logo F1online.sk

Alonso už prišiel o jeden motor, Rossi hovorí o „detských chorobách“

Fernando Alonso
© XPB/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 4. 2022

Spoľahlivosť je vo Formule 1 po rokoch opäť dôležitou témou. Vlani sme stáli na konci vývojového cyklu, takže problémov so spoľahlivosťou bolo o poznanie menej. Teraz sú však s novými autami, novými palivami a zmrazením vývoja motorov opäť aktuálne. Prvým jazdcom, ktorý má v novej sezóne takmer isté, že dostane penalizáciu za výmenu komponentov, je Fernando Alonso.

Tretie preteky a tretí spaľovací motor? Nuž, španielsky matador čelí podobnej realite, ako v časoch neslávnej kooperácie McLarenu a Hondy. Jeho Alpine mal technické problémy počas predsezónnych testov, počas prvej Veľkej ceny Bahrajnu i druhej Veľkej ceny Saudskej Arábie.

V prvom prípade preteky dokončil na deviatom mieste, no kvôli motoru nevyťažil z monopostu maximum. Tím sa preto rozhodol v Džidde nasadiť nový spaľovací motor, ktorý však nevydržal ani jeden víkend a pätnásť kôl pred koncom pretekov prinútil dvojnásobného majstra sveta odstúpiť. Opäť sa pritom jednalo o problém so spaľovacím motorom, konkrétne s vodným čerpadlom. Šéf tímu Laurent Rossi v priebehu tohto týždňa médiám potvrdil, že tento motor je už nenávratne „po smrti“.

„Problém nebol s motorom ako takým, ale jeho čerpadlom,“ povedal Rossi pre francúzske Auto Hebdo. „To viedlo k problémom s chladením, čo spustilo tak trochu domino efekt, motor sa menej chladil, teplota oleja stúpla, atď. Skrátka to prinieslo ďalšie obavy.“

„Fernando bol schopný pokračovať a motor fungoval, ale určite nie v ideálnych podmienkach. Rozhodli sme sa preto zastaviť.“

„Zlyhalo čerpadlo a príčinu problému sme identifikovali. Dúfam, že do Melbourne sa nám to podarí napraviť. Sú to také detské choroby s komponentami, ktoré sme ešte nemali možnosť úplne preveriť. Platí to však pre všetky tímy. Pozitívom je, že sa nejedná o štrukturálny problém. Samotný motor a jeho architektúru nemožno spochybniť, pretože pracuje tak, ako sa od neho očakáva,“ hovorí Rossi.

Kým osud „bahrajnského“ motora ešte nie je spečatený a podľa všetkého nie je nenávratne zničený, ten „saudskoarabský“ to už má za sebou. Alonso tak v Austrálii pravdepodobne nasadí už tretí spaľovací motor, čím dosiahne maximálny pravidlami povolený počet na celú sezónu. Zrejme sa už nedá očakávať, že by to Fernando zvládol do konca sezóny bez trestu.

„Problém je v tom, že čerpadlo je integrované do motora. Odpojilo sa a spadlo do motora. Ak by sme to chceli opraviť, museli by sme rozbiť blok motora a tesnenie. Tento motor je teda navždy stratený. Aj keď jeho integrita nie je narušená, znamená to pre nás o jeden motor menej pred zvyškom sezóny,“ povedal Rossi.