Strategický ťahák Niké: Red Bull má dobré tempo, Ferrari problémy s gumami | Magazín F1 - F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Red Bull má dobré tempo, Ferrari problémy s gumami

fotka k článku undefined
zdroj: Scuderia Ferrari Press Office

Charles Leclerc si síce v sobotu vybojoval pole position, ale ani zďaleka nemá zaručené, že v nedeľu si bude z Barcelony odnášať najcennejšiu trofej. V piatok mala totiž Scuderia vážne problémy s opotrebovaním pneumatík, zatiaľ čo Max Verstappen na trati lietal. Bude sa Ferrari len brániť pred útokmi červených býkov? A mohli by sa dostať pred monoposty z Maranella aj strieborní? Nový Strategický ťahák Niké je tu!

Pozícia na štarte je v Barcelone nesmierne dôležitá. Len trikrát sa na okruhu Catalunya radoval z víťazstva pilot, ktorý neštartoval z prvého radu. Podarilo sa to Michaelovi Schumacherovi (v roku 1996 z tretej priečky), Fernandovi Alonsovi (2013, z piateho miesta) a Maxovi Verstappenovi (2016, zo štvrtej pozície). Charles Leclerc má z tohto pohľadu všetko rozbehnuté optimálne, no problémy mu určite bude spôsobovať Max Verstappen.

Mattia Binotto to predpovedal už počas tretieho tréningu, keď sa s ním spojil štáb Sky Sports F1. “Red Bull bude naším najväčším súperom. Mercedes spravil krok vpred, ale Max bude naším hlavným súperom v nedeľných pretekoch,” znie predikcia taliansko-švajčiarskeho inžiniera.

Piatkové predpoklady ohľadom rozloženia síl na úplnom čele sa už spolovice naplnili. Kým Ferrari bolo oveľa rýchlejšie na jedno kolo, v dlhších stintoch bude zrejme na Red Bull strácať. Max Verstappen mal po druhom tréningu lepší pocit práve z pretekovej simulácie. “Z pohľadu jedného kola sme stále nemali dobrý balans. Počas dlhších jázd som sa cítil oveľa lepšie.”

Red Bull sa vie lepšie starať o pneumatiky. Rozhodovať bude najmä ľavá predná, ktorá dostáva zabrať vo viacerých zákrutách, pri teplotách trate atakujúcich 50 °C ani nehovoriac. Verstappenovi na stredne tvrdej zmesi a Pérezovi na mäkkej sa darilo.

Superkonzistentný Holanďan bol na gumách so žltým označením v priemere o 0,5 sekundy rýchlejší ako Russell a na Leclerca získal dokonca o jednu desatinku viac (prehľad časov nižšie). Všetci traja odjazdili podobne dlhé stinty a s podobným množstvom paliva; Carlos Sainz a Lewis Hamilton obuli mediumky až v druhej časti tréningu po stinte na softoch.

Poznamenajme ešte, že čas Georgea Russella mohol byť ešte o čosi lepší, no Brit sa počas simulácie zasekol za Charlesom Leclercom. Keď jazdil na čistom vzduchu, Maxovi Verstappenovi sa priblížil na tri desatiny sekundy. Aj Lewis Hamilton výraznejšie pridal, keď predbehol Lancea Strolla a Kuan-jü Čoua. Od tohto momentu bol Verstappenovi vyrovnaným protivníkom, zrejme aj vďaka tomu, že za Aston Martinom a Alfou Romeo gumy šetril.

Ferrari strácalo a strácalo, v piatok úplne požieralo svoje gumy. “Doslova sa rozpadávali,” všimol si športový poradca Red Bullu Helmut Marko. Leclerc vo vysielačke konštatoval to isté čo Marko po tréningoch, nuž sám uznal: “Musíme popracovať na manažmente pneumatík. Zo stintu na mäkkej zmesi som mal však lepší pocit ako zo stredne tvrdej.”

Talianom zrejme nepomôže ani tvrdá zmes, ktorá je podľa predpovedí Pirelli príliš pomalá. Navyše je otázne, či by s ňou bolo možné odjazdiť preteky na jediný pitstop. Dodávateľ pneumatík odhaduje, že sa to nevyplatí.

Vytrápi sa Ferrari na gumách s červeným a žltým pásikom? Mattia Binotto verí, že sobotňajšie zmeny v nastaveniach zachránia situáciu. “Myslím si, že degradácia robí veľké starosti všetkým tímom, aj nám.”

“Počas jázd s plnou nádržou sme na tom neboli dobre, mali sme dosť vysokú degradáciu, ešte vyššiu, než sme čakali, a tiež vyššiu ako naši priami súperi. V noci sme na tom intenzívne pracovali a v sobotu sme prišli s novým prístupom k nastaveniam. Dúfame, že bude správny, aby sme boli v nedeľu konkurencieschopní,” nádejá sa šéf tímu.

Keby sme sa mali odraziť od piatkových časov, šancu by zacítili aj v Mercedese, ktorý pôsobil ako druhý najlepší tím. “Sme lepší ako v Miami, pretože obe naše autá fungujú a v dlhých stintoch sme porazili Ferrari,” radujú sa inžinieri strieborných šípov.

“Na posledných dvoch veľkých cenách bol manažment gúm našou veľkou slabinou oproti Red Bullu,” uvedomuje si Leclerc. “V noci z piatka na sobotu sme auto úplne zmenili, a ranné jazdy na tom boli lepšie. Mal som lepší pocit, no v sobotu ráno sme sa len my pustili do dlhých jázd, nemáme sa s kým porovnať. Uvidíme v nedeľu.”

Podľa nemeckej Sky Sports Charles Leclerc odštartoval sobotňajšie dlhé jazdy na použitej mäkkej zmesi s časmi 1:24,6 a končil ich na hodnotách 1:25,7. Priemer sa pohyboval niekde na hranici 1:25,1. To je pred nedeľou pozitívna správa. Mäkkú zmes môže nasadiť v prvom stinte a na štarte si trochu pomôcť.

Prehľad časov z druhého tréningu podľa AMuSu:

PilotPriem. časKoláPneuP. čís. stintu
Leclerc1:24,9744soft2
Hamilton1:25,4824soft1
Sainz1:26,13611soft1
Perez1:26,39413soft1
Ricciardo1:26,4095soft1
Gasly1:26,4349soft1
Vettel1:26,94711soft2
Čou1:27,39512soft1
Magnussen1:27,4916soft1
Verstappen1:26,07315medium1
Sainz1:26,0937medium2
Hamilton1:26,22411medium2
Gasly1:26,4915medium2
Russell1:26,52113medium1
Leclerc1:26,61313medium1
Vettel1:27,14810medium1
Ocon1:27,22914medium1
Alonso1:27,44914medium1
Cunoda1:27,73316medium1
Schumacher1:27,92712medium1
Albon1:29,11513medium1
Ricciardo1:27,3675hard2
Stroll1:27,9126hard2

Stred poľa

McLarenu a Alfe Romeo chýbajú hodnotné dáta z pretekových simulácií. Lando Norris totiž poškodil novú podlahu a Daniel Ricciardo jazdil so starou špecifikáciou. V prípade Alfy Romeo zas Bottasa zradila pohonná jednotka. Kuan-jü Čou dostal len polovicu komponentov z nového balíčka.

Preteková simulácia Alpinu tiež ničím neohúrila, Alonso spadol dokonca až za Aston Martin. Španielovi navyše sťaží situáciu fakt, že nepostúpil ani do druhej časti kvalifikácie a pred pretekmi zrejme vymení pohonnú jednotku. Alonso bude potrebovať pomoc zhora.

Sebastian Vettel bol zo stredu poľa najlepší, na stredne tvrdej zmesi stratil na Ferrari a Mercedesy približne päť desatín na kolo. Sobotňajší prepad a štart oboch jazdcov z poslednej päťky však neveští nič dobré.

Štartový rošt a stratégie

Charles Leclerc má pole position, Max Verstappen odštartuje hneď za ním. V kvalifikácii nepríjemne prekvapil výsledok Fernanda Alonsa, ktorý skončil sedemnásty a zrejme vymení pohonnú jednotku. To by ho mohlo odsunúť na koniec štartového poľa či dokonca do boxovej uličky.

https://pbs.twimg.com/media/FTS1LkdXwAMmxRC?format=png&name=large

V Barcelone je horúco a gumy sa rýchlo ničia. Pirelli predpovedá, že tímy budú preferovať dvojzastávkové preteky na mäkkých a stredne tvrdých pneumatikách. V hre sú aj tri pitstopy.

https://pbs.twimg.com/media/FTWbLKyWUAUbXpz?format=jpg&name=large

Z troch najlepších tímov si nové softy odložil len Charles Leclerc, ktorý by z nich mohol profitovať v úvode pretekov. Čo zostalo ostatným pilotom?

https://pbs.twimg.com/media/FTWbLKyXwAMXuVE?format=jpg&name=large

A tu máme dôvod, prečo tvrdá zmes nebude v pretekoch najobľúbenejšou voľbou: Na mäkkú stráca 2,4 sekundy na kolo, na stredne tvrdú 1,3 sekundy.

https://pbs.twimg.com/media/FTRGwc4XEAEGmZI?format=jpg&name=large

Tipy redakcie

Milan Kubala

Mercedes v piatok ukázal, že má dostatočné tempo na to, aby prekonal aspoň jedného pilota Ferrari. Avšak, keďže Carlos Sainz sa v aute s označením F1-75 stále nenašiel a pneumatiky budú v nedeľu slabinou, odhadujem, že ho predbehnú Russell aj Hamilton. Russell tým pádom získa pódium. Hamilton skončí pred Španielom.

Mick Schumacher sa tento víkend dokázal dať dokopy. Na okruhu, ktorý dobre pozná aj z predsezónnych testov, má ideálnu šancu na prvé body.

Ak bude Fernando Alonso štartovať z boxovej uličky alebo z úplného chvosta, kurz 1,5 na Estebana Ocona je relatívne výhodný.

Tomáš Schügerl

Carlos Sainz štartuje z relatívne výhodného tretieho miesta, z čistejšej strany roštu. V doterajšom priebehu sezóny doplatil na smolu i vlastné chyby. V F1 doteraz čaká na víťazstvo, ktoré si pritom v Monze 2020 vo farbách McLarenu objektívne zaslúžil, no v prospech Gaslyho vtedy hrala šťastena. V Barcelone sme v roku 2016 videli fantastické preteky a unikátny prvý triumf Maxa Verstappena. Dnes by sa niečo také mohlo doma podariť Carlosovi.

Mercedes v pretekovom tempe môže byť ešte silnejším konkurentom pre Red Bull a Ferrari. George Russell je na dostrel prvej trojky a predvádza fantastické výkony. Pokojne by to dnes mohol vytiahnuť minimálne na pódium.

Lando Norris sa necíti dobre, v piatok poškodil podlahu a v sobotu doplatil na limity trate, kvôli ktorým nepostúpil do Q3. Jednoducho to nie je jeho víkend. Daniel Ricciardo ho včera po dlhej dobe zdolal v kvalifikácii, a aj vzhľadom na okolnosti by sa mu to mohlo podariť aj v pretekoch. Je len v Austrálčanových rukách, či z toho dokáže vyťažiť aj zaujímavé body.

Pre Alpine je to zatiaľ víkend plný sklamaní. Toto negatívne „momentum“ by mohlo pokračovať aj v nedeľu, návrat do TOP10 bude veľmi ťažký. Naopak, Haasy aj bez vylepšení vyzerajú veľmi dobre, preto by Mick Schumacher mohol konečne zažiť „čisté“ preteky, ktoré priam extrémne potrebuje.

Slavo Dzuričko

Dnes trochu odvážnejšie. Vzhľadom na spoľahlivosť monopostov Red Bull, sa bude súboj o prvé miesto medzi Leclercom a Verstappenom odohrávať nielen na trati, ale aj pod kapotou. Svoje peniaze by som však stavil na víťazstvo Charlesa.

Do prvej päťky by sa so šťastím mohol prebojovať aj Valtteri Bottas, čo nám dokázal v tejto sezóne už v Austrálii.

A prvú desiatku by mohol so symbolickým bodíkom uzatvárať Mick Schumacher na monoposte Haas. Ten dokázal s nulovými vylepšeniami svojho auta získať desiaty najrýchlejší čas vo včerajšej kvalifikácii. Uvidíme však, ako na tom bude jeho pretekové tempo. Pomôcť by mu mohlo prípadné odstúpenie silnejších konkurentov v predných radoch, takže aj v tomto prípade musím spomenúť tak dôležitú spoľahlivosť a optimalizáciu auta.

Máš svojho favorita na víťazstvo?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 50 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!