logo F1online.sk

Peter Bayer pripustil odchod Masiho z pozície riaditeľa pretekov

Max Verstappen vedie pole po štarte VC Rakúska 2021
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík28. 1. 2022

S blížiacou sa novou sezónou vrcholí aj riešenie kontroverzie zo záverečnej veľkej ceny vlaňajšieho ročníka. Max Verstappen sa v Abú Zabí stal novým majstrom sveta, avšak zásadným spôsobom ťažil z rozhodovacieho procesu v podaní riaditeľa pretekov Michaela Masiho. Od toho večera visí Austrálčanov osud na vlásku a stále častejšie sa hovorí o jeho odchode.

Vyšetrovanie udalostí zo záverečného podujatia sezóny stále prebieha. Na verejnosť presakujú nejaké informácie, avšak tie nie sú oficiálne. Britská BBC vo štvrtok s odvolaním na vlastné vysokopostavené zdroje uviedla, že FIA sa chystá pozmeniť riadiacu štruktúru pretekov. Tiež hovorí o konci Michaela Masiho v pozícii riaditeľa pretekov.

Oficiálne vyjadrenia to síce nie sú, ale BBC v piatok priniesla aj slová Petra Bayera. Ten bol donedávna generálnym sekretárom FIA pre motoršport, dnes je v „kabinete“ nového prezidenta Mohameda bin Sulajema šéfom FIA pre Formulu 1.

„Michael urobil v mnohých ohľadoch skvelú robotu. To sme mu aj povedali,“ prehlásil Bayer, ktorého cituje BBC. „Je tu však tiež možnosť, že budeme mať nového riaditeľa pretekov.“

FIA však jedným dychom pripúšťa, že v danom momente toho mal Masi na pleciach priveľa. Čelil ohromnému tlaku a o všetkom musel rozhodnúť sám. To zrejme povedie k vzniku novej štruktúry, ktorej cieľom je odbremeniť riaditeľa pretekov a eliminovať tlak zo strany tímov.

„Sledujeme možnosti, ako by sme mohli rozdeliť úlohy riaditeľa pretekov. Ten je totiž športovým riaditeľom, traťovým delegátom a bezpečnostným delegátom. To je skrátka priveľa. Keby boli tieto úlohy rozdelené medzi viacerých ľudí, znížilo by to záťaž na riaditeľa pretekov,“ povedal Bayer.

Ten reagoval aj na viaceré zmeny v pravidlách, ktoré sú taktiež na programe dňa. Problematickou otázkou je finišovanie pretekov za bezpečnostným vozidlom. Tímy si totiž neželali, aby sa niečo také stávalo a preteky sa majú končiť „riadne“. Existuje možnosť, že dôjde k zavedeniu podobného pravidla, ako v americkej sérii NASCAR, kde sa v prípade výjazdu bezpečnostného vozidla v závere pretekov, zastaví odpočítavanie kôl pred vjazdom do toho predposledného.

Ak však k zavedeniu niečoho takého dôjde, bude potrebné vyriešiť otázku paliva, aby sa nestalo, že kvôli tomu niektorému z pretekárov dôjde benzín ešte pred cieľom.

„Tímov sme sa opýtali, či je ich požiadavka, aby preteky neboli finišované za safety carom stále aktuálna. Všetci povedali, že áno,“ hovorí Bayer.

Taktiež povedal, že šéfovia tímov po novom už nebudú môcť hovoriť priamo s riaditeľom pretekov. Naznačil, že kompetencia hovoriť s ním sa vyhradí jednej osobe, ktorá pravdepodobne bude reportovať svoju správu jednému z asistentov riaditeľa.

„Manažéri tímov stále budú môcť komunikovať – musia však byť schopní klásť otázky,“ prehlásil Bayer. „Chceme naďalej počúvať a akceptovať požiadavky. V budúcnosti sa však riaditeľ pretekov bude môcť koncentrovať na svoje úlohy a už nebude ničím rozptyľovaný.“

Bayer však na záver tohto všetkého podčiarkol, že on stojí v pozícii, z ktorej môže „len“ radiť a navrhovať. Svoje návrhy zmien predloží prezidentovi FIA zrejme v podobe, ktorú sme predstavili. Samotný prezident ich potom predloží Svetovej motoristickej rade.

Súvisiace články