Strategický ťahák Niké: Preteková rýchlosť? Veľká neznáma
Sobota v Miami len čiastočne naplnila piatkové predpoklady. Ferrari a Red Bull síce v kvalifikácii tradične kraľovali, no Mercedes sa náhle prepadol naspäť na pozície, na ktorých sa pohyboval aj v doterajšej časti sezóny. Dokáže sa v pretekoch pozdvihnúť a kto vlastne bude mať dostatok rýchlosti na víťazstvo? To je pred dnešnými pretekmi jedna veľká záhada. V skratke povedané: Predpovedať čokoľvek je takmer ako veštiť z krištáľovej gule.
V Miami pre účely Formuly 1 vybudovali úplne nový okruh, a tak sa tímy musia spoliehať len na dáta, ktoré nazbierali v piatok. Problémom však je, že týchto údajov je zúfalý nedostatok. Keďže oba piatkové tréningy boli prerušované červenými vlajkami, v podstate nikto nestihol odjazdiť rozumne dlhú pretekovú simuláciu.
Väčšina tímov stihla odjazdiť len jeden približne osemkolový stint na stredne tvrdej zmesi. Inžinieri odmietajú z neho vyvodzovať veľké závery, keďže to predstavuje len šesť meraných kôl, navyše v úplnom úvode životného cyklu sady so žltým označením. Oveľa cennejšie by bolo mať informáciu, akú rýchlosť dokážu monoposty vyvinúť v druhej polovici stintu.
Dnes totiž bude rozhodovať práca s pneumatikami, ktoré sa na rozpálenej trati začínajú prehrievať. Špecifický asfalt, ktorí mnohí piloti pripodobnili k šmirgľu, tomu len napomáha. “Momentálne vieme jediné: stredne tvrdá zmes bude v pretekoch z hľadiska degradácie a prehrievania lepšia ako mäkká,” znie z tábora Mercedesu.
Podľa piatkových krátkych simulácií sa však Mercedesu celkom darilo. George Russell na stredne tvrdej zmesi stratil na dvojicu Pérez-Leclerc len štyri desatiny sekundy, čo je menej ako v predchádzajúcich veľkých cenách. Aj Lewis Hamilton mohol byť rovnako rýchly ako jeho kolega, avšak počas prvých dvoch kôl svojho stintu jazdil až príliš opatrne a šetril svoje pneumatiky. Až v treťom kole zaradil vyšší prevodový stupeň a začal dosahovať rovnaké časy ako Russell, pričom v závere stintu už kolegu začal predbiehať.
Avšak, nech sa na to pozeráme akokoľvek, nemôžeme byť takí optimisti ako pred kvalifikáciou. Lewis Hamilton bude štartovať až zo šiesteho miesta, George Russell dokonca z druhej desiatky. A to sme k predpokladanej strate štyroch desatín na kolo neprirátali výrazný prepad, ktorý si Mercedes privodil experimentovaním v treťom tréningu. Ak sa vpredu nič nestane, veľmi dobré výsledky od strieborných nečakajme.
O víťazstvo sa aj na Floride budú biť Ferrari a Red Bully. Pérezov priemerný čas 1:33,952 bol len o jednu stotinku sekundy na kolo lepší ako Leclercov priemer, čo veľmi potešilo Helmuta Marka. “Držíme krok z pohľadu jedného kola aj na dlhšiu vzdialenosť.”
Otázka znie, či to Verstappenovi s Pérezom bude stačiť na predbiehací manéver. Ako sme už písali v článku o asfalte, mnohí piloti majú obavy, či sa vôbec bude dať predbiehať. Mimo ideálnej stopy vraj trať pripomína skôr štrk. Red Bullu tak nemusí pomôcť ani lepšia maximálka na rovinkách.
“Myslím, že v nedeľu budeme mať úplne iné auto ako Ferrari. Oni majú viac prítlaku a sú rýchlejší v niektorých zákrutách,” vysvetľoval po kvalifikácii Christian Horner. “S nami to budú mať v zákrutách o čosi ľahšie, ale my zas budeme oveľa rýchlejší na rovinkách. Bude to zaujímavý súboj,” nádejal sa šéf Red Bullu.
Aj Horner uznáva, že jeho chlapci budú potrebovať pomoc zo strany stratégov, ale aj šťastia či počasia. “Zatiaľ nikto neodjazdil poriadnu pretekovú simuláciu. Nik teda netuší, ako sa tieto pneumatiky opotrebúvajú. Budú dve zastávky rýchlejšie ako jedna? Budeme to musieť zistiť za pochodu.”
Nuž a nezabudnime na to najdôležitejšie: Ferrari má k dispozícii dôležitú strategickú výhodu, keďže Sainz môže pomáhať svojmu kolegovi. “Pre nás bude najdôležitejšie ich čím skôr rozdeliť, som si istý, že svoju hru zohrá aj tímová spolupráca a ochrana vedúceho jazdca. Prečo by to nevyužili?” rečnícky sa pýta Horner. “Kľúčový bude štart a následne prvých pár kôl.”
Ferrari tiež uznáva, že štart bude dôležitý, no rovnako tak všetko, čo bude nasledovať po ňom. Spomínané pneumatiky rozhodnú. “Videli sme, že Red Bull je extrémne silný, platilo to v piatok aj v sobotu ráno. Preto očakávame ťažkú veľkú cenu,” hovorí Laurent Mekies, športový riaditeľ Scuderie. “Nie sú rýchli len na jedno kolo, ale hlavne na rovinkách. Podľa mňa sa to v pretekoch bude odvíjať od toho, ako sa dokážeme voči nim na týchto úsekoch ubrániť a ako budeme manažovať pneumatiky.”
Stred poľa
Podobne ako Mercedes aj Alpine si pred kvalifikáciou robil zálusk na dobrú štartovaciu pozíciu. Alan Permane síce avizoval, že jeho tím je pripravený obetovať jednu-dve priečky na štarte v prospech lepšej pretekovej rýchlosti, napokon však tých pozícií bolo viac; Fernandovi Alonsovi na postup do Q3 chýbali štyri stotiny sekundy, o ktoré ho mal obrať Carlos Sainz. Rodák z Ovieda tak štartuje až z jedenásteho miesta, no s lepšími piatkovými priemermi ako Gasly, Norris aj Stroll pred ním. Na TOP10 by to Alpinu mohlo stačiť. Ak zase na Alonsa nenapľuje šťastena…
Oveľa spokojnejšie sa môže tváriť Valtteri Bottas. On síce v piatok neodjazdil žiadnu pretekovú simuláciu, ale jeho kolega Kuan-jü Čou bol na stredne tvrdej zmesi piaty najrýchlejší i napriek tomu, že s manažmentom pneumatík má oveľa menej skúseností ako borci okolo neho.
Dlhé jazdy celkom vyšli aj AlphaTauri, minimálne po prihliadnutí na predchádzajúce víkendy. Po Red Bulle mali dokonca bielo-modré monoposty najlepšiu maximálku.
McLaren stratil na Alpine v pretekových simuláciách dve, resp. štyri desatinky sekundy. V strede poľa bude rozhodovať to, ako veľmi sa inžinieri priklonili k pretekovým nastaveniam. “V strede poľa je to také tesné, že aj dve desatinky môžu spôsobiť veľký rozdiel. Veľa bude závisieť od toho, či dokážete zo svojho balíka vyžmýkať maximum,” poznamenal Norris.
Sumár piatkových pretekových simulácií podľa AMuSu:
Pilot | Priem. čas | Kolá | Pneu |
---|---|---|---|
Cunoda | 1:34,994 | 7 | soft |
Ricciardo | 1:35,543 | 4 | soft |
– | – | – | – |
Pérez | 1:33,952 | 8 | medium |
Leclerc | 1:33,962 | 8 | medium |
Russell | 1:34,319 | 8 | medium |
Magnussen | 1:34,347 | 7 | medium |
Čou | 1:34,628 | 8 | medium |
Alonso | 1:34,701 | 8 | medium |
Gasly | 1:34,739 | 8 | medium |
Ocon | 1:34,898 | 8 | medium |
Hamilton | 1:34,879 | 8 | medium |
Vettel | 1:35,111 | 8 | medium |
Ricciardo | 1:35,120 | 4 | medium |
Norris | 1:35,176 | 7 | medium |
Albon | 1:35,196 | 6 | medium |
Stroll | 1:35,218 | 8 | medium |
Schumacher | 1:35,943 | 8 | medium |
Štartový rošt a stratégie
Ako už iste všetci tifosi vedia, z prvého radu štartuje dvojica Ferrari v poradí Charles Leclerc, Carlos Sainz. Za nimi sa budú snažiť ich čím skôr rozdeliť Max Verstappen so Sergiom Pérezom. Tretí rad patrí bývalým tímovým kolegom Valtterimu Bottasovi a Lewisovi Hamiltonovi.
Z posledného miesta odštartuje Esteban Ocon, ktorý po nehode v treťom tréningu musel vymeniť šasi. FIA mu udelila výnimku na štart, keďže v druhom tréningu sa mu podarilo zajazdiť konkurencieschopný čas.
Dodávateľ pneumatík Pirelli predpovedá, že nás čaká strategicky veľmi zaujímavá veľká cena. Všetky tri predostreté stratégie sú totiž dvojzastávkové. Najvýhodnejšie vraj bude nasadiť dve tvrdé a jednu mäkkú zmes, no prakticky rovnako dobre sa bude dať dôjsť do cieľa na dvoch mediumkách a jedných hardoch. Mäkkú zmes použite len v okrajových prípadoch, radí Pirelli.
Čo nám zostalo na sklade? Väčšina pilotov je ideálne pripravená na minimálne jednu z vyššie uvedených “ideálnych” stratégií:
Pirelli po piatku zistilo, že najmäkšia zmes by mala mať výhodu 0,5 sekundy nad stredne tvrdou a 1,2 sekundy nad tvrdou.
Miami by mohlo patriť Scuderii. Okruh v blízkosti Hard Rock Stadium bude pre Red Bull a jeho víťazné nádeje predstavovať prekážku najmä svojím asfaltom, ktorý bude jazdcov trestať za akýkoľvek pokus o predbiehací manéver. Ferrari má všetko vo svojich rukách, po obsadení prvého radu nemôže pomýšľať na nič iné ako na double.
Kolega Valtteriho Bottasa Kuan-jü Čou v piatok ukázal, že Alfa Romeo má rýchlosť. Ak k tomu pridáme Bottasove skúsenosti a skvelú štartovaciu pozíciu, nevidím dôvod, prečo by do cieľa nemohol doraziť v prvej päťke.
Najväčším Bottasovým súperom bude zrejme Lewis Hamilton. Po tom, čo Georgeovi Russellovi absolútne nevyšla kvalifikácia, nebude mladík v službách Mercedesu útočiť na sedemnásobného majstra sveta.
Matúš Pavlík
Víťazom dnešných pretekov by mohol byť ten najspoľahlivejší a najbezchybnejší. Kurz 8 na Carlosa Sainza, ktorý štartuje z prvého radu, je preto veľmi lákavý. Španielsky pretekár stupňuje svoje tempo a jeho prvé víťazstvo v kariére je hádam len otázkou času.
Trochu odvážna je stávka na Georgea Russella, najmä keď vieme, že predbiehanie by tu mohlo byť kvôli špinavej trati náročnejšie, než sa pri pohľade na tvar okruhu zdá. V Imole však George predviedol dokonalý štart a myslím, že v pretekovom tempe bude opäť silný.
Posunúť sa do najlepšej desiatky by pre Fernanda Alonsa nemal byť veľký problém, keďže štartuje jedenásty. Jeho Alpine mal v Miami veľmi dobré tempo a aj keď nebola rýchlosť monopostu A522 v pretekovom tempe nijak závratná, získať jeden bodík by pre Fernanda nemal byť problém.
Tomáš Schügerl
Carlos Sainz by už dnes mohol pomyselné momentum otočiť vo svoj prospech. V kvalifikácii sa dokázal otriasť z piatkovej nehody a nebol ďaleko za Charlesom Leclercom. Očakávajú sa chaotické preteky, ktoré zvyknú Carlosovi sedieť – spomeňme si na boj o víťazstvo z Monzy 2020 či pódiá zo Soči a v Abú Zabí z minulého roka, keď sa skvele zorientoval v nepredvídateľných podmienkach. Tie by dnes mohol využiť vo svoj prospech.
Niečo mi našepkáva, že Mercedes by sa v pretekovom tempe mohol vrátiť k lepšiemu dojmu ešte z piatka. Lewis Hamilton by sa mohol posunúť dopredu a ak prídu príležitosti, určite ich využije, a môže z toho byť pokojne druhé pódium v sezóne.
Jednou z otázok pretekov je správanie pneumatík. Mimo ideálnej stopy je trať doslova strašná, pričom ešte nemáme dáta zo skutočne dlhých stintov, ako sa budú jednotlivé zmesi správať v horúcom počasí. Alex Albon predviedol v Austrálii fantastický dlhý stint na najtvrdšej zmesi, pričom tam štartoval tiež z konca poľa. Williams by mohol skúsiť nejakú „exotickú“ stratégiu a veľmi dobre jazdiaci Albon by mohol zase bodovať, zvlášť, ak bude na trati chaos.
Slavo Dzuričko
Súboj o prvé miesto je na prvý pohľad v réžii jazdcov Ferrari. Red Bull však rozhodne nenechá nič na náhodu a či už takticky alebo súbojom priamo na trati budú chcieť minimalizovať svoje bodové straty.
Okrem toho, o maximálny bodový zisk sa v rámci svojich možností bude pokúšať aj dvojica jazdcov Mercedesu. Aj napriek rozpačitým výkonom v tréningoch tipujem Lewisa Hamiltona na Mercedese v prvej päťke pilotov a Valtteriho Bottasa na Alfe Romeo zasa v prvej desiatke, aspoň s jediným bodíkom.
Máš svojho favorita na víťazstvo?
Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku každej veľkej cene v sezóne.
Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 50 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!
- Značky
- Partneri