logo F1online.sk

Podľa Alonsa to F1 preháňa: Vo futbale nezväčšujú brány, neodstraňujú brankárov

Esteban Ocon a Fernando Alonso po štarte šprintu na VC Talianska 2021
© Twitter/Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala12. 9. 2021

Formula 1 v tejto sezóne predstavila šprintové preteky. Vedenie si od toho sľubuje zlepšenie šou či pritiahnutie mladších divákov, ktorí vraj nevydržia sledovať preteky takmer dve hodiny. Podľa Fernanda Alonsa však nič také nepotrebujeme, F1 by podľa neho mala byť hrdá na to, čím je. Neopravuj, čo nie je pokazené.

V Taliansku sa začalo ďalej špekulovať o tom, ako šprintový formát ešte vylepšiť. Liberty teraz načúva reakciám fanúšikov a zástupcov padoku, a v budúcej sezóne chce podľa toho upraviť šprinty. Alonso nad týmto prehnaným snažením krúti hlavou.

“Myslím, že Formula 1 sa stále snaží nájsť nejaké zlepšenie, ktoré niekedy svojím spôsobom ani nepotrebujeme,” vyhlásil Fernando Alonso. “Nevidím, že by si nejaký iný šport robil také starosti s tým, aby zlepšil šou.”

Španiel dáva za príklad futbal: “Futbal je štandardne kráľom všetkých športov a veľa zápasov je v ňom nudných. Nasledujúci týždeň však z toho nie je žiadna dráma, nič sa nemení. Nepadajú návrhy, ako zmeniť zápasy, zväčšiť bránu či odstrániť brankárov, aby vylepšili šou. Nerobia z toho drámu. Šport je taký, aký je a Formula 1 by mala byť spokojná a hrdá na svoju šou, pretože je to obrovská vec.”

Zavedenie šprintového formátu víkendu v jednom smere prinieslo niečo pozitívne. Vďaka presunutiu kvalifikácie na piatok má teraz každý súťažný deň víkendu svoje vlastné vyvrcholenie, čo doposiaľ po piatkových tréningoch chýbalo.

Aj tak to však nie je ideálne a piatková kvalifikácia by sa ešte dala vyladiť. “Stále si myslím, že piatok je ten deň, ktorý potrebujeme vylepšiť,” uviedol Fernando Alonso. “V kvalifikácii máte šesť sád pneumatík a nakoniec sa v nej zoradíme v poradí podľa výkonnosti monopostov. V sobotnom šprinte štartujem na svojej pozícii a skončím na svojej pozícii.”

“Ak by bol piatkový formát trochu iný, povedzme na jedno kolo… Vezmime si Q2, v prvej zákrute som prebrzdil predné pneumatiky. S tým kolom by som štartoval posledný, pretože som spravil chybu. Zaplatil by som za to, štartoval posledný a v sobotu by som mal ťažkú úlohu. Šprintová kvalifikácia by mala zmysel, mala by ten ráz.”

Kvalifikáciu, v ktorej mal každý pilot k dispozícii len jedno merané kolo, sme už vo Formule 1 videli. Problémom však bolo i to, že podmienky sa na trati v priebehu času menia a zatiaľ čo na začiatku kvalifikácie môže byť sucho, na jej konci môže pršať. Riešením by mohla byť kombinácia súčasného formátu a formátu na jedno kolo; Q1, Q2 a Q3 by sa časovo skrátili, pričom v každej časti by piloti mohli absolvovať len jeden pokus. Presný čas výjazdu by si však vybrali sami.

Alonso napokon poznamenal, že podľa neho by sa takáto kvalifikácia uplatnila aj na podujatiach, ktoré nemajú šprint. V Monaku by napríklad šprint ani nič nepriniesol. “Ale predstavte si jedno kolo v Monaku, máte len to jedno kolo.”

“Trať sa vylepšuje, možno zohrá svoju rolu počasie,” pokračuje Španiel predstavujúc si jednokolový kvalifikačný formát z roku 2005. “Možno by lídri šampionátu mali odštartovať prví. Keď odjazdíte mega kolo, tak s tým zlepšovaním trate by ste mohli štartovať v prvom rade.”

“Možno počas jedného víkendu budete mať šťastie a ukážete niečo extra. Teraz sú vaše ruky zviazané. Aj keď máte skvelý deň, vaše auto je piate najrýchlejšie, tým pádom skončíte na deviatom alebo desiatom mieste,” doplnil Alonso.