logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Verstappen nemusí žialiť, na softoch sa mu darilo

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala12. 12. 2021

Kvalifikácia nám pripravila zaujímavú zápletku v boji o titul. Max Verstappen bude totiž štartovať na menej trvácnej mäkkej zmesi ako Lewis Hamilton za ním. Môže to udržať? Čo môžeme predpokladať na základe piatkových pretekových simulácií?

V Red Bulle spočiatku plánovali postúpiť do tretej časti kvalifikácie na stredne tvrdej zmesi, avšak Max Verstappen tú svoju prebrzdil v prvej zákrute, keď rozbiehal druhý meraný pokus. Na prebrzdených pneumatikách určite štartovať nechce, čo ho prinútilo siahnuť po softoch.

Podľa viacerých tímov v padoku to však nie je ani zďaleka taký hendikep, ako by sa mohlo zdať. Mäkkú zmes schvaľujú vo Ferrari a ani Alpine nevidí veľkú nevýhodu v štarte na pneumatikách s červeným označením. Ba možno práve naopak, keďže odštartovať na nej bude o čosi výhodnejšie.

Lewis Hamilton dokonca po kvalifikácii prehlásil, že podľa neho Red Bull zahral divadielko a v prvej zákrute prebrzdil naschvál. Šlo o psychologickú hru, keď sa Red Bull snažil sám seba vykresliť v pozícii outsidera, ktorý nemôže inak, len odštartovať na mäkších pneumatikách, hoci presne tie si vysníval už v sobotu pred západom slnka?

Viacero indícií vypovedá o tom, že táto konšpirácia predsa len nemusí byť až tak pritiahnutá za vlasy, ako by sa spočiatku mohlo zdať. O týchto indíciách sme už podrobnejšie písali v článku o vyjadreniach Lewisa Hamiltona, no nespomenuli sme azda to najdôležitejšie: pretekovú rýchlosť na softoch.

Red Bull mal v piatok vynikajúce simulácie. Max Verstappen na mäkkej zmesi odjazdil osem kôl, pričom jeho priemer sa zastavil na hodnote 1:28,409. Tento výkon nevieme porovnávať priamo s Mercedesmi, keďže Hamilton s Bottasom softy obišli, no niečo z neho predsa len vieme vyčítať.

Lewis Hamilton obišiel okruh na mediumkách dovedna dvanásťkrát v rámci pretekovej simulácie a dosiahol priemerný čas 1:29,113, teda o sedem desatín pomalší ako Max Verstappen na gumách o stupeň mäkších.

Podľa údajov Pirelli mäkká zmes je rýchlejšia o 0,6s na kolo ako stredne tvrdá, no inžinieri top tímov sa skôr prikláňajú k hodnote 0,4s na kolo. Dodávateľ pneumatík totiž vo svojej infografike musí spriemerovať časy celého štartového poľa, čo pri pohľade na konkrétne tímy môže skresľovať analýzy.

Nuž a aj priame porovnania pri iných tímoch nasvedčujú tomu, že v pretekoch sa mediumky a softy nebudú líšiť o 0,6 sekundy na kolo. Alpine totižto rozdelil svojim pilotom stratégie a Esteban Ocon na mäkkých pneumatikách bol len o desatinku rýchlejší ako Fernando Alonso na stredne tvrdej zmesi, pričom obaja odjazdili podobne dlhý stint, Ocon dokonca dlhší. Vo Ferrari sa stalo niečo podobné; Leclerc na softoch získaval na Sainza s mediumkami približne 0,4 sekundy na kolo.

Čo nám všetky tieto časy hovoria? Že Hamiltonovu stratu 0,7 sekundy nemôžeme vysvetliť len rozdielom v pneumatikách. Samozrejme, svoju rolu bude zohrávať palivo, no je dôležité poznamenať, že porovnávame prvý stint s prvým stintom z pretekovej simulácie, takže až taký dramatický rozdiel medzi množstvom paliva by nemal byť.

Aj v Mercedese majú jasno: tím nemá ani zďaleka takú pretekovú rýchlosť, akú by si želal, a ak Red Bull v noci z piatka na sobotu neobetoval priveľa z pretekovej rýchlosti, mal by mať navrch.

“To jedno kolo sa u nás rodilo pomerne ľahko,” konštatoval po piatku šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin, “ale dlhé jazdy neboli nič moc. Ani jeden z našich jazdcov nebol obzvlášť spokojný so svojím autom.”

Avšak, aby sme neporovnávali len rôzne pneumatikové zmesi a na základe nich odhadovali, že Red Bull by mohol mať navrch, pripomeňme, že aj Sergio Pérez na mediumkách bol o 0,052 sekundy rýchlejší na jedno kolo ako Lewis Hamilton v podobne dlhom stinte. Verstappenov štvorkolový stint na mediumkách s ostatnými nevieme priamo porovnávať, pretože odjazdil len spomínané štyri kolá, navyše s prázdnou nádržou na konci tréningu.

Pilot Priemerný čas Dĺžka stintu Pneumatiky
Verstappen 1:28,409 8 soft
Sainz 1:29,271 3 soft
Leclerc 1:29,647 12 soft
Ocon 1:29,852 16 soft
Ricciardo 1:30,233 12 soft
Cunoda 1:30,257 14 soft
Latifi 1:30,947 10 soft
Mazepin 1:31,312 3 soft
Verstappen 1:28,102 4 medium
Perez 1:29,061 11 medium
Hamilton 1:29,113 12 medium
Bottas 1:29,167 15 medium
Norris 1:29,860 16 medium
Alonso 1:29,940 14 medium
Sainz 1:30,108 12 medium
Vettel 1:30,110 13 medium
Gasly 1:30,359 13 medium
Stroll 1:30,552 12 medium
Giovinazzi 1:30,685 10 medium
Russell 1:30,949 13 medium
Schumacher 1:31,766 10 medium
Mazepin 1:32,026 11 medium
Räikkönen 1:29,946 6 hard

“Na jedno kolo sme jasne rýchlejší ako Red Bull, v dlhých jazdách nás jasne predbehli. Max odjazdil veľmi dobrý stint na mäkkej zmesi. Ten na mediumkách bol krátky, ale už aj z tých štyroch kôl vieme povedať, že tu má navrch,” ozýva sa z Mercedesu.

A hoci na základe týchto údajov to vyzerá tak, že Red Bull bude mať výhodu, nemusí to tak byť. Chýba nám totiž porovnanie na tvrdej zmesi, ktorú tímy budú chcieť využiť v druhej polovici pretekov, takže v tomto smere máme ešte pár neznámych premenných.

Nezabudnime tiež na to, že stredne tvrdá zmes Mercedesu poskytne väčšiu strategickú voľnosť. Prvý stint vie natiahnuť, čo zvyšuje šancu, že mu zahrá do karát prípadný výjazd bezpečnostného vozidla. A ak sa Mercedes nepokúsi o undercut, na konci pretekov by mal mať čerstvejšie pneumatiky. Môže skúsiť útok po vzore VC USA a vyhrať titul v samotnom zábere veľkej ceny.

Negatívom štartu na stredne tvrdej zmesi sú horšie vyhliadky po zhasnutí červených svetiel. Na rošte musí spraviť všetko pre to, aby ho nik nepredbehol.

V neposlednom rade by sme mali pripomenúť slová Valtteriho Bottasa zo soboty, keď uviedol, že sa upísal mäkším nastaveniam auta, čo ho v kvalifikácii spomalilo, no v pretekoch by mu to malo pomôcť.

Dnes to bude napínavé a určiť, kto sa napokon stane víťazom, je prakticky nemožné. Red Bull by mal mať na svojej strane pretekovú rýchlosť, Mercedes zas strategické možnosti. Obrovskú rolu preto zohrá šťastie.

A keď sa už bavíme o tom šťastí. Na okruhu Yas Marina máme rovnaké obrubníky ako v Katare, kde sme videli defekty Valtteriho Bottasa, Landa Norrisa, Georgea Russella aj Nicholasa Latifiho. Pirelli malo obavy, že by sa podobný scenár mohol zopakovať aj v Abú Zabí, a preto sa v spolupráci s riaditeľstvom pretekov dohodliona tom, že v noci z piatka na sobotu budú niektoré obrubníky obrúsené.

Ide najmä o obrubníky okolo piatej a deviatej zákruty. Po vykonaných úpravách však Pirelli stále nebolo spokojné, nuž uvidíme, či obrubníky zahrajú niektorému z ašpirantov na titul do karát.

Štartový rošt a stratégie

Pole position získal Max Verstappen pred Lewisom Hamiltonom. Za nimi budú štartovať Lando Norris, Sergio Pérez a Carlos Sainz, všetci traja na mäkkých pneumatikách. V prvom kole sa tak môžu pokúsiť predbehnúť Lewisa Hamiltona, hoci Lando Norris v sobotu prezradil, že je z toho trochu nervózny a nevie, či by sa mal pliesť do boja o titul.

Zdôraznime, že Nikita Mazepin v dnešných pretekoch nebude štartovať kvôli pozitívnemu testu.

Image

Max Verstappen po prebrzdení v druhej časti kvalifikácie prišiel o jednu dobrú stredne tvrdú sadu, hoci ešte stále má jednu k dispozícii. Nevieme však, či ide o tú prebrzdenú alebo o kus z tretieho tréningu. Zrejme však nebude chcieť použiť ani jednu z nich. To mu možno nebude veľmi prekážať, pretože má na sklade dve čerstvé tvrdé sady, ak by sa napokon veľká cena odjazdil na dva pitstopy.

Lewis Hamilton štartuje na stredne tvrdej zmesi a na výber má ešte jednu novú tvrdú a pár opotrebovaných sád všetkých troch typov.

Image

A ak nevyjde na trať bezpečnostné vozidlo, Max Verstappen sa s prehľadom môže pokúsiť o jednu zastávku v boxoch. Podľa predpovedí Pirelli sa veľká cena dá odjazdiť aj so stratégiou soft-hard, ba dokonca papierovo má byť rovnako rýchla ako strategicky najoptimálnejšia voľba medium-hard.

Po druhej tvrdej zmesi by azda siahol len v prípade, ak by sa na trati nečakane objavil Bernd Mayländer. Dvojzastávkové stratégie by totiž mali byť pomalšie aj v prípade, ak v ostatných dvoch stintoch nasadíte stredne tvrdú a tvrdú zmes, dve tvrdé sady ani nehovoriac.

Podľa Pirelli sú rozdiely v pneumatikách na úrovni 0,6 sekundy medzi softami a mediumkami, nuž a stredne tvrdú a tvrdú zmes delí jedna celá sekunda.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Hoci pred piatkom bolo ťažké si predstaviť niečo také, v druhom tréningu Red Bull ukázal, že má vynikajúcu pretekovú rýchlosť a určite by v Abú Zabí mohol získať dvojité pódium. Pomerne odvážny tip, ale kurz nie je na zahodenie.

Júki Cunoda ako jediný pilot mimo Mercedesu z prvej desiatky odštartuje na stredne tvrdej zmesi. Celý víkend navyše predvádza peknú jazdu a potvrdzuje, že okruh Yas Marina mu svedčí. Dnes by určite mohol skončiť v prvej osmičke.

Tomáš Schügerl

Dovolím si povedať, že druhé miesto je pre Lewisa Hamiltona paradoxne lepšie než to prvé. Predstavte si totiž, že by štartoval na strednej zmesi z pole position, a hneď za ním by bol Max Verstappen na mäkkej sade. Po štarte by z toho mohla byť poriadna „mela“, čo je niečo, čo si Lewis rozhodne nepraje. Takto má stále strategickú výhodu, vie sa vyhnúť akejkoľvek hrozbe kontaktu po štarte, a strategicky by mohol dostať Maxa tam, kam potrebuje. Stále si myslím, že Lewis to dnes zvládne a získa majstrovský titul.

Sergio Pérez napriek nie úplne vydarenej druhej polovici sezóny v Abú Zabí zabral. Musí sa uznať, že v kvalifikácii odviedol parádnu tímovú prácu, no stále dokázal zvládnuť aj svoje vlastné časy, a odštartuje štvrtý. Tretí McLaren Landa Norrisa by v pretekovom tempe pre Checa nemal predstavovať problém, pričom predpokladám, že Pérez sa bude snažiť držať čo najbližšie k vedúcej dvojici a akokoľvek strategicky pomôcť Maxovi.

Sú to posledné preteky sezóny, technika i ľudské zdroje idú z posledného. Stať sa môže aj nepredvídateľné, a z toho by mohli ťažiť piloti mimo dvoch najlepších tímov. Lando Norris otvoril sezónu štvrtým miestom v Bahrajne, a pokiaľ zvládne štart z tretej priečky a vyjde mu stratégia, aj dnes by mohol skončiť v najlepšej štvorke.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!