Detektívka v padoku: Naznačil Horner, že auto Mercedesu nie je v poriadku?
Najobzeranejším monopostom prvého bahrajnského dopoludnia bol istotne Mercedes W13. Dramaticky zoštíhlené bočnice prekvapili dokonca aj tvorcov pravidiel, nuž nečudo, že súperi si chcú na nové auto posvietiť a zistiť, či je všetko na ňom v súlade s pravidlami. Ako prvý začal dvíhať ruku a namietať Christian Horner, aj keď o pár minút neskôr zatĺkal. V padoku sa začala detektívka: Naznačil Horner, že auto Mercedesu môže porušovať pravidlá?
Mercedes obrátil štandardné riešenie bočníc úplne naruby. Vstupný otvor je teraz takmer obdĺžnikový a vypína sa do výšky priamo pri kokpite. Namiesto tradičného podseknutia sa na spodnej časti práveže rozširuje, zatiaľ čo nad ním vytŕča bočná nárazová štruktúra so spätným zrkadlom.
“Nový Mercedes podkopáva ducha pravidiel. Z nášho pohľadu sú niektoré súčiastky nelegálne,” vyhlásil Christian Horner len pár minút po odhalení Mercedesu W13 pre nemecký AMuS. Onedlho sa o jeho slovách dopočul aj Toto Wolff, ktorý krútil hlavou: “Ako môže vedieť polhodinu po tom, čo naše auto zbadal prvýkrát, že má byť nelegálne?”
Tu by na scénu mohol nastúpiť monsieur Hercule Poirot. Hovorca Red Bullu totiž vyhlásil, že Christian Horner sa k novému Mercedesu vôbec nevyjadril. Na druhej strane AMuS stopercentne trval na tom, že sa so šéfom Red Bullu zhováral, dokonca z pomerne rozsiahleho rozhovoru pripravil článok.
Vyplynulo z neho, že Christian Horner paradoxne nelamentoval nad veľmi štíhlymi bočnicami, ale nad spomínanými spätnými zrkadlami a novým krídlom, ktorý vzniklo okolo bočnej nárazovej štruktúry. Táto štruktúra podľa článku 13.5.1.b technických pravidiel nesmie byť viditeľná zvonku, teda celá musí byť zaobalená do karosérie.
Mercedes to zariadil vytvorením nového “krídla”, na ktoré je pripevnené spätné zrkadlo. Podľa strieborných šípov je vytvorenie takéhoto krídla legálne, pretože ho považujú za súčasť upevnenia zrkadla. Nie všetky tímy však s takýmto výkladom súhlasia.
Možno si ešte spomínate na rok 2018, kedy sa Ferrari rozhodlo upevniť spätné zrkadlá na svätožiaru. Aj vtedy sa intenzívne debatovalo o tom, či je toto upevnenie skutočným upevnením, alebo len šikovným trikom, ako v tejto oblasti nepovolene usmerňovať tok vzduchu.
V tomto zmysle by sa mohol pokúsiť argumentovať aj Red Bull: “Krídlo” okolo bočnej nárazovej štruktúry v skutočnosti nebolo vytvorené za účelom upevnenia zrkadla, ale úplne iným. Viac už povedal Christian Horner, ktorého cituje AMuS: “Toto nie sú úchyty zrkadiel, ale dve krídla. A okrem toho sú spojené s vertikálnymi deflektormi. Tie nemajú nič spoločné s upevnením zrkadla.”
Tieto drobné deflektory priamo pod zrkadlom sú natočené smerom preč od osi monopostu. Red Bull ich preto vníma ako prvok, ktorý má za úlohu odkláňať turbulentný vzduch preč od auta. “Z nášho pohľadu Mercedes zašiel priďaleko, toto nie je v duchu pravidiel. Z nášho pohľadu sú tieto krídelká nelegálne,” znie verdikt britského rodáka. V Mercedese vraj nezavládla panika, FIA mala totiž k dispozícii všetky potrebné nákresy už týždne dopredu.
Čo na to Red Bull? Takmer v rovnakej chvíli, keď AMuS zverejnil Hornerove slová, sa ozval jeho hovorca, ktorý poprel, že by sa šéf stajne na túto tému s niekým bavil. “Christian Horner neposkytol žiaden rozhovor na tému auta Mercedesu. Všetky citácie, ktoré sú mu pripisované, sú chybné.”
“AMuS dnes v padoku hovoril s Hornerom, môžete nám veriť,” kontroval nemecký novinár Andreas Haupt, ktorého vyjadrenie potvrdili aj ďalší redaktori nemeckého magazínu. “Neviem, prečo to spravili,” čudoval sa aj Tobi Grüner nad zatĺkaním.
Vtom Red Bull ustúpil: “Aby sme všetko objasnili, oficiálne sme nekomentovali auto Mercedesu a ani nebudeme.” Tak či onak, na Hornerových oficiálnych-neoficiálnych vyjadreniach sa padok začal dobre baviť.
Všetko zavŕšil v rozhovore pre Sky Sports: “Som trochu prekvapený z toho, že tu čítam vyjadrenia, ktoré som vraj mal vysloviť. No tak to už raz chodí… Ak mám byť úprimný, priveľa pozornosti som tomu nevenoval,” dopĺňa na margo auta Mercedesu. “Je to dosť odlišný aerodynamický koncept, no teraz je na aerodynamikoch a konštruktéroch, aby sa naň pozreli.”