Andretti to so vstupom do F1 myslí vážne, dohodol si už aj motory
Michael Andretti už Medzinárodnú automobilovú federáciu požiadal o povolenie zostaviť vlastný tím vo Formule 1. Akonáhle toto povolenie dostane, podľa jeho otca a majstra sveta F1 Maria Andrettiho je pripravený naplno rozbehnúť prípravy. Nepôjde však o žiadne úvodné formality, tie už má potenciálny formulový nováčik vybavené — vrátane rokovaní o dodávkach pohonných jednotiek.
Vstúpiť do Formuly 1 s vlastným tímom už nie je také jednoduché a lacné ako v minulosti. Po podpise Concordskej dohody a so súvisiacimi zmenami v prerozdelení financií či zavedení rozpočtového stropu by sa totiž vlastnenie tímu malo stať ziskovým biznisom, ktorý chce Liberty Media chrániť.
Vedenie F1 si dá pozor na záujemcov o vstup do kráľovnej motoršportu a určite nebude chcieť narušiť sľubne vyzerajúci model, ktorý sa podarilo dať dokopy. Nové tímy prv budú musieť presvedčiť, že to s pretekaním myslia vážne a vo Formule 1 nechcú len zbohatnúť.
Navyše platí, že čím viac tímov budeme mať, o to viac sa budú musieť uskromniť existujúce stajne; celkový balík prize money sa totiž bude rozdeľovať medzi väčší počet hladných krkov. S týmto súvisí aj 200-miliónový vstupný poplatok, ktorý špekulantov odradí od nepremysleného príchodu do F1 a existujúcim tímom aspoň čiastočne vynahradí to, o čo prídu, keď sa budú prerozdeľovať peniaze za získané body.
Nič z toho však neodradilo Michaela Andrettiho, ktorý sa už niekoľko rokov snaží dostať do najvyššej motoristickej kategórie. Teraz má plán a aj cieľ: V roku 2024 sa predstaviť na okruhoch Formuly 1.
Tím by mal dostať meno Andretti Global a mal by mať svoju základňu v Anglicku. Nová továreň so svetovými parametrami by zas mala stáť v Indianapolise neďaleko Andrettiho sídla IndyCar a Indy Lights. Viac už prezradil Mario Andretti, majster sveta z roku 1978, pre IndyStar: “Továreň v Indianapolise bude samostatná (od továrne IndyCar), ale všetko bude napokon pod jednou veľkou strechou. Spolu, ale oddelene.”
Výstavba zázemia by sa mala začať okamžite po schválení prihlášky. “Michael na tomto pracuje už dosť dlho, no rozhodol sa vybrať iným smerom, keďže žiaden tím nie je k dispozícii na predaj,” potvrdzuje úmysel svojho syna rozšíriť štartové pole o jedenásteho účastníka Andretti. “Na tejto ceste sú už dosť ďaleko. Ak bude schválené, aby sa mohli pridať k súčasným desiatim tímom v F1, hneď na druhý deň sú pripravení pustiť sa do toho. K tomu však ešte nedošlo.”
Andretti si domáce úlohy už spravil, podarilo sa mu dokonca dohodnúť si dodávku pohonných jednotiek, hoci jeho otec nechcel prezradiť, od ktorého výrobcu. Okrem toho sa pomaly začal aj nábor zamestnancov. “Pracovali tvrdo na tom, aby si zabezpečili zamestnancov. Niektorí ľudia, ktorí boli v minulosti súčasťou startupov, sú v zálohe.”
“Všetko je pripravené,” pokračuje i na margo toho, či je Andretti pripravený zaplatiť spomínaný 200-miliónový poplatok, pokiaľ mu ho vedenie neodpustí. “Splnili všetky požiadavky, všetko, čo k tomu patrí. Idú do toho s otvorenými očami a so všetkými prerekvizitami.”
“Neviem, ako sebaisto sa môžete cítiť. Skrátka dúfate, že všetci majú najlepšie úmysly. Z Michaelovho pohľadu je to obrovský záväzok. Myslí to vážne a v dobrej viere, no teraz je všetko v rukách FIA a tímov Formuly 1, aby to schválili. Neprišlo to z rozmaru, je to skutočné. Keď Michael upriami svoj zrak na niečo, je neoblomný. Obklopil sa správnymi ľuďmi, ktorí ho podporia, a robí to poriadne,” zdôrazňuje.
Andrettiovcom teraz nezostáva iné len čakať. Momentálne ani oni netušia, ako dlho bude trvať posudzovanie ich žiadosti. “Viem len, že tvrdia, že na tom pracujú. Vyzerá to tak, že mu povedali len toľko. On vie splniť všetko, o čo ho požiadajú. Teraz sú na ťahu oni.”
“Ja osobne som nadšený z tejto možnosti. Nie je žiadnym tajomstvom, koľko toho pre našu rodinu znamená Formula 1 a motoršport, boli by sme už aktívni všade. Musíte mať ambície a Michael sa veľmi nezastavuje. Toto je Michaelova vec a bodka. Takto bude pokračovať až do konca jeho profesionálneho života. My žijeme a dýchame motoršportom,” doplnil Mario Andretti.