logo F1online.sk

Ak zbadáme to flexibilné krídlo, protestujeme, odkazuje Horner

Mercedes zozadu, zadné krídlo, červené svetlá, Hamilton a Bottas
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala19. 11. 2021

Komisári sotva doriešili veci z Brazílie a už sa schyľuje k ďalšiemu dlhému prešetrovaniu. Red Bull avizuje, že ak sa Mercedes rozhodne nasadiť zadné krídlo so špeciálnou flexibilnou spodnou klapkou, tak bude protestovať. Potvrdil to Christian Horner medzi piatkovými tréningmi.

Na tlačovej konferencii šéfov tímov sa podarilo dať dokopy veľmi zaujímavú dvojicu: Christiana Hornera a Tota Wolffa. A z tejto tlačovky budeme čerpať zaujímavé vyjadrenia ešte niekoľko dní. S výhľadom na aktuálny súťažný víkend v Katare si však najviac pozornosti vypýtala slovná výmena o zadnom krídle strieborných šípov.

Toto zadné krídlo má mať šikovnú vychytávku. V minulosti bolo bežné, že sa vďaka flexibilite zadného krídla dokázala prehnúť smerom dozadu vrchná klapka zadného krídla a tým znížiť odpor monopostu. To sa do veľkej miery podarilo odstrániť cez leto, keď FIA klepla po prstoch Red Bullu, čo bola reakcia na Mercedes, ktorý začal v tomto smere čeriť hladinu.

Teraz má pravidlá ohýbať sám Mercedes, no spôsobom, ktorý momentálne nikto nevie presne odhaliť, všetko je totižto pomerne dobre ukryté. Podľa špekulácii v padoku sa Red Bull od bývalého zamestnanca Mercedesu, ktorého vzal na palubu, dozvedel, že sa má prehýbať smerom dozadu a nadol nie vrchná, ale spodná klapka zadného krídla.

Možno sa pýtate, prečo by to malo byť proti pravidlám? Nuž to je otázka, ktorú si kladie celý padok. A jedno možné vysvetlenie je v článku 3.6.3 Technických pravidiel F1, na ktorý zhodou okolností doplatil Mercedes pred týždňom.

Píše sa v ňom totiž, že štrbina medzi vrchných a spodným elementom zadného krídla sa musí pohybovať v rozsahu 10-15 mm v čase deaktivovaného DRS a v rozsahu 10-85 mm v momente, keď je zadné krídlo otvorené.

Ak sa však spodná klapka zadného krídla dokáže prehýbať smerom nadol, štrbina sa prirodzene zväčší. Otázka je, či sa zväčší až natoľko, že presiahne povolených 15, resp. 85 milimetrov. Ak áno, auto Mercedesu by malo menší odpor, a tým pádom aj vyššiu maximálku. Red Bull sa pravdepodobne bude snažiť dokázať práve toto.

Christian Horner sa preto na tlačovke otočil k svojmu súperovi a na rovinu sa ho na flexibilitu zadného krídla spýtal. “Ako vysvetlíš tie zárezy za koncovej lište zadného krídla?” Wolff na to zareagoval pokojným hlasom. “Myslím, že je to v rámci toho, čo je dovolené, a preto je to OK.”

Čo vlastne sú tieto “zárezy” alebo v angličtine “score marks”, na ktoré naráža Horner? Jedna teória hovorí, že ak by sa spodný element zadného krídla ohýbal, na koncovej lište zadného krídla by to v mieste deformácie mohlo zanechať drobné trhliny podobne, ako keď ohýbate plast a v mieste ohybu sa začne vrchná vrstva materiálu “trhať”. Tieto trhliny by mohli byť dôkazom, že súper robí niečo nekalé.

Podľa druhej teórie je to celé naopak, a síce v Mercedese sa pokúsili cielene spraviť zárezy do koncovej lišty zadného krídla, aby zadné krídlo oslabili. Cieľom je dosiahnuť, aby sa vďaka tomu začala ohýbať spodná klapka zadného krídla.

Podľa portálu motorsport.com by zas Horner mohol svojimi vyjadreniami o “score marks” narážať na tento odtlačok spodnej klapky zadného krídla (viď. obrázok). Keď sa jeho vrchná časť prehne dozadu, na pravej strane zanechá bielu “šmuhu”. Následne sa vráti do pôvodnej pozície, ale značka zostane na koncovej lište.

motorsport.com

Nech už Horner myslel čokoľvek, nechce to nechať len tak. “Buďte si istí, že ak to tu uvidíme na ich aute, tak budeme protestovať,” varovne odkázal. “Tu je to pravdepodobne menej dôležitý faktor, hoci v prvom tréningu sme opäť videli vysokú maximálku, medzi našimi autami bol rozdiel asi 7 km/h. Avšak najmä v Džidde a Abú Zabí by sme mohli vidieť podobnú situáciu ako v Brazílii, kde sa s ich autom skrátka nedalo súperiť.”

Šéf Red Bullu napokon prezradil, že podľa neho sa táto vychytávka objavila po pretekoch v Silverstone. Odvtedy sa Mercedesu darí čoraz viac vylepšovať túto techniku a v posledných dvoch veľkých cenách to dotiahol takmer do dokonalosti.

“V tomto smere platia veľmi podrobné pravidlá. Direktívy, ktoré vyšli pred Azerbajdžanom, mali reálny efekt,” pripomenul boj Mercedesu proti flexibilnému krídlu Red Bullu Horner. Mercedes mal teraz veci dotiahnuť ešte ďalej. “Myslím, že toto je ešte pokročilejšie.”

“Spôsob, akým to funguje, je skrytý. Na kamere je ťažšie to odhaliť, ale už od Maďarska môžeme vidieť ich výkon na rovinkách. Najmä na posledných dvoch veľkých cenách stúpol exponenciálne. To nám, samozrejme, robí starosti. A preto o tom Adrian [Newey] a Paul [Monaghan] diskutovali s FIA,” vysvetlil Horner.

Toto Wolff vraj s prípadným protestom nemá žiadne problémy. “Je to jeho názor a je absolútne v poriadku a v rámci pravidiel požadovať objasnenia či protestovať. Tak to vo Formule 1 chodí.”