logo F1online.sk

Hamiltona zachránilo inžinierstvo a veda, nie šťastie

Kolízia Maxa Verstappena a Lewisa Hamiltona
© FOM
Ladislav Király
Ladislav Király17. 9. 2021

Nechýbalo veľa a v Monze sa mohlo zrodiť nešťastie. Po vzájomnej kolízii vyletelo auto Maxa Verstappena sčasti do vzduchu a pristálo na monoposte Lewisa Hamiltona. Nebyť svätožiary, mohlo to dopadnúť zle; Hamiltona by pravdepodobne trafila podlaha i obrovská pneumatika a s veľkou pravdepodobnosťou by to neprežil.

Aj keď bol sám Lewis spočiatku veľkým odporcom svätožiary, dnes ju víta. Podobne to vnímajú v zásade všetky osobnosti z padoku a význam „halo“ pri tejto udalosti vyzdvihli aj Toto Wolff či Helmut Marko.

„Hamilton nemal šťastie,“ povedal k situácii Clive Temple, ktorý je šéfom motoršportu na Cranfield University, pre Motorsport.com. „Skutočnosť je taká, že za všetkou touto prácou, vďaka ktorej sú jazdci v bezpečí, je inžinierstvo a veda. Bezpečnosť je v motoršporte prioritnou záležitosťou.“

„Svätožiara bola zavedená v roku 2018 a už v danej sezóne sa osvedčila vo chvíli, keď ochránila Charlesa Leclerca – v tom čase jazdiaceho v Alfe Romeo – pred letiacim McLarenom Alonsa. Potom sme tu v novembri 2020 mali ohnivý incident Grosjeana a opäť sa hovorilo o svätožiare, aj keď v spojitosti s ďalšími opatreniami ako deformačnou nosovou zónou, bezpečnostným systémom v prilbách a samotnou bariérou.“

„Ukázalo sa, že svätožiara je aktuálne jedným z najsilnejších bezpečnostných zariadení, ktoré pomáha všetkým jazdcom v monopostoch od F1 až do F4,“ pokračoval Temple, podľa ktorého svätožiara ukázala aj svoju neuveriteľnú silu. Nezlomila sa a nepoškodila.

„To, ako Hamilton zažil príchod Verstappenovho auta zhora, je možno ekvivalentom toho, ako by mu na vrchu auta pristál londýnsky poschodový autobus,“ dodal Clive Temple.