Kvalifikačný ťahák Niké: Sezóna sa začína odznova | Magazín F1 - F1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Sezóna sa začína odznova

fotka k článku undefined
zdroj: LAT Images/Pirelli

Barcelonský festival vylepšení obyčajne neprináša veľké zmeny v rozložení síl; v minulosti všetci predstavili novinky a všetci sa zrýchlili, rozdiely medzi tímami boli len kozmetické. Tentoraz sa však zdá, že karty máme rozdané nanovo. Ferrari s Red Bullom na čele majú nového súpera, v strede poľa sa objavil nečakaný veľký hráč a niektoré tímy ani presne nevedia, do čoho idú. Čo ešte ukázali piatkové jazdy? Na to sa pozrieme v barcelonskom Kvalifikačnom ťaháku Niké.

Inžinieri sa na okruhu Catalunya nenudili. Viaceré stajne dostali v piatok za úlohu preskúmať privezené novinky a v niektorých prípadoch ich nebolo málo. Najviac vylepšených komponentov priniesol McLaren, nuž a ako vopred avizovali, Haasy jazdia s rovnakými autami ako doteraz.

Počet vylepšených komponentov:

  • 10: McLaren
  • 8: Aston Martin, Alfa Romeo
  • 4: Mercedes, Alpine
  • 3: Ferrari, Williams
  • 2: Red Bull
  • 1: AlphaTauri
  • 0: Haas

Mercedes našiel cestu von zo stredu poľa

Komu najviac pomohli? Prvé piatkové dojmy naznačujú, že Mercedes už konečne môže začať pomýšľať na súboj s Ferrari a Red Bullmi. Georgeovi Russellovi v piatok chýbala len jedna desatinka na Charlesa Leclerca, Lewisovi Hamiltonovi zas dve.

Áno, áno, podobne to vyzeralo aj pred sobotou v Miami, poviete si. Teraz sa však niečo zmenilo. Kým po piatku na Floride pôsobili piloti Mercedesu zmätene, akoby ich rýchlosť spadla z neba, teraz sa Lewis Hamilton zoširoka usmieval. So spokojným hlasom konštatoval, že auto konečne prestalo poskakovať na rovinkách a jazdí sa v ňom lepšie. Dokonca vyhlásil, že chlapcom vpredu by chcel začať šliapať na päty. Cítiť, že v Brackley narazili na zlatú žilu.

Ani inžinieri netápali podobne ako v Miami. Po preštudovaní dát z posledného súťažného víkendu a preverení novej podlahy na filmovacom dni v Le Castellet lepšie vedia, čo spôsobilo oživenie monopostu W13. “Teraz už presne vieme, čo máme robiť,” cituje Andrewa Shovlina, šéfinžiniera Mercedesu, AMuS.

Kľúčom k návratu do boja o popredné priečky sa stalo odstránenie poskakovania. Toto Wolff konštatoval, že auto už poskakuje oveľa menej, Lewis Hamilton sa radoval, že prvýkrát v sezóne odjazdil celú rovinku bez toho, aby mu hlava kmitala hore a dolu. Mercedesu to vraj okamžite prinieslo približne sedem desatín sekundy na kolo.

“V našom aute je toho viac, jazdí sa v ňom oveľa lepšie než predtým,” vyhlásil Lewis Hamilton, hoci George Russell naďalej upozorňoval: “Poskakovanie na rovinkách zmizlo, ale v zákrutách sa ešte občas objaví. Musíme na tom popracovať.” Russell narážal najmä na rýchle zákruty 3 a 9, v ktorých ešte strieborní zaostávajú, no vylepšenia a podmienky na trati zvýšili hranicu rýchlosti, kedy sa tento fenomén objavuje.

Podľa Hamiltona v tíme konečne môžu začať načierať do potenciálu monopostu — namiesto hľadania nastavení, ktoré spravia z Mercedesu W13 ovládateľný stroj, teraz už budú hľadať desatinky na kolo. Spomienky na Miami sú však ešte v živej pamäti.

Nestane sa Mercedesu to isté ako v Miami? Nemôžu strieborné šípy spadnúť zas? “Sme lepší ako v piatok v Miami, pretože obe naše autá fungujú,” znie z Brackley. Andrew Shovlin poznamenáva: “Nikdy nemáte garantované, že sa nič také nestane, ale pravdepodobnosť, že sa zopakuje Miami, sa znížila. Vyzerá to tak, že sme našli cestu von zo stredu poľa.”

Ferrari alebo Red Bull?

V prospech Ferrari a Red Bullu hovoria slová Georgea Russella o tom, že konkurencia o čosi viac priškrtila pohonné jednotky. Azda aj preto nám tréningová grafika ukázala, že na rovinkách sú najlepší Russell s Hamiltonom, Max Verstappen bol až piaty.

Tento fakt v spojení so skúsenosťami z Miami podrýva presvedčenie, že Mercedes sa bude biť o pole position. Ferrari a Red Bull sú naďalej tímami, ktoré treba poraziť. Kto má teda väčšiu šancu na kvalifikačné víťazstvo? Rýchla odpoveď: Ferrari je lepšie na jedno kolo, Red Bull zas odjazdil pozoruhodnejšiu pretekovú simuláciu.

V rýchlom pokuse sa Charlesovi Leclercovi podarilo prekonať Verstappena o tri desatiny sekundy, pričom časy odjazdili v porovnateľných podmienkach: Leclerc dokončil svoje kolo len o dve minúty neskôr ako obhajca titulu.

Porovnanie sektorových časov tiež ukazuje, že kým Max Verstappen vie byť o pár stotiniek sekundy lepší v prvom (zisk 0,072s) a treťom sektore (0,030s), Ferrari dokáže poriadne zabrať v prostrednej časti trate (0,294s). Leclerc tu našiel takmer celý svoj náskok. Verstappenovi určite nepomohlo, že s vyvážením auta stále nebol spokojný.

Bookmakeri Niké favorizujú (pred začiatkom FP3) Charlesa Leclerca. Kurzy na pole position na www.nike.sk:

  • 2,00 – Charles Leclerc
  • 2,65 – Max Verstappen
  • 6,00 – Carlos Sainz
  • 15,00 – Sergio Pérez
  • 17,00 – Lewis Hamilton
  • 20,00 – George Russell
  • 70,00 – Fernando Alonso

Nový hráč v strede poľa

Zelený Red Bull zatiaľ funguje. Aston Martin v Barcelone predstavil B-špecifikáciu svojho monopostu a strata na čelo sa razom zmenšila z dvoch sekúnd na polovicu. A to dokonca pri prvej skúsenosti s vylepšeným autom. Čím lepšie bude nastavené, tým viac desatiniek z neho získajú.

V prvom tréningu sa napríklad monopost ešte prehrieval. Tieto problémy sa podarilo medzi tréningmi odstrániť a piloti na to mohli trochu zatlačiť. “Na také nové auto to bol dobrý štart. Bol by som spokojný, keby sme rýchlostne rovno nadviazali na A-verziu. V aute je oveľa viac potenciálu a poskakovanie zmizlo. Teraz vieme jazdiť nižšie.”

Rovnako ako v Mercedese aj v Silverstone si od odstránenia poskakovania sľubujú zisk niekoľkých desatiniek sekundy na kolo. Odrazu sa zo Sebastiana Vettela stal druhý najlepší pilot zo stredu poľa po stálici Fernandovi Alonsovi. Spolu so Strollom si však budú musieť dať pozor na nehody, náhradné súčiastky chýbajú.

Alfa Romeo a McLaren v hmle

Najviac noviniek si do Barcelony priviezli Alfa Romeo a McLaren, no ich testovacie jazdy sa skončili predčasne. Z Valtteriho Bottasa sa stal divák po desiatich minútach pre problémy s pohonnou jednotkou, Lando Norris o chvíľu neskôr poškodil podlahu a v noci dostal nové šasi.

Alfa počas prvého tréningu experimentovala a až k večeru chcela zistiť, koľko desatín jej prinesie nový balík. Valtteri Bottas mal kompletnú sadu vylepšení, Čou len polovicu z nich. Žiaľ, veľa dát nenazbierali a pred sobotou je otázne, ako sa s tým vyrovnajú.

McLaren je na tom podobne, keďže Daniel Ricciardo mal preveriť len staršiu verziu auta. Andreas Seidl nechcel vyvodzovať závery z toho, že Norris bol počas prvého tréningu o 0,5 sekundy rýchlejší. “Nie je možné objektívne porovnať tieto dve verzie. Tie časy boli odjazdené na inak starých gumách, na trati nebola rovnaká premávka, programy neboli identické.”

Pozitívom je, že Norris podľa vlastných slov pocítil zlepšenie v niektorých oblastiach. Ricciardo skončil len pätnásty a hovoril o zlom vyvážení auta.

Alpine už tradične vpredu

Alpine predstavil relatívne málo noviniek oproti takému McLarenu, Alfe Romeo či Aston Martinu, no to Fernandovi Alonsovi neprekážalo. V piatok boli od neho rýchlejšie len Ferrari, Mercedesy a Red Bull.

Pred sobotou môže pomýšľať aspoň na siedme miesto, ak sa v Enstone nerozhodnú obetovať kvalifikačné tempo v prospech pretekového. V minulosti im totiž práve nedeľa robila problémy.

Haas bez vylepšení

Mick Schumacher a Kevin Magnussen nedostali žiadne nové hračky. Americká stajňa chce ešte lepšie pochopiť svoje auto a predstaviť jeden veľký balík približne na začiatku júla. Zatiaľ to však Haasu neuškodilo.

Schumacher s Magnussenom obsadili desiate a dvanáste miesto. Na prekvapenie inžinierov totiž monopost neposkakoval a oni si mohli dovoliť znižovať svetlú výšku auta. Len v druhom sektore vďaka tomu našli tri desatiny.

“V aute je ešte veľký potenciál,” hodnotil Schumacher. “Vylepšenia, ktoré si priniesla konkurencia, musia fungovať lepšie, no to sa nie vždy podarí. Ja som sa v aute cítil komfortne a mám pár nápadov, ako ho ešte zrýchliť.”

Image
Image

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 50 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!