logo F1online.sk

V klopenej zákrute s DRS? V sobotu môže prísť aj to

Zandvoort, Holandsko
© Twitter/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala2. 9. 2021

Zandvoort sa po vynovení okruhu konečne vrátil do kalendára Formuly 1, navyše so zaujímavou novinkou, a síce klopenou poslednou zákrutou, ktorá má sklon až 18 stupňov. A hoci zákruta bola postavená tak, aby ňou podľa simulácií FIA a F1 bolo možné prejsť s otvoreným zadným krídlom, v piatok sa toho ešte určite nedočkáme. Je tu však nádej, že v sobotu sa situácia zmení.

V Holandsku budeme mať dve DRS zóny. Tá prvá je pred prvou zákrutou Tarzan a má dĺžku 600 metrov, pričom začínať sa bude až za klopenou sekciou poslednej zákruty, ktorá nesie meno Arie Luijendijk po bývalom holandskom jazdcovi a dvojnásobnom víťazovi Indy500, ktorého tiež prezývali Lietajúci Holanďan.

Keď sme už pri menách zákrut, tá prvá skutočne nesie meno Tarzan. Jedna (a nie jediná) legenda hovorí, že ju pomenovali po miestnom záhradkárovi, ktorému pre jeho veľmi veľkú postavu hovorili Tarzan, a ktorý sa nechcel vzdať svojej záhrady. Aby výstavba okruhu mohla pokračovať, sľúbili mu, že zákrutu, ktorá mala na tom mieste stáť, pomenujú po ňom. Až potom vraj privolil.

Nuž a práve zákruta Tarzan by mala byť najvhodnejším miestom na predbiehanie. To však neznamená, že tu nejaké manévre aj uvidíme. Piloti už teraz predpovedajú, že predbiehať v Zandvoorte nebude žiadna malina.

Pomôcť s tým mal práve fakt, že posledná zákruta je klopená, a taktiež potenciálne predĺženie DRS zóny. O tom sa však rozhodne až v piatok podľa nazbieraných dát. “Ak budeme vidieť, že je to v pohode, tak v sobotu by sme ju tam skutočne mohli mať, tak som počul,” prezradil Carlos Sainz.

Veľké nádeje si však nerobí. “Nemyslím si, že umiestnenie DRS zóny tak veľmi uľahčí predbiehanie, pretože zákruty, ktoré predchádzajú tejto rovinke, sú všetko zákruty, cez ktoré bude náročné nasledovať iné auto.”

“Aby sme videli viac predbiehania, museli by sme vidieť veľkú degradáciu, pneumatiky by sa museli rozpadať a niektorí piloti by museli mať veľkú rýchlostnú výhodu, aby mali nejakú šancu predbehnúť. Pneumatiky sú však dosť tvrdé a tá rovinka nie je veľmi dlhá. Nečakám, že by to DRS situáciu úplne zmenilo,” zamyslel sa Sainz.

Domáci pretekár Max Verstappen si vlani okruh vyskúšal v staršom monoposte v rámci demonštračných jázd Red Bullu. Taktiež očakáva, že v nedeľu budeme sledovať skôr strategickú bitku ako množstvo predbiehania.

“Nemyslím si, že na tom bude tak záležať, či budeme mať DRS v tej klopenej sekcii. V dvoch zákrutách pred ňou stratíte priveľa času, aby ste si na prvú zákrutu pripravili útok. Niektorí ľudia sú z toho asi trochu sklamaní, ale z môjho pohľadu to veľa nemení,” vyhlásil Max Verstappen.

Formula 1 na skutočne klopenej zákrute nejazdila od čias VC USA. Verstappena teda neprekvapuje, že kompetentní zvolili opatrnejší prístup a najskôr nepovolia otvoriť zadné krídlo v tejto sekcii.

“Nevieme, ako tam bude auto v skutočnosti reagovať, pretože je to klopená zákruta, takže auto bude prirodzene ťahané smerom dolu. Keď teda otvoríte DRS, tak neviete, ako sa to zachová. Rozumiem teda tomu, že najskôr chcú vidieť, ako sa zadné krídlo otvorí až za klopenou časťou,” konštatuje.

V Zandvoorte je ešte jedna klopená zákruta, a to dokonca ešte viac ako tá posledná. V tretej zákrute Hugenholtz sa trať zvažuje až o 19 stupňov. To je viac ako dvojnásobok v porovnaní s tou, ktorou sme v Indianapolise prechádzali pred pár rokmi.

Podľa Charlesa Leclerca piloti vďaka tomu budú môcť voliť rôzne stopy a do istej miery sa vyhnúť turbulentnému vzduchu auta vpredu. “Bude to veľmi vzrušujúce. Piloti budú pravdepodobne voliť stopy, aké nevidíme nikde inde, pretože to klopenie je výraznejšie na vonkajšku zákruty. Napríklad v tretej zákrute tak môžeme zbadať aj nejaké prejazdy po vonkajšku, čo veľmi často nevidíme.”

Súvisiace články