logo F1online.sk

Hamilton šípi blaf. Verstappen vraj prebrzdil naschvál

Lewis Hamilton
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala11. 12. 2021

Keď fanúšikovia Red Bullu v druhej časti kvalifikácie zbadali, že Max Verstappen na stredne tvrdej zmesi prebrzdil, istotne sa sklamane chytali za hlavu. Možno nemuseli. Lewis Hamilton má podozrenie, že Red Bull také čosi plánoval už od začiatku kvalifikácie a v nej sme videli len pekne zahrané divadielko.

Čo sa vlastne v druhej časti kvalifikácie stalo? Max Verstappen začal svoje jazdy na stredne tvrdej zmesi, na ktorej zajazdil kolo 1:23,189 len štyri tisíciny sekundy za prvým pokusom Lewisa Hamiltona. Trochu prekvapivo sa však Holanďan s týmto časom neuspokojil a pustil sa do ďalšieho ostrého kola, ktoré už nedokončil. Po prebrzdení v prvej zákrute zamieril do boxov.

Komentátori Sky Sports sa počas kvalifikácie spojili s Christianom Hornerom a na prebrzdenie sa ho spýtali. Načo vôbec Max Verstappen rozbiehal druhý ostrý pokus? “Videli sme, že sme neboli v celkom komfortnej pozícii s ohľadom na zlepšovanie trate. Neboli sme si istí, o koľko sa trať zrýchli. Chceli sme mať istotu, preto sme odštartovali to druhé kolo. Žiaľ, v prvej zákrute sme prebrzdili.”

Pri slovách Christiana Hornera a pohľade na výsledky Q2 nejeden nadvihne obočie. Max Verstappen by spomínaným kolom 1:23,189 s veľkým prehľadom postúpil do Q3. V druhej časti by obsadil štvrté miesto 0,044 sekundy za Lewisom Hamiltonom. Bolo treba sa tak veľmi báť o postup?

Táto otázka zrejme nahlodáva aj Lewisa Hamiltona. “Je to zaujímavé, ja som vždy pri všetkom trochu skeptický. Keď sa vrátime, so záujmom sa pozriem na všetky dáta a palubné zábery. Je veľmi nezvyčajné, aby niekto prebrzdil v prvej zákrute.”

“Ak naozaj prebrzdil v prvej zákrute, tak sa ešte len uvidí, či sme z pohľadu pneumatík vo výhodnejšej pozícii alebo nie. Alebo možno oni vedia niečo, čo my nevieme a celý čas bol toto ich plán,” špekuloval druhý muž kvalifikácie na tlačovke.

Pred novinármi v mixzóne svoj pohľad ešte podčiarkol. “To ich prebrzdenie v prvej zákrute bolo zaujímavé. Je to konšpirácia, ale nikto neprebrzdí v prvej zákrute. A ak áno, nie je to veľké prebrzdenie. Je zrejmé, že to spravili úmyselne, rozhodli sa pre mäkkú zmes. Taký je môj názor, možno sa mýlim, no dúfam, že my sme si zvolili správne.”

Sám Hamilton je so svojou voľbou spokojný. “My sme sa v dlhých stintoch trochu viac trápili s mäkkými pneumatikami. Myslím si, že máme správne gumy, ale uvidíme zajtra.”

Konšpiračnej teórii úmyselného prebrzdenia mierne nahrávajú aj vyjadrenia iných tímov z padoku, ktoré trvajú na tom, že mäkká zmes nie je vôbec taká nevýhodná, ako sa môže zdať. Vybrali si ju totiž aj vo Ferrari, Alpine a McLarene. Niektorí dokonca dobrovoľne.

“Veríme, že mäkká zmes nám umožní byť v pretekoch rýchlejší,” vysvetľuje šéf Ferrari Mattia Binotto. “V Q2 sme mohli postúpiť aj na stredne tvrdej zmesi, ale úmyselne sme sa rozhodli siahnuť po mäkkej.”

Ferrari sa tak rozhodlo na základe piatkových simulácií. V nich sa ukázalo, že softy toho vydržia celkom dosť. “Dáva nám to slobodu vybrať si medzi jednou a dvomi zastávkami. Nemyslím si, že by Verstappen obišiel zle,” skonštatoval 52-ročný Švajčiar. Aj Christian Horner počas kvalifikácie konštatoval, že podľa ich dát môžu stále staviť na jednu zastávku.

V Alpine to tiež nechceli skúsiť na mediumkách. “Už od začiatku sme boli rozhodnutí pre mäkké gumy. Nevýhoda v porovnaní s mediumkami je príliš malá na to, aby sme v Q2 riskovali ich nasadenie,” vysvetľuje operačný riaditeľ stajne Alan Permane. Ak to piloti na mäkkej zmesi zvládnu do približne osemnásteho kola, môžu prezuť rovno na tvrdú sadu a ísť až do cieľa. “Ak to zvládneme do toho bodu, možná je aj jedna zastávka.” Red Bullu tým pádom ani nebude vadiť, že už na sklade nemá žiadne čerstvé mediumky.

Verstappenovi hrá toto všetko do karát ešte aj z iného uhla pohľadu. Keď sa rozhodne zamieriť do boxov, pravdepodobnosť toho, že by spadol do premávky, bude dosť nízka. Celá prvá desiatka s výnimkou Mercedesov a Cunodu totižto stavila na rovnakú stratégiu ako on. A Cunoda určite nebude robiť pilotovi Red Bullu problémy.