logo F1online.sk

Mercedes bude skúmať motory: Máme nad nimi pár otáznikov

Lewis Hamilton
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala27. 9. 2021

Veľká cena Ruska neprebehla na motorovom fronte Mercedesu bez problémov. Toto Wolff po pretekoch prezradil, že v priebehu najbližších dní budú v Brixworthe prebiehať intenzívne analýzy zamerané na spoľahlivosť pohonných jednotiek a ich výkonnosť.

Mercedes v nedeľu ráno oznámil nečakané novinky. Valtteri Bottas dostal nový spaľovací motor, jednotku MGU-H a turbo, čo tím označil za “taktický” ťah. Nešlo však o snahu brzdiť Maxa Verstappena na chvoste štartového poľa, ako sa spočiatku mohlo zdať.

Ukázalo sa totiž, že Mercedes v piatok odhalil problém na pohonnej jednotke Valtteriho Bottasa — podotknime, že na tej novej z Monzy. Šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin vysvetlil, že ho bude potrebné preskúmať, a preto v piatok po tréningoch Bottas dostal starší kus a s ním odjazdil celú sobotu.

V rámci nedeľnej výmeny sa preto nemenili dva nové motory, len sa nahrádzal starý, o ktorého spoľahlivosti mali zrejme v tíme pochybnosti. Pred pretekmi Bottas medzi rečou okomentoval výmenu motorov zaujímavými slovami: “Chceme dôjsť do cieľa.”

Toto Wolff k tomu doplnil, že cieľom výmeny bolo tiež preskúmať výkon nových pohonných jednotiek. “Túto preventívnu výmenu motorov sme nespravili len preto, že sa nimi chceme zásobiť, ale tiež preto, že chceme pochopiť výkon pohonnej jednotky. Momentálne opätovne prehodnocujeme výkon pohonných jednotiek, pretože máme nad nimi isté otázniky. Preto sme sa ešte nerozhodli, ktoré motory sa vrátia späť do rezervy.”

Mercedes nie je jediný tím, ktorý má problémy so spoľahlivosťou. Daniel Ricciardo z podobných dôvodov vynechal časť piatkového programu, keďže mechanici stále vymieňali pohonné jednotky; tá pôvodná nefungovala podľa očakávaní.

A môžeme pokračovať: Nový agregát musel nasadiť Nicholas Latifi po tom, čo Williams odhalil problém s pneumatickým systémom motora. Mimochodom, presne rovnaké ťažkosti mal s pohonnou jednotkou George Russell v Rakúsku.

Problémy sa začínajú množiť, a to je pre Mercedes a v konečnom dôsledku aj Lewisa Hamiltona nepríjemná správa. Navyše nezabudnime, že v budúcej sezóne sa motory zmrazujú, preto je dôležité čím skôr všetky tieto nedostatky odstrániť.

“Máme nejaké otázniky,” zopakoval Wolff. “Momentálne na to ideme od víkendu k víkendu, opätovne prehodnocujeme výkon pohonných jednotiek a potom prijímame rozhodnutia. Musíme sa ubezpečiť, že sme odstránili všetky technické nedostatky, ktoré má pohonná jednotka, a to nielen kvôli tomuto roku, ale aj z pohľadu budúcoročnej pohonnej jednotky. Momentálne sme vo fáze, keď posudzujeme, ako budeme v tejto sezóne pokračovať z pohľadu pohonných jednotiek.”

Mali by tieto správy vystrašiť Lewisa Hamiltona? Nezabudnime, že Brit nasadil svoju tretiu pohonnú jednotku už v Belgicku a o jeden tréningový kus prišiel v Zandvoorte. Zvyšok sezóny bude musieť zvládnuť buď so zostávajúcimi dvoma agregátmi, čo je pri množiacich sa problémoch povážlivé, alebo prijať trest a poistiť sa.

Vypadnutie v niektorých pretekoch by sa rovnalo katastrofe. “Medzi spoľahlivosťou a výkonom je vždy tenká čiara, ktorú musíte trafiť správne. Samozrejme, nedokončenie pretekov je z pohľadu šampionátu nemysliteľné. Nikto, my ani naši súperi, si nemôžeme dovoliť víkend s nulou na konte.”

Čo hovorí na motorovú situáciu samotný Hamilton? “Ja som prišiel o jeden motor, Valtteri niekoľko. A v padoku sú ďalší. Ja sa teda snažím pracovať s motormi maximálne opatrne, keď jazdím, ako na to šliapem, ako ho vytáčam. Skrátka sa snažím minimalizovať počet odjazdených kôl. Ale ktovie? Neviem ovládať budúcnosť.”

Súvisiace články