Strategický ťahák Niké: Vpredu párty, vzadu biznis
Penalizácie za výmeny pohonných jednotiek a tiež priebeh kvalifikačných jázd nám pripravil pôdu na veľmi zaujímavé preteky. Na čele totižto nebudeme mať najväčších favoritov, väčšina z nich odštartuje až za hranicou prvej desiatky. Dá sa však očakávať, že sa štartovým poľom rýchlo prehryzú a zaútočia na pódium. Aké šance majú brániaci sa jazdci? Čo na to hovoria piatkové pretekové simulácie? Na to sa pozrieme v Strategickom ťaháku Niké.
Mercedes v piatok jasne kraľoval a nebyť sobotňajšieho dažďa, pravdepodobne by do dnešných pretekov štartoval z prvého a druhého miesta. V tábore strieborných šípov však nezmanažovali svoje jazdy ideálne a tak mali odštartovať len zo štvrtej a siedmej priečky. Z toho bude nakoniec štvrté a sedemnáste miesto, keďže Mercedes sa rozhodol vymeniť motorové komponenty na aute Valtteriho Bottasa.
Z pole position tak bude štartovať Lando Norris, ktorého bude od Lewisa Hamiltona deliť dvojica monopostov pozostávajúca z Ferrari Carlosa Sainza a Williamsu Georgea Russella. Pre pilota McLarenu bude kľúčové zvládnuť štart a pokúsiť sa udržať vpredu aj pred prvou brzdnou zónou, ktorá je v Soči poriadne ďaleko — takmer kilometer od pole position. Teoreticky by mal mať najlepšiu pozíciu Russell, ktorý sa postaví na čistejšiu stranu štartového roštu a bude môcť využiť Norrisov zákryt.
Rovnako dôležitá ako brzdenie do prvej zákruty však bude aj zvyšná časť pretekov. A v nej Lewis Hamilton bude určite hroziť. Mercedes bol v dlhých jazdách totižto kráľom. Valtteri Bottas bol na stredne tvrdej zmesi v priemere o štyri desatiny rýchlejší od najbližšieho prenasledovateľa Maxa Verstappena, pričom svoj stint musel rozdeliť na polovice; pred a po červenej vlajke.
O koľko je Mercedes rýchlejší od papájových monopostov, momentálne netušíme. McLarenu sa nepodarilo odjazdiť pretekovú simuláciu. Tím stále bojoval s nastavením monopostu, ktoré Norrisovi nevyhovovalo. “Je tu viac zákrut, v ktorých naše auto nie je také silné.” A tak sa v piatok popoludní koncentroval najmä na nastavenia. Daniel Ricciardo zas vynechal časť druhého tréningu pre problémy s pohonnou jednotkou.
Strieborné šípy však majú relatívne veľký náskok pred Ferrari. Dlhé jazdy Carlosa Sainza na papieri vyzerajú o čosi lepšie než v skutočnosti, keďže ich odjazdil ku koncu tréningu, keď už mal v nádrži menej paliva. O náskoku Mercedesu na Williams ani nemusíme hovoriť; George Russell bol od Valtteriho Bottas pomalší o viac ako sekundu na kolo.
Výhodu Mercedesu podčiarkujú aj rýchlosti dosiahnuté v jednotlivých sektoroch. V tom prvom, ktorý si pýta veľa výkonu, je jednoznačne najlepší Mercedes. Tempo však udáva aj v druhom sektore, v ktorom už nájdeme štyri 90-stupňové zákruty. Iba Lando Norris a Pierre Gasly tu stíhali Valtterimu Bottasovi. Tretí sektor je technickejší a v piatok ho ovládol Fernando Alonso pred Gaslym a Norrisom. Mercedesy a Max Verstappen boli na zhruba rovnakej úrovni.
Na rovinkách Mercedesu z pohľadu maximálnych rýchlostí stíhal len Williams a AlphaTauri.
Ak sa Lewisovi Hamiltonovi nič nestane, je len ťažko predstaviteľné, že by sa mu nepodarilo dostať cez McLaren, Ferrari a Williams pred sebou. V Soči sa síce ťažko predbieha, ale jeho rýchlostná výhoda je skrátka príliš veľká.
A zatiaľ čo jedným očkom budú diváci sledovať súboj na čele, tým druhým ich bude zaujímať aj bitka na úplnom chvoste. Budú tam totižto štartovať Valtteri Bottas, Charles Leclerc aj priebežný líder šampionátu Max Verstappen. Najmä posledný menovaný sa potrebuje dostať čo najvyššie.
Ľahké to mať nebude. Max Verstappen sa v piatok sťažoval na to, že sa mu nedarí predbiehať. Od tímu si pýtal viac rýchlosti na rovinkách. V nedeľu ho aj dostane. Okrem toho, že vytočí pohonnú jednotku, v piatok totižto Red Bull rozdelil programy svojim pilotom; Sergio Pérez jazdil s menším množstvom prítlaku, Max Verstappen s väčším. Tím napokon siahol po riešení niekde uprostred. A Verstappen bude potrebovať menej odporu, ak sa nebude chcieť zaseknúť za monopostmi pred sebou.
Väčšie problémy by mu mohol robiť už aj Charles Leclerc, ktorý dostal novú pohonnú jednotku s vylepšenou elektrickou časťou, ktorá vraj už odteraz nepracuje pod napätím 400 ale 800 voltov. Talianske médiá o nej hovoria ako o veľkom pokroku a zisk v časoch na kolo v Soči vyčíslili na neuveriteľných 0,25 sekundy.
Poznamenali však, že táto hodnota nevypovedá len o samotnom výkone elektrickej časti, ale zahŕňa aj zisky spôsobené tým, že nové komponenty sú ľahšie a auto sa dá lepšie vyvážiť. V každom prípade ide o skvelý krok vpred v časoch na kolo; nezabudnime, že Ferrari tieto komponenty stále nevyťažuje naplno. Najskôr len preveruje spoľahlivosť.
A kým budeme sledovať napínavé súboje, nesmieme zabudnúť na pneumatiky. V piatok sme nevideli veľkú degradáciu, ale najmä mäkká zmes je náchylná na drobenie ľavej prednej gumy, čo môže narobiť veľké problémy Carlosovi Sainzovi. Ferrari má s drobením predných gúm celú sezónu značné problémy.
Prehľad piatkových simulácií podľa AMuS:
Pilot | Priemerný čas | Dĺžka stintu | Pneumatiky |
---|---|---|---|
Sainz | 1:41,600 | 4 | soft |
– | – | – | – |
Bottas | 1:39,767 | 5+4 | medium |
Verstappen | 1:40,140 | 10 | medium |
Sainz | 1:40,286 | 4 | medium |
Hamilton | 1:40,308 | 8 | medium |
Leclerc | 1:40,425 | 10 | medium |
Perez | 1:40,822 | 11 | medium |
Gasly | 1:40,905 | 9 | medium |
Ocon | 1:40,939 | 10 | medium |
Alonso | 1:40,977 | 8 | medium |
Russell | 1:41,139 | 9 | medium |
Räikkönen | 1:41,187 | 8 | medium |
Cunoda | 1:42,037 | 10 | medium |
Schumacher | 1:42,917 | 10 | medium |
– | – | – | – |
Vettel | 1:40,514 | 9 | hard |
Leclerc | 1:40,618 | 5 | hard |
Stroll | 1:41,270 | 8 | hard |
Latifi | 1:41,494 | 10 | hard |
Mazepin | 1:43,001 | 9 | hard |
Latifi | 1:41,494 | 10 | hard |
Mazepin | 1:43,001 | 9 | hard |
Štartový rošt a stratégie
V Soči sa strhlo riadne penalizačné ródeo. Okrem Maxa Verstappena nasadili nové motorové komponenty aj Valtteri Bottas, Nicholas Latifi a Charles Leclerc, ktorí odštartujú z posledných dvoch radov. Antonio Giovinazzi následne využil situáciu a vymenil svoju prevodovku. Keďže táto výmena ho stála len päť miest, tak bude štartovať šestnásty.
Pirelli v Soči predpovedá jednozastávkové stratégie, pričom najlepšími pneumatikami majú byť práve trvácnejšie zmesi C4 a C3. Dvojzastávková taktika je o poznanie pomalšia a vyžiadala by si viac predbiehania na trati, o ktorom sa predpokladá, že nebude jednoduché.
Poznamenajme, že piloti majú na štarte slobodný výber pneumatík, keďže v Q2 sa jazdilo na intermediálkach.
Vďaka sobotňajšiemu lejaku a vynechaniu tretieho tréningu majú piloti “plnú špajzu” a nedostatku pneumatík sa nik nemusí báť.
Tipy redakcie
Milan Kubala
Z Norrisovho pohľadu možno trochu optimistický pohľad, ale nie úplne nereálny. Lewis Hamilton štartuje na štvrtej priečke a tento víkend vidíme, že nie je celkom vo svojej koži. A po Bottasovom štarte z posledného miesta by práve on mal byť najväčším súperom Landa Norrisa. Za pokus to stojí.
Fernando Alonso štartuje na šiestom mieste a i vďaka svojim skúsenostiam môžeme očakávať, že bude dlho odolávať útokom zozadu. Tu to nebude také ľahké ako v Maďarsku, ale skončiť preteky do šiesteho miesta by predsa len mohol.
Carlos Sainz v piatok nemal také dobré tempo ako konkurencia a v prípade Ferrari treba určite počítať aj s možným drobením predných pneumatík. Na druhej strane je však pravdepodobné, že mäkké zmesi dnes ani nenasadí. Istý prepad určite zaznamená, no mali by byť z toho pekné body.
Tomáš Schügerl
Zdá sa, že Lewis Hamilton nebude meniť motor, a odštartuje zo štvrtého miesta. Aj keď mu kvalifikácia nevyšla, stále má v rukách karty na víťazstvo. Jeho Mercedes je v pretekovom tempe rýchlejší než všetci pred ním, vrátane Landa Norrisa, ktorý sám v piatok hovoril, že McLaren v Rusku nie je na tom tak dobre ako v Monze. Aj predbiehanie bude jednoduchšie než v Taliansku, takže predpokladám, že Lewis niečo získa na štarte, a v priebehu pár kôl sa dostane aj do vedenia, ktoré nepustí.
Lando Norris však môže zažiť veľmi dobré preteky a ak nadviaže na výbornú sobotu, a nesklame ho technika, môže získať ďalšie cenné pódium pre McLaren. Pre Landa i celý tím by to po Monze bol ďalší fantastický výsledok.
Sergio Pérez opäť sklamal. V čase, keď Red Bull potreboval, aby zabral, obsadil v kvalifikácii len deviatu priečku, a bol jednoducho nikde. Mexičan je v posledných víkendoch neviditeľný a dá sa predpokladať, že Max Verstappen sa pri stíhacej jazde z posledného miesta dnes dostane pred neho. Pri snahe o minimalizáciu škôd si Max zároveň pripíše extra bod za najrýchlejšie kolo.
A čo tvoje tipy?
Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?
Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!
- Značky
- Partneri