logo F1online.sk

V Brawne si pred sezónou 2009 mysleli, že inžinieri spravili chybu

Jenson Button, Brawn GP 2009
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala25. 12. 2021

Stojíme pred bránami novej éry. V sezóne 2022 nás čakajú nové technické pravidlá, v ktorých inžinieri vidia ďalšiu výzvu a s nadšením už takmer celý rok pracujú na tom, aby našli viac desatín sekundy ako súperi. Niekedy zostanú sklamaní, no inokedy je tých desatín až toľko, že tomu nedokážu uveriť…

Niečo také sa pred sezónou 2009 stalo tímu, ktorému nechýbalo veľa k tomu, aby zanikol. Honda sa totiž na konci roka 2008 rozhodla opustiť Formulu 1, čo spôsobilo v stajni zemetrasenie. Nasledovalo veľké prepúšťanie — okolo tristo zamestnancov si muselo hľadať inú prácu — a hrozilo, že v roku 2009 bude na štarte o jeden tím menej.

Tím napokon prežil, keď sa ho ujal Ross Brawn, ktorému Honda nechala stomiliónový rozpočet a Mercedes mu poskytol svoje motory. Nik však nečakal, že bude na tom až tak dobre, že ovládne celý ročník 2009.

Ako už dnes dobre vieme, inžinieri Hondy, resp. Brawnu odhalili šikovný trik, ktorý dnes poznáme pod pojmom dvojitý difúzor. Ten poskytol bielym monopostom také množstvo prítlaku, o akom sa súperom ani nesnívalo.

“Vedeli sme, že z toho bude slušné auto, pretože sme doňho vložili toľko úsilia a začali sme tak skoro,” hovorí Andrew Shovlin, dnes šéf traťových inžinierov Mercedesu, vtedy pretekový inžinier Jensona Buttona, v podcaste Beyond the Grid. “Rok predtým v Hockenheime, ktorý bol približne v strede sezóny, sme sa dostali do bodu, keď sme si povedali: Dobre, zabudnime na sezónu 2008 a koncentrujme sa na nové pravidlá pre rok 2009.”

A hoci stajňa všetky zdroje preorientovala na nový ročník relatívne skoro, v tíme boli opatrní. “V skutočnosti sme začali uvažovať nad tým, že to auto môže byť naozaj rýchle, až keď sme my nešli na testy a ostatní testovali v Portimau.”

V druhej polovici januára do Portugalska vycestovalo päť tímov: McLaren, Williams, Renault, Toyota a Toro Rosso, ktoré však nenasadilo nový monopost, ale auto z roku 2008. Vďaka tomu časy jasne ovládlo; pred najbližším prenasledovateľom malo náskok dvoch sekúnd na kolo.

“Bolo tam to Toro Rosso a bolo jasne najrýchlejšie zo všetkých,” spomína Shovlin, ktorého tím na testoch nebol, no na základe simulácií prišiel na zaujímavú vec: “My sme dokázali nájsť všetok stratený výkon a odhadovali sme, že s naším autom budeme rovnako rýchli.”

Inžinierov začali hlodať pochybnosti. “Začali sme si uvedomovať — tak počkať, to znamená, že sme o takmer dve sekundy na kolo rýchlejší ako všetci ostatní. Potom si pomyslíte, že ste sa niekde museli pomýliť…”

No nepomýlili sa. “Nič nás nepripravilo na to, keď sme sa v Barcelone pustili do jázd. Vtedy sme si povedali, prepána, toto vyzerá poriadne rýchle.” Brawn uzavrel testovaciu štvordňovku s časom 1:18,926, čo bol o sekundu lepší výkon ako ten v podaní Wiliamsu.

Rýchlosť Brawnu na predsezónnych testoch sa hneď v prvých pretekoch ukázala ako skutočná, keď Jenson Button a Rubens Barrichello získali dvojité víťazstvo. V prvej polovici sezóny zbieral Jenson Button neuveriteľné výsledky, keď z prvých siedmich veľkých cien vyhral šesť. Následne začali vyhrávať aj súperi, ktorí sa tiež pustili do vývoja dvojitého difúzora a na špici už končili aj v Red Bulle a McLarene. To však už bolo neskoro.

“Získali sme double, ale double sme si rozhodne nezaslúžili,” okomentoval Veľkú cenu Austrálie Ron Meadows, športový riaditeľ stajne. “Kvôli dvom šokujúcim pitstopom sme boli na prvom a štvrtom mieste, avšak Seb [Vettel] a [Robert] Kubica sa v posledných kolách zrazili.”

Brawnu okrem nehody Vettela s Kubicom pomohlo aj niečo iné; jeden z kľúčových mechanikov. “Problémy nám robilo tankovanie. Náš tradičný mechanik, ktorý tankoval v predchádzajúcich sezónach, odišiel z tímu v rámci prepúšťania nadbytočných zamestnancov. Jeho sme si však chceli nechať, to len on sa rozhodol, že chce byť inštalatérom.”

“Tak sme nejako zvládli Melbourne a uvedomili sme si, že potrebujeme pár vecí zmeniť. Tak som mu zavolal a on prišiel ako víkendová výpomoc. V sobotu večer priletel, aby za hodinovú mzdu tankoval, a po pretekoch by okamžite šiel na štrnásť dní domov k svojmu inštalatérstvu, nuž a potom by sa zas vrátil,” spomína Meadows.

V tom mu do toho skočil dobre naladený Andrew Shovlin: “A dosť sa to oplatilo, pretože pri zastávkach v boxoch sme hneď ušetrili okolo osem sekúnd!”

Hlavný stratég tímu James Vowles ešte poznamenal: “Na ten rok máme plno spomienok. V každých pretekoch sa niečo stalo, každé preteky v nás zanechali osobité spomienky, ktoré v nás zostanú navždy a nezmenia sa. Mali sme výnimočné pocity.”