logo F1online.sk

John Elkann o úspechoch: Zmenili sme kultúru vo Ferrari

John Elkann
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala1. 5. 2022

O tomto čase pred dvoma rokmi fanúšikovia Ferrari ešte ani netušili, aká katastrofálna sezóna ich čaká a ako budú preklínať Mattiu Binotta. Švajčiarsky inžinier na prekvapenie mnohých túto búrku ustál a v priebehu necelých dvoch rokov Ferrari doviedol k víťazstvám. Prezident automobilky John Elkann to pripisuje zmene kultúry.

Ak by sa Mattiovi Binottovi zosypal tím po vzore sezóny 2020 pred desiatimi rokmi, takmer určite by si musel hľadať nové zamestnanie. Taktika lietacích dverí však už veľmi dlho nežala svoje úspechy, a tak sa Scuderia i napriek nespokojnosti fanúšikov rozhodla zmeniť svoje fungovanie. Do Mattiu Binotta vložila dôveru a dnes zbiera ovocie.

“Rovnako ako naši tifosi, aj ja som veľmi rád, že Ferrari je na začiatku sezóny konkurencieschopné,” prezradil v rozhovore pre F1.com prezident Ferrari John Elkann a následne vysvetlil, čo sa vlastne v Scuderii zmenilo, že sa jej podaril taký obrat.

“V roku 2020 sme sa koncentrovali na F1-75 a i napriek všetkému tlaku, ktorému sme vtedy čelili, sme touto prácou poverili Mattiu a tím. Zmenili sme tiež tímovú kultúru: z kultúry obviňovania na kultúru zodpovednosti, teraz hľadíme na tím, nie na jednotlivcov. Vytvárame súdržné prostredie, no čo je najdôležitejšie, máme veľké ambície a pokoru,” hovorí 46-ročný rodák z New Yorku.

Kultúrna zmena sa odráža vo všetkých oblastiach, Elkann to vidí na tom, akí sú súdržní nielen jazdci, ale napríklad i mechanici. Zatiaľ čo pred dvoma rokmi boli pitstopy veľkou slabinou Ferrari, teraz mechanici spolu s inžiniermi spoločne popracovali na tom, aby sa situácia zlepšila.

A veruže sa aj zlepšila, dokonca i napriek tomu, že tento rok máme ťažšie osemnásťpalcové kolesá. “Máme dvoch skvelých jazdcov, ale dôležitejšie je, že tvoria tím. Ja osobne som veľmi pyšný na to, že od jazdcov, cez mechanikov až po inžinierov Ferrari všetci ťahali za jeden povraz. Vidíme to na našich výkonoch počas zastávok v boxoch. V roku 2020 sme mali len 48 percent pitstopov pod trojsekundovou hranicou, čo sme o rok zvýšili na 71 percent. Teraz sme na 81 percentách. To vypovedá o všetkom.”

Vlani v januári taliansky insider Leo Turrini prezradil, že John Elkann zrovna nežije motoršportom. Výkony stajne v efjednotke sú však pre značku veľmi dôležité, a tak aj súčasný prezident musel pričuchnúť svetu rýchlych kolies.

Elkann tvrdí, že od Ferrari nedáva ruky preč a nenecháva všetko len na Binottovi, práve naopak. “Ja som blízko tímu, som blízko Mattiovi, našim jazdcom, inžinierom a mechanikom, a to v Maranelle i na trati. Záleží mi na tom, aby som bol skutočne blízko, nie aby ma bolo vidieť, že som blízko.”

Na záver dôležitá otázka: Poputuje tohtoročná majstrovská trofej do Maranella? “Sľúbili sme, že budeme konkurencieschopní, to sme aj splnili. Od konkurencieschopnosti po zisk titulu je však rovnako ďaleko ako od cesty na Mesiac po cestu na Mars. Je to extrémne náročné. Dobre vieme, že o tituloch sa rozhoduje v posledných pretekoch, v posledných kolách. Svoju úlohu hrajú premenné, ktoré vieme ovládať, no mnohé nedokážeme. Preto je Formula 1 taká vzrušujúca a Ferrari je nadšené, že ide do tejto výzvy.”