Rovnaké pravidlo platí, samozrejme, aj v Monaku. Riaditeľ pretekov v piatok stanovil maximálny čas prejazdu medzi čiarami SC1 a SC2 na 84 sekúnd, no podľa Sergia Péreza naň nedbali úplne všetci. Mexičan bol nútený v poslednom sektore pre pomalé monoposty pred ním spomaľovať, a teda nemohol dostatočne zohriať pneumatiky. Práve ich teploty majú byť príčinou jeho nehody.

“Určite je frustrujúce takto skončiť,” zhodnotil Sergio Pérez po kvalifikácii. “To kolo v Q3 bolo úplne na figu, ľudia absolútne nerešpektovali delty. Mal som príliš studené pneumatiky a všetci v poslednom sektore spomaľovali.”

“Gumy boli príliš chladné, takmer som stratil kontrolu nad autom už v prvej zákrute,” vysvetľuje pilot Red Bullu. Pravdivosť jeho slov dokazuje aj video nižšie, na ktorom mu síce inžinier v sekcii pri bazéne hovorí, že teploty gúm sú v poriadku, no v Sainte Dévote je evidentné, že zadok sa mu kĺzal.

Pérez pokračoval v jazde v nádeji, že ešte by mohol niečo získať. “Myslel som si, že sa tie pneumatiky v priebehu kola trochu zohrejú, ale stále to nebolo ono. V tom poslednom kole som sa asi pokúšal o priveľa. Keď som šliapol na plyn, vzadu som nemal žiaden grip.”

Nuž a čo je pravdy na tom, že Pérezovi súperi nedodržali pravidlo o spomínaných časových deltách? Ak sa pozrieme na polohu jazdcov pred finálnymi pokusmi, zistíme, že celý vláčik viedol Lewis Hamilton pred Charlesom Leclercom a Sergiom Pérezom.

V prípade Mercedesu však k žiadnemu porušeniu pravidla nedošlo, pretože sedemnásobný majster sveta nevychádzal z boxov. Lewis Hamilton bol v ostrom kole, ktoré prerušil v prvom sektore. Preto mu z pohľadu maximálneho času prejazdu nevadilo, ak v závere okruhu výraznejšie spomalil. Charles Leclerc však po opustení boxov taký luxus nemal.

Lewis Hamilton teda prešiel úsek medzi čiarami SC1 a SC2 za približne 78 sekúnd. Charles Leclerc daný limit skutočne prešvihol, keďže mu prejazd trval 93 sekúnd. Budú ho však komisári trestať, keďže nebol vo vláčiku ako prvý, ale mal pred sebou Mercedes? Zrejme nie, hoci komisári po VC Španielska oznámili, že v budúcnosti by podobné prehrešky mohli byť penalizované. Dá sa však očakávať, že len v prípade, ak je daný pilot stopercentne na vine a nemá pred sebou nikoho iného.

Pérezovu nehodu to v každom prípade už nevymaže. Zaujímavosťou je, že pilot Red Bullu musel zamieriť do lekárskeho centra, pretože senzory zaznamenali vysoké preťaženie. “Myslím si, že došlo k technickému problému, pretože preťaženie bolo na úrovni 20 G, hoci je to pomalá sekcia a vďakabohu aj s TecPro bariérami.”

Red Bull teraz bude skúmať, či musí vymeniť prevodovku a ďalšie komponenty. “Vyzerá to zle. Ten zadok určite vyzerá zle a keď ma Carlos trafil, len sa to zhoršilo. Auto je dosť zničené, ale uvidíme. Zajtra by to malo byť OK.”

“Je mi to ľúto kvôli mechanikom, ktorí budú mať dlhú noc, ale azda sa z toho dostaneme a v nedeľu budeme späť,” doplnil.