FIA varuje tímy, aby nezneužívali rozmery pitlane
Jazdiť v Zandvoorte je pre jazdcov potešením, no pre mechanikov nočnou morou. Boxová ulička je totižto poriadne stiesnená, kvôli čomu sú mechanici vystavení väčšiemu nebezpečenstvu ako obyčajne. A hoci nie na zdraví, ohrození sú aj piloti. FIA krátko pred pretekmi vydala direktívu, ktorá má zabrániť trikom a blokovaniu jazdcov, či už úmyselnému, alebo neúmyselnému.
Boxy v Zandvoorte sa rozmermi podobajú tým monackým. Preto riaditeľstvo pretekov obmedzilo maximálnu povolenú rýchlosť na 60 km/h. Všetky problémy tým však nevyriešilo. Tímom robí starosti situácia, keď sa niektorá zo súperiacich stajní rozhodne zamieriť do boxov s oboma autami naraz.
Boxy sú totižto nezvyčajne krátke. “Myslím, že v Monaku máme 60 metrov od jedného boxu k druhému, tu je to len 40 metrov,” konštatuje Andreas Seidl. “Takže je to výzva. Pripravili sme sa na tieto výzvy najlepšie, ako sme vedeli. Spolu s mechanikmi a jazdcami sme skúšali rôzne scenáre, no samozrejme, ak prídeme do boxov naraz, tak to môže spôsobiť problémy.”
Keďže sú boxy také krátke, kým bude druhé auto z dvojice čakať na výmenu pneumatík svojho kolegu, bude vytŕčať do rýchleho pruhu, alebo minimálne blokovať výjazd jazdcovi, ktorý má garáž pred ním. Nuž a ako poznáme tímy F1, nemusí ísť vždy len o náhodu.
FIA chce takýmto ťahom predísť a de facto zakazuje dvojité zastávky v boxoch v prípade, ak oba monoposty vojdú do boxov hneď za sebou a jeden z nich bude blokovať ostatných. “Umiestniť počas pretekov v boxovej uličke monopost tak, že bude blokovať iné auto v rýchlom pruhu alebo zabráni inému monopostu zastaviť či opustiť svoj box, môže byť považované za porušenie princípu férovosti a nešportové správanie v podaní súťažiaceho alebo pilota.”
“Takéto počínanie si bude hodnotené ako porušenie pravidiel v článku 12.2.1.l Medzinárodného športového kódexu FIA,” uviedlo riaditeľstvo pretekov.
Čo však, ak vyjde na trať bezpečnostné vozidlo — čo je v Zandvoorte vysoko pravdepodobné — a zrazu sa všetci budú chcieť nahrnúť do boxovej uličky? Budú musieť tímy obetovať jedného zo svojich jazdcov, ak by hrozilo, že ten druhý bude musieť počkať na zastávku jeho kolegu? Alebo bude prechádzať uličkou úmyselne pomaly a zdržovať ostatných tak, aby k mechanikom prišiel až v momente, keď bude pred garážou voľné miesto?
Sledovať zastávky v boxoch sa dnes oplatí.