Hamilton má na aute 1,5 kila senzorov naviac | Magazín F1 - F1online.sk

Hamilton má na aute 1,5 kila senzorov naviac

fotka k článku undefined
zdroj: LAT Images/Mercedes

Zisk piateho a šiesteho miesta to celkom nedokumentuje, no v Austrálii sme mohli vidieť, že Mercedes je stále vo veľkej kaši, ktorej hlavnou ingredienciou je poskakovanie. Aby sa ho konečne zbavili, inžinieri siahajú aj po pomerne neštandardných riešeniach, kvôli čomu Lewis Hamilton celý víkend jazdí s menším hendikepom.

Keď Lewis Hamilton počas pokvalifikačných rozhovorov hovoril o tom, že má iné auto ako kolega, ešte sme netušili, čo tým presne myslí. Až neskôr reportéri AMuSu vyskúmali, že Brit tým narážal na rozhodnutie tímu vybaviť jeho monopost extra senzormi, ktoré dovedna vážia až 1,5 kilogramu. Auto, ktoré má už beztak nadváhu, však práve nepožralo ďalšiu porciu burgera s hranolkami, ale zeleninového šalátu s chia semiačkami.

V konečnom dôsledku mu totiž tieto kilogramy pomôžu. Mercedes chce s ich pomocou zistiť, čo presne spôsobuje toľko skloňované poskakovanie auta, ktoré sa nedá dobre preskúmať vo veternom tuneli. Rýchlosť vetra v ňom je totiž obmedzená na 50 m/s, čo je len 180 km/h. Autá však začínajú poskakovať až v oveľa vyšších rýchlostiach.

Poskakovanie sa síce dá zahrnúť do matematických modelov, ale najskôr musíte presne vedieť, čo ho spôsobuje a kedy k nemu dochádza, čo sa dá vyskúmať len priamo na trati. Mercedes tak bude na Hamiltonovom aute zbierať dáta celý víkend s nádejou, že mu pomôžu urýchliť vývoj. “Učíme sa úplne nový štýl korelácie dát s traťou, veterným tunelom a simuláciami,” prezradil Toto Wolff, šéf tímu, ktorý chce stoj čo stoj “dať do laty” neposlušný monopost W13.

Lewis Hamilton svoje auto prirovnal k “zmiji”, keďže nikdy neviete, kedy zaútočí. “Svetlá výška sa neustále mení, hore, dolu, hore, dolu… Dôsledkom je, že keď zatočíte, netušíte, v akej pozícii je vaše auto a ono v závislosti od tejto pozície zareaguje buď pretáčavosťou, alebo nedotáčavosťou. Jazdiť v takom aute je skutočná výzva.”

V Austrálii sme však videli, že poskakovalo aj Ferrari, hoci nezdalo sa, že by to Maranellu nejako prekážalo. Prečo by si tým teda mal lámať hlavu Mercedes?

Jeden z inžinierov to vysvetľuje takto: “Ferrari poskakuje s nízkou frekvenciou, mohli by sme povedať, že akoby v spomalenom zábere. Naše a autá ostatných však poskakujú vo vysokých frekvenciách. Vo Ferrari sa tento pohyb hore-dolu zastaví, akonáhle pilot zatočí do zákruty, u nás sa však prenáša až do nej, čo nahlodáva jazdcovo sebavedomie.”

Výsledkom je strata v rýchlych sekciách. “Na Ferrari strácame sekundu len v rýchlych zákrutách 9, 10 a 12,” poznamenal Toto Wolff, ktorý však verí, že monopost s minimalistickými bočnicami ukrýva veľkú rýchlosť, aj keď tá sa nachádza uprostred labyrintu. “Verím tomuto konceptu a v konečnom dôsledku nemáme inú alternatívu. Postaviť nové auto by trvalo príliš dlho.”

George Russell pred dvoma týždňami uviedol, že 99 percent problémov Mercedesu spôsobuje poskakovanie. Jeho šéf však teraz dopĺňa, že problémov je viac. “Máme tu viac otvorených hlavolamov, jedným je hmotnosť. Som optimistom, že to nakoniec zvládneme. Bude to o dva alebo o päť pretekov? To nie je dôležité. Mojou úlohou je myslieť na dlhodobé hľadisko, na najbližších päť až desať rokov. Dôležité je, aby sme sa z tejto epizódy poučili a vrátili sa silnejší.”