Ricciardo: Podmienky boli OK len raz. Keď sme prichádzali na štart
Bola v nedeľu nejaká šanca riadne odštartovať veľkú cenu? Podľa Daniela Ricciarda to bolo prakticky nemožné. Austrálčan vysvetľuje, že trať bola vo veľmi zlom stave už krátko po plánovanom štarte o 15:00 a nijako sa nezlepšovala.
Pár minút pred pretekmi to ešte nevyzeralo tak hrozne, no následne sa nad okruh presunulo pásmo zrážok, ktoré sa ani za nič nechcelo vzdialiť. Preteky v pravom slova zmysle sa tak napokon ani neuskutočnili, v oficiálnej výsledkovej listine stojí, že piloti odjazdili jedno kolo. Na svete tak máme najkratšiu veľkú cenu F1 v histórii.
Podľa Daniela Ricciarda sme mali len jednu šancu na to, aby sme v nedeľu videli aspoň nejaké riadne pretekové kolo. Na samotnom štarte. “Trať bola OK len raz, a to v kolách, keď sme prichádzali na štartový rošt. To bolo okolo 14:30. Trať bola potom OK, ale následne to okno zmizlo. V takých podmienkach sme mohli niečo odjazdiť, ale po 15:00 už bolo príliš neskoro.”
Riaditeľstvo pretekov odkladalo štart postupne na 15:10, 15:15, 15:20 a 15:25 v nádeji, že sa situácia zlepší. Netušilo, že tým premrhalo azda jedinú príležitosť. Napokon nepomohlo ani pozastavenie časového limitu.
Najmä starší fanúšikovia aj tak krútili hlavami. Spomínali na staré časy, kedy sa pretekalo aj v horších podmienkach, a kritizovali dnešnú “precitlivelú” Formulu 1. Faktom však je, že odvtedy sa monoposty zmenili, sú oveľa rýchlejšie, a v takýchto podmienkach je v nich aj nebezpečnejšie jazdiť. O náchylnosti na aquaplaning a slabej viditeľnosti ani nehovoriac.
“Najjednoduchšie je to pre mňa povedať asi takto: je to skrátka jednoduchá fyzika, že auto nebude držať a neudrží sa na trati. A to platí pri stopercentnej viditeľnosti, pri päťpercentnej ani nehovoriac. Dostalo sa to teda za hranicu, kedy to už nie je o schopnostiach, je to o tom, že auto už nechce držať na trati,” vysvetlil pilot McLarenu.
Za bezpečnostným vozidlom sme však nevideli žiadnu nehodu ani vážne výjazdy mimo trať. Ricciardo pripomenul, že to by sa mohlo v priebehu pár sekúnd zmeniť, ak by maršáli vzali do rúk zelené vlajky.
“Keďže sme takí pomalí, tak problém je v tom, že niekto sa pokúsi o čosi, čo je nad fyzické možnosti monopostu. A kvôli rozdielu v rýchlostiach sa nedá vyhnúť tomu, že by sa možno udial aj väčší incident. Alebo si niekto skrátka pomyslí, že zvládne ísť až za limit,” zamyslel sa Ricciardo. “Je to dobrá otázka, ale myslím si, že otvára len viac problémov.”
Daniel Ricciardo si z Belgicka odnáša štvrtú priečku, jeho kolega Lando Norris nebodoval. Nebyť chyby v tretej časti kvalifikácie, mohla to byť z jeho pohľadu oveľa krajšia nedeľa. Teraz sa pridal k zástupu jazdcov, ktorí skritizovali udelenie majstrovských bodov prvej desiatke.
“Nemyslím si, že by sa mali udeľovať body za to málo, čo sme spravili,” znie názor Landa Norrisa. “Jazdiť za bezpečnostným vozidlom a za to dostať body… Možno by som hovoril opačne, ak by som bol prvý a získal by som dobrú bodovú nádielku, neviem.”
“Avšak, aj keď sme na tom zarobili — Daniel získal slušné body v porovnaní s Ferrari —, tak si nemyslím, že by to boli preteky, za ktoré by si niekto zaslúžil body, pretože to koniec-koncov ani preteky neboli,” vyhlásil rodák z Bristolu.