Ocon môže ďakovať i Bottasovi: Jedno kolo a dostal by som defekt
Estebanovi Oconovi sa v nedeľu podarilo niečo, čo sme videli naposledy v podaní Miku Sala na Veľkej cene Monaka 1997; celé preteky odjazdil bez pitstopu a na jednej sade pneumatík. Vystavil sa tým však obrovskému riziku, ktorého skutočné rozmery zbadal až po pretekoch, keď si prezrel svoju pravú prednú pneumatiku.
Mika Salo mal pred 24 rokmi o čosi jednoduchšiu úlohu ako Esteban Ocon — hoci s poškodeným predným krídlom to určite nebolo žiadne terno —, keďže v Monaku býva veľká cena o približne 45 kilometrov kratšia. O to je Francúzov výkon pozoruhodnejší.
Na úvod pripomeňme, že odjazdiť celé preteky bez zastávky v boxoch pravidlá povoľujú v prípade, ak dôjde k nasadeniu intermediálok alebo monzúniek. Počas pretekov sme mohli počuť aj Charlesa Leclerca, keď bol ešte na čele, ako sa uisťuje, že naozaj nemusí zamieriť do boxov. Nakoniec sa v nich predsa len objavil rovnako ako tretí pilot v partii, ktorá to chcela skúsiť odjazdiť až do konca, a síce Lewis Hamilton.
Z nich sa to podarilo len Estebanovi Oconovi. “Keď som bojoval so Sebom, trochu sme o tom debatovali, či máme zastaviť, alebo pokračovať. V tom čase som mal naozaj dobrú rýchlosť, pneumatiky boli v dobrom stave. Povedal som si, že teda pokračujme, skúsime zariskovať. Nakoniec sa to vyplatilo. Bola to malá odmena, jeden bod.”
V posledných kolách však na boxovom múriku stúpalo napätie. Už aj z televíznych záberov bolo vidieť, že Francúzove pneumatiky na tom nie sú vôbec dobre. “Na konci sme uvažovali, či predná pneumatika vydrží až do cieľa. Bola dosť zničená a zvonku sme už videli kord.”
“Myslím, že keby sme prešli o jedno kolo viac, dostal by som defekt. A keby sme prešli o dve zákruty viac, predbehol by ma Giovinazzi. Bol to riskantný ťah, ale oplatilo sa to skúsiť,” zhodnotil Esteban Ocon.
Rodák z Évreux mal tým pádom pekelné šťastie, že mu líder Valtteri Bottas stihol nadeliť jedno kolo, vďaka čomu Oconove preteky netrvali 58, ale len 57 kôl. Esteban Ocon bol zároveň posledným pilotom, ktorý musel Bottasa kvôli modrým vlajkám pustiť pred seba. Ak by sa Lewis Hamilton pokúsil o rovnakú stratégiu, jeho pneumatiky by toto jedno extra kolo museli prežiť.
A v závere by pravdepodobne aj tak prišiel o svoju pozíciu. Ocon bol v posledných kolách o približne štyri sekundy pomalší ako najbližšia konkurencia. “Snažil som sa vyhýbať obrubníkom, viac si nezničiť pravú prednú pneumatiku, no hlavne som bol o sedem sekúnd pomalší ako Giovinazzi,” vyhlásil Ocon mierne preháňajúc. “Bolo to obrovské. Snažil som sa to len udržať na trati.”
Ocon napokon prezradil, že spomienky na minuloročnú VC Turecka ho povzbudili k tomu, aby vyskúšal odjazdiť celú nedeľu na jednej sade, hoci tieto spomienky sú už dosť vyblednuté. Ocon pred rokom zastavil pri mechanikoch dvakrát, a síce v prvom kole po kolízii s Bottasom, a v desiatom kole, keď prezul z monzúniek na intermediálky. Francúz si to pamätal trochu inak, no azda práve vďaka tomu sa dnes teší z desiateho miesta.
“Celé preteky som myslel na to, že by sme to mali skúsiť, pretože som mal dobré informácie z minulého roka. Povrch trate sa výrazne zmenil a ku koncu schol viac ako vlani, ale podmienky boli dosť podobné,” spomína Ocon. “A vlani sa mi podarilo odjazdiť celé preteky na jednej sade, pretože som sa v prvom kole zaplietol do incidentu, takže som odjazdil nejakých 57 kôl. Tentoraz som si pomyslel: Skúsme to spraviť podobne a uvidíme, či to zafunguje.”