Výbuch na Albonovom aute spôsobil zle nastavený brzdný balans | Magazín F1 - F1online.sk

Výbuch na Albonovom aute spôsobil zle nastavený brzdný balans

fotka k článku undefined
zdroj: FOM/Screenshot

Ak ste sledovali predsezónne testy v Bahrajne a tiež piatkovú kvalifikáciu v Imole, vypadnutie Alexa Albona vám muselo niečo pripomenúť. Napohľad takmer identický problém, ktorý viedol k výbuchu, sme totiž už videli v prípade Nicholasa Latifiho. Teraz niečo podobné postihlo jeho kolegu, no v tíme ubezpečujú, že nešlo o rovnaký prípad. Tentoraz bol dôvod o čosi banálnejší.

Alex Albon podľa oficiálnych výsledkov z kvalifikácie odjazdil len tri kolá, ani jeho z nich nebolo merané. V tom poslednom mu totiž zlyhali brzdy. Pravá zadná sa okamžite rozhorela, čo po pár stovkách metrov viedlo k relatívne veľkému výbuchu. Explózia premenila pravú zadnú časť auta na bezcenný odpad.

Dôvodom prehriatia brzdy však tentoraz nebola žiadna chyba v konštrukcii či pri ich montovaní. Ukázalo sa, že Alex Albon mal nesprávne nastavený brzdný balans po tom, čo prvé kolo odjazdil na intermediálnych pneumatikách. Keď následne zamieril do boxov a obul sliky, tím zabudol posunúť brzdný balans dopredu. Keďže na gumách do sucha Albon mohol brzdiť o čosi tvrdšie, aj brzdy sa začali zahrievať rýchlejšie. Tie zadné však nie sú stavané na takú záťaž.

“Na vode sme jazdili s brzdným balansom, ktorý bol nastavený pomerne ďaleko vzadu, pretože sme zadné brzdy nedokázali dostatočne zohriať,” prezradil výkonnostný šéf Williamsu Dave Robson pre The Race. “Keď sme sa vrátili na sliky, mali sme sa s balansom opäť posunúť dopredu. To sme spravili, až keď bolo neskoro.”

“Problém je v tom, že zadné brzdy sú chladené len slabo, keďže pohonná jednotka sa stará o väčšinu brzdenia,” skonštatoval narážajúc na jednotku MGU-K, ktorá ukladá časť brzdnej energie do batérie. “Akonáhle sa brzdy prehriali, zbadali sme to a robili sme maximum, aby sme ho spomalili, ale už nám začali odchádzať.”

“Pohybujete sa na hrane noža medzi tým, aby ste ich na vode zohriali dostatočne, a zároveň nie príliš, keď ste na suchu. Je to frustrujúce,” zhodnotil sklamaný Robson.

FOM/Screenshot

Nicholas Latifi mal v Bahrajne technický problém s brzdným systémom, tentoraz šlo o prostý ľudský faktor. Piloti Williamsu si však v oboch prípadoch odviedli svoju robotu dobre, pochválil ich snahu vrátiť sa s autom do boxov Robson.

Vďaka tomu, že vzduch stále chladil danú oblasť, sa oheň nerozšíril k ďalším komponentom, čo by bolo oveľa drahšie ako vymeniť pravú zadnú stavbu. “Aspoň sme dokázali, že v Bahrajne sme konali správne, keď sme sa pokúsili auto dostať späť do boxov. Vyzerá to zle, ale celá tá dráma postihla len ráfik. Až tak veľa vecí sa nepoškodilo, je to pomerne izolované v pravej zadnej časti. Určite bolo správne dostať auto späť do boxov a umožniť chlapcom, nech s tým okamžite niečo robia, než odstaviť auto a čakať na maršálov.”