To je vtip, kritizujú piloti asfalt v Miami. Predbiehanie im robí starosti | Magazín F1 - F1online.sk

To je vtip, kritizujú piloti asfalt v Miami. Predbiehanie im robí starosti

fotka k článku undefined
zdroj: LAT Images/Pirelli

Počas doterajšieho priebehu víkendu len málokto našiel pol dobrého slova, ktorým by pochválil povrch trate v Miami. Práve naopak, drvivá väčšina jazdcov začala asfalt kritizovať pre nedostatočný grip. Na niektorých úsekoch sa mnohí cítia skôr ako na štrku alebo na vode.

Problémy s asfaltom sa prvýkrát objavili už vo štvrtok. Stačilo, aby Bernd Mayländer v siedmej a sedemnástej zákrute prešiel so svojím bezpečnostným vozidlom a v trati zostali diery. Organizátori museli v noci tieto úseky opravovať.

Aby toho nebolo málo, čistiace auto polialo okruh hydraulickou kvapalinou, ktorá z neho začala vytekať. “Je to trochu ironické, že práve čistiace auto, ktoré má trať vyčistiť, rozlialo po trati množstvo hydraulickej kvapaliny a zničilo bitúmen,” ozrejmil Ross Brawn v sobotu. “Udialo sa to len na dvoch konkrétnych miestach, takže ide o špecifický problém, ktorý riešime.”

Tým sa však problémy ani zďaleka neskončili. Z pohľadu televíznych kamier síce trať vyzerá byť hladká, no pri bližšom skúmaní zistíme, že je v skutočnosti poriadne drsná. Podľa Maria Isolu organizátori pred víkendom ošetrili povrch vysokotlakovými čističmi, ktoré napríklad v minulosti využili aj v Istanbule.

“Na tejto trati použili štandardné vysokotlakové čističe,” prezradil šéf Pirelli Mario Isola. “Ony v podstate odstránia bitúmen na povrchu a odkryjú kamienky. Po tomto ošetrení sa miera priľnavosti navýši. Tu to však azda prehnali.”

Namiesto toho, aby trať ponúkala dobrý grip, sa naň práveže piloti sťažujú. Drsný asfalt opotrebúva predné pneumatiky, z ktorých odlietajú kúsočky gumy a kopia sa vedľa ideálnej stopy. “Ak ste vyšli na tú časť, boli ste stratení,” konštatuje Kevin Magnussen. “Máte tam pocit, akoby ste jazdili na vode alebo na štrku.”

Mimo pretekárskej stopy to bola katastrofa, no ani ona nebola v ideálnom stave. George Russell ju prirovnal k šmirgľu. “Máte grip, ale stále cítite, že sa auto hýbe.” Jazdci Alpinu zas vo vysielačke hlásili, že neustále jazdia po drobných kamienkoch.

“Ten povrch, to je vtip,” pokrútil hlavou Sergio Pérez, ktorý poukázal na to, že predbiehanie môže predstavovať problém. Ak sa totiž vykloníte z ideálnej stopy, budete veľmi riskovať. “Pretekanie bude náročné a jazdci budú robiť chyby, pretože nás dostali do tejto situácie.”

Podľa Fernanda Alonsa asfalt ani zďaleka “nespĺňa štandardy Formuly 1”. “Mimo ideálnej stopy je štrk, bude to ťažké,” pridal sa ku kolegom. “My s tým nevieme nič spraviť. Tento víkend musíme ponúknuť dobrú šou, ale do budúceho roka sa to musí zmeniť. Pretekať tu bude veľmi ťažké.”

A na dôvažok v sobotu večer sa nad okruhom prehnala búrka, ktorá z trate zmyla všetku gumu, ktorú na ňu monoposty naniesli v priebehu piatka a soboty, a tým aspoň čiastočne vyplnili drobné škáry v asfalte.

Daniel Ricciardo je presvedčený, že v pretekoch to bude problém. “Je úplne v pohode, ak nemáme na všetkých 23 okruhoch rovnaký povrch, podľa mňa je OK, ak sa trate trochu líšia a majú vlastný charakter. Na tomto povrchu sa však nejazdí dobre. Ani si nepoviete, že by to bola výzva, pretože tu sa musíte držať tej jednej stopy, inak už ani nie ste na trati. Takže namiesto toho, aby z toho bola výzva, máme len jednu voľbu, jednu líniu.”

Lando Norris by privítal, keby si organizátori v Miami vypýtali recept na asfalt od saudskoarabských promotérov. “Keby sme tu mali povrch ako v Saudskej Arábii, tak by sme mali veľa gripu a aj trať by vydržala také vysoké teploty. Všetci by sme sa tešili na vzrušujúcu nedeľu, pretože by sme mohli byť širokí, mohli by sme voliť rôzne stopy. Teraz sa však všetci budeme držať jednej línie. Tak sa ťažko preteká.”

“Je to hrboľaté. Príde mi to šialené, keď na to pomyslím,” pridal sa Lewis Hamilton. “Myslím si, že dnes by už ľudia mali byť schopní spraviť plochú cestu, to by malo byť relatívne jednoduché. Sú tu však prekliate veľké hrbole, napríklad na miestach, kde sa trať spája s niečím ďalším.”

Charles Leclerc predpovedá, že ak niekto bude chcieť úspešne zvládnuť predbiehací manéver, bude ho musieť dokonať už pred začiatkom brzdnej zóny. Najvhodnejšou príležitosťou by tým pádom mohla byť 1280 metrov dlhá rovinka.

“Všetci piloti sa sťažovali na nedostatok gripu mimo ideálnej stopy. Ak teda budete chcieť predbiehať, budete to musieť zvládnuť skoro pred brzdnou zónou. Len ťažko si viem predstaviť, že by sme sa tam vrhali zďaleka, pretože je tam málo gripu,” vysvetľuje Leclerc. “Dokonca aj na štarte by to v prvej zákrute mohlo byť náročné.”

Jazdci však požiadali FIA, aby situáciu v rámci možností zachránila. “Žiadali sme FIA, aby trať pred štartom čo najlepšie vyčistila, pretože by sa mohli začať objavovať chyby, za ktoré jazdci nebudú zodpovední. Toto je v podstate ako jazdiť na suchu, ale mimo ideálnej stopy na vode. Potrebujeme, aby nám riaditeľstvo pretekov pomohlo.”