logo F1online.sk

Ricciardo šetril a šetril, nenásytnému systému to však nestačilo

Daniel Ricciardo
© McLaren Media Centre
Milan Kubala
Milan Kubala22. 11. 2021

Daniel Ricciardo v Katare patril medzi tých pomalších pilotov a napokon skončil mimo prvej desiatky. Malo to však objektívnu príčinu. Kvôli chybe v systéme dostal Austrálčan už na začiatku pretekov príkaz šetriť palivo tak drasticky, že v niektorých momentoch jazdil pomalšie o dve sekundy na kolo.

Po štarte zo štrnásteho miesta mal Ricciardo už beztak oklieštené ambície, ako keby sa prebojoval do Q3. Avšak akúkoľvek snahu vyšvihnúť sa na bodované pozície zmarili pokyny tímu a softvéru, ktorý pilota McLarenu nútil jazdiť veľmi konzervatívne. Tím si túto chybu uvedomil až po polovici pretekov a vtedy už bolo neskoro s tým niečo robiť.

“Už veľmi skoro v pretekoch sa mi na volante objavilo varovanie ohľadom paliva, to bolo vlastne už v prvom kole,” rekapituluje Daniel Ricciardo. “Ignoroval som to, bolo zvláštne dostať ho tak skoro. Dosť zavčasu mi však povedali šetri, šetri, šetri palivo.”

Austrálčan sa po okruhu doslova vliekol, no odkaz na volante stále trval na svojom. “Začal som šetriť a myslel som si, že už šetrím až moc, no nestačilo to. Tak mi Tom (Stallard, Ricciardov inžinier) hovorí, že potrebujeme šetriť viac, že to nestačí, a tak podobne. Šetril som tak veľmi, že mi začali chladnúť pneumatiky a brzdy. V niektorých chvíľach sme boli pomalší o dve sekundy o kolo. Nuž a keď vám ochladnú brzdy a pneumatiky, stratíte aj grip, ocitnete sa v takej špirále.”

“Vyzeralo to, akoby sme nedošli do cieľa. Šetril som tak veľmi, že aj vy by ste dokázali ísť rovnako rýchlo ako ja,” ukázal smerom k reportérke Sky Sports. “Šetril som tak veľmi a tak skoro, ako ešte nikdy. V každej zákrute som len plachtil a aj tak to nestačilo.”

“Nemalo zmysel to robiť, pretože sme sa prepadávali, no robili sme to, lebo sme postupovali podľa inštrukcií. A v jednej chvíli mi povedali, aby som už nešetril. Bol som zmätený. Šlo jasne o chybu systému. Potom sme zatlačili, ale preteky už boli stratené. Niečo sa pokazilo, buď sme sa prerátali, alebo sme niečo zle odčítali,” povzdychol si Ricciardo.

To v nedeľu nebol jediný Ricciardov problém. Namiesto toho, aby v prvom kole získal nejaké pozície k dobru, spadol zo štrnásteho miesta na šestnáste. V prvej zákrute totižto začal brzdiť až príliš skoro, čím súperom dovolil pretlačiť sa cez neho.

“Ak si dobre spomínam, bol som medzi Strollom a Charlesom, a keď som sa priblížil k prvej zákrute, tak som už nič nevidel,” vysvetľuje. “Ak nevidíte apex, tak hľadáte svoje brzdné značky, no ja som žiadne nezbadal. Nemal som ani poňatia, kde je prvá zákruta.”

“Tak som ubral plyn, no bolo príliš skoro. Bol som v strede. Potom sa pozriem, či som sa vedel dostať do inej pozície, ale v podstate som nič nevidel, nevedel som, kde som. Zvoľnil som, aby som v prvej zákrute nespravil niečo hlúpe a netrafil niekoho prevodovku,” prezradil po pretekoch. Nakoniec svoje pocity dokázal zhrnúť do jednej vety: “Som rád, že je to za nami, mali sme veľmi bolestivé preteky.”

Súvisiace články