logo F1online.sk

Marko stretol realitu a motor Mercedesu: Nevyzerá to dobre

Christian Horner, Helmut Marko, Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala15. 11. 2021

Bude Veľká cena Brazílie v tohtoročnom šampionáte predstavovať zlom, po ktorom začnú majstrovské nádeje Red Bullu vyprchať a Lewis Hamilton smelo vykročí za rekordným ôsmym titulom? V tábore červených býkov sa toho reálne začínajú obávať po tom, čo Mercedes predviedol na Interlagose. Aj z vyjadrení Helmuta Marka už cítiť istú dávku pesimizmu.

“Max dal do toho všetko,” poznamenal Helmut Marko, ktorý svojmu jazdcovi určite nemohol nič vyčítať. Hoci vo finálnej klasifikácii na Hamiltona stratil viac ako desať sekúnd, veľkú časť pretekov sa statočne držal vpredu a odmietal pred seba pustiť súpera.

Hamilton mal však na rovinkách obrovskú výkonnostnú výhodu, ktorú Red Bull pripisuje trom veciam. Do istej miery sadaniu zadnej časti Mercedesu, údajne príliš flexibilnému zadnému krídlu, no v prvom rade výkonnej pohonnej jednotke v útrobách Britovho monopostu.

Helmut Marko sa nestačil čudovať nad výkonom Mercedesu W12, ktorý sám opísal ako “neskutočný”. Vraj už v šprinte ho bolo badať. “Už vtedy mi bolo jasné, že všetko bude musieť do seba zapadnúť ak chceme mať v pretekoch nejakú šancu.”

Spočiatku to všetko do seba veruže pekne zapadalo, veď Verstappen a Pérez sa hneď po štarte dostali do čela pretekov. Nedokázali sa však na ňom zabetónovať. Lewis Hamilton akýkoľvek náskok, aký sa pokúsili vybudovať si, zbúral s razanciou vodiča buldozéra.

“Hamilton to vyhral na rovinkách,” analyzuje Marko. “Max bol v prostrednom sektore v priemere o dve až tri desatiny rýchlejší, riskoval všetko a jazdil na limite. To, samozrejme, malo svoj dopad na pneumatiky. Avšak bol to jediný spôsob, ako sa nenechať predbehnúť na rovinkách.”

Táto výhoda v druhom sektore sa napokon ukázala ako nedostatočná. “Stalo sa to, čoho sme sa obávali,” sklonil hlavu športový poradca Red Bullu a obrátil zrak na Hamiltonovu pohonnú jednotku. “Je zrejmé, že jeden konkrétny motor spravil z pohľadu výkonu pokrok. Možno je to ich vôbec najlepší. A samozrejme, je nový, to tiež vieme. Bojovať proti tejto kombinácii skrátka nebolo možné. Hamilton na rovinkách zakaždým získal veľa času.”

Pár slov pridal aj Christian Horner: “Akýkoľvek iný jazdec potreboval byť 0,4 sekundy za súperom, aby mohol pomýšľať na predbiehací manéver. Mercedes to dokázal z 0,9 až jednej sekundy a na konci rovinky útočili na brzdách.”

“V Mercedese sme v posledných sezónach taký motor nevideli, aspoň pokiaľ si spomínam,” pokračuje Marko. “Neuveriteľné! A je to len Hamiltonov motor. Všetky ostatné sa pohybujú na normálnych hodnotách. Mercedes spravil majstrovský ťah, keď v kľúčovej fáze sezóny dokázal dať dokopy takú raketu.”

Odkiaľ pochádza všetok ten výkon? To je otázka, ktorá bude zamestnávať inžinierov Red Bullu. Zatiaľ na ňu spoľahlivú odpoveď nemajú. “Nad tým sa teraz zamýšľame, už sme si prizvali aj inžinierov Hondy. Radi by sme vedeli, ako to funguje. My to však s pomocou pohonnej jednotky Hondy vykompenzovať nevieme.”

Mnohí fanúšikovia dumajú tým, či by Red Bull nespravil lepšie, ak by aj on v Sao Paule dal svojmu jazdcovi novú pohonnú jednotku, veď čerstvý motor Hamiltonovi pomohol vyhrať. Marko si i napriek tomu nemyslí, že by výmena motora Verstappenovi pomohla rovnako ako Mercedesu: “Získali by sme tri až päť kilowattov.” To je ekvivalent len štyroch až siedmich konských síl.

Avšak motor Mercedesu v rámci životného cyklu prichádza o konské sily oveľa rýchlejšie ako Honda, čo znamená aj väčší rozdiel vo výkone nového a starého motora. “V prípade Mercedesu sa bavíme o úplne iných číslach,” poznamenal 78-ročný Rakúšan. “Tipujem, že dobrých 15 kW.” To je už slušných 20 konských síl, ktoré sme mohli pekne vidieť aj pri porovnaní Bottasovej a Hamiltonovej rýchlosti: “S Bottasom sme vedeli bojovať. A povedal by som, že aj jeho výkon sa pohybuje na normálnych hladinách.”

Valtteri Bottas dostal trest za nový spaľovací motor v Soči a potom v Austine. Znamená to, že v priebehu troch víkendov sa výkon pohonnej jednotky vráti na normálnu úroveň? To je dobrá otázka, ktorá zatiaľ zostáva bez odpovede.

Ak by to bola pravda, v Katare a Saudskej Arábii môže Hamilton kraľovať. “Ak to bude takto pokračovať, v šampionáte to už nebude vyzerať dobre. Mám obavy. Teraz musíme dúfať v to, že sa bude bojovať až do posledných pretekov.”

“Uvidíme, ako to pôjde v Dohe. Džidda nám robí vážne starosti s jej dlhou rovinkou, Abú Zabí je opäť neutrálna pôda,” analyzuje zvyšok kalendára Marko. “Ak sa Mercedesu podarí udržať si tento výkon až do posledných pretekov, tak to nevyzerá dobre. Mercedes tvrdí, že ich spaľovací motor sa šialene rýchlo opotrebúva, a to po dvoch alebo troch pretekoch. To nám však už nepomôže, vtedy bude po sezóne,” povzdychol si.

Podľa Christiana Hornera sú vyhliadky podobne pochmúrne. “V posledných troch pretekoch bude ich motor silnou zbraňou, pretože prichádzajú rýchle okruhy.” Aj šéfa tímu ohúrila maximálka Mercedesu. “A to tu jazdili so zadným krídlom na Monako! Max sa mu aj tak nevedel ubrániť.”

Marko to kvituje: “Max odjazdil bezchybné preteky a hrdinsky sa bránil. Avšak dosiahnuť viac nebolo možné.”

Súvisiace články