logo F1online.sk

Alpine posunul v Brazílii tímovú taktiku na novú úroveň

Fernando Alonso a Esteban Ocon
© Twitter/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 11. 2021

Už druhý víkend po sebe to tímy Alpine a AlphaTauri ťahajú v Pohári konštruktérov bok po boku. V Brazílii bol ich bodový zisk ekvivalentný, čo znamená, že Alpine si vďaka víťazstvu v Maďarsku udržal celkové piate miesto. Piloti tímu z Enstone sa v Brazílii vytasili s veľmi zaujímavou taktikou, ktorou sa usilovali udržať za sebou Pierra Gaslyho. Síce neuspeli, no niečo také vídavame vo Formule 1 len veľmi zriedka.

Piloti Alpinu v Brazílii zariskovali a skúsili to na jednu zastávku v boxoch. Tá sa síce neukázala ako najrýchlejšia, ale Francúzi to zdá sa majú takto radšej. Len si spomeňte na Estebana Ocona, ktorý to v Turecku dal bez výmeny pneumatík. Tandem Alonso – Ocon však v pretekoch ukázal ešte niečo omnoho zaujímavejšie a sú dokonalou ukážkou toho, čo AlphaTauri momentálne chýba – druhý pilot.

V 51. kole zastavil Pierre Gasly u mechanikov po druhýkrát. Postupne sa doťahoval na svojich hlavných konkurentov v Pohári konštruktérov. Na boxovom múriku Alpinu neotáľali a rozhodli sa pre tímovú réžiu. V úsilí maximalizovať svoje šance nariadili Oconovi pustiť pred seba rýchlejšieho Fernanda Alonsa. V 56. kole sa Gasly priblížil do dosahu DRS. Esteban vtedy vo vysielačke požiadal svoj tím, nech spomalia Alonsa tak, aby mohol využiť otvorené zadné krídlo na svoju obranu. A ten poslúchol.

„Povedzte Fernandovi, nech spomalí, môžeme ho udržať za sebou,“ znela Oconova vysielačka. Piloti Alpinu sa pokúsili spolupracovať v snahe zlepšiť svoje šance na úspech. Alonso pritom nielenže poskytol Oconovi DRS, ale tiež zmenil svoj prejazd cez niektoré zákruty tak, aby tímovému kolegovi príliš nevíril vzduch. Ocon tak dokázal získavať čas navyše aj v zákrutách.

„Posunuli sme tímovú taktiku na úplný vrchol,“ povedal Ocon po pretekoch. „Nanešťastie to nestačilo na udržanie Gaslyho za nami, ale pre nás oboch to boli veľmi pozitívne preteky. Ukázali sme, ako veľmi chceme udržať to piate miesto v Pohári konštruktérov.“

„Bola to zábava. S Fernandom sme si vymenili pozície a akonáhle sa Gasly dotiahol, povedal som do vysielačky, že by bolo dobré, keby mi poskytol DRS na obranu a on reagoval okamžite. Tiež zmenil svoj prejazd skrz poslednú zákrutu, takže som mohol ísť vnútornú stopu bez nutnosti čeliť špinavému vzduchu,“ opísal Ocon taktiku pilotov Alpinu.

„Dokázali sme Gaslyho udržať za sebou tri alebo štyri kolá, no nebyť tejto taktiky, predbehol by nás okamžite. Je to úplne na limite toho, čo môžete po taktickej stránke urobiť, ale bola to obrovská zábava. Bolo to tvrdé, ale férové,“ dodal.

Piloti Alpinu s touto svojou snahou neuspeli a Gasly sa napokon dostal na siedme miesto, Ocon skončil ôsmy a Alonso deviaty, áno, v závere došlo k opätovnej výmene pozícií, keďže Fernando nezískal žiadnu pozíciu navrch. Výsledný bodový zisk je tak pre oba tímy úplne identický a bitka bude pokračovať v Katare. Je však dosť pôsobivé sledovať, ako si piloti francúzskeho tímu vedia v pretekoch pomôcť. Veľká cena Maďarska bola toho ďalším skvelým príkladom.